Undersystemen finns bara som en mer, inzoomad variant av vanliga versustest. Du kan också använda dem som ett sätt att skapa komplikationer, exempelvis:
Spelare: Ok, jag greppar min syster och vi försöker ta oss förbi orkerna, jag vevar med svärdet och rusar genom gångarna (vevar framför sig över spelbordet, swish swish!!!).
Spelledare: Ok, din intention är alltså att komma förbi dem?
Spelare: Japp.
Spelledare: Ok, ett misslyckande kommer innebära att ni kommer förbi dem men de jagar in er i en återvändsgränd. Det är ett låst läge och du kommer behöva ta dem i Fight! för att undslippa dem.
Spelare: Fan också! Ok, nu blir det att spendera artha...
Eller, så är det bara rätt plats, rätt tid, rätt helt enkelt.
Spelare: Ok, så orkernas shaman, står han vänd mot mig?
Spelledare: Ja, han har sett dig.
Spelare: Ok, jag drar mitt svärd och går emot honom, långsamt över stenbron.
Spelledare: Dags för en Fight! antar jag? Runt om er clashar trupperna samman, men på stenbron är det bara ni.
Spelare: Fan också, dags att spendera all artha jag dragit ihop...
Angående beskrivningar, låt ingen komma undan utan att berätta varför (intention) och hur (task) de gör något. Utan dessa delar så har inte du något sätt att dels sätta komplikationer misslyckanden samt avgöra motståndet. Däremot, det finns inget som säger att det behöver vara detaljerat. Det kan vara "Jag tar mig förbi orken, svingandes mitt svärd" för att sen, efter tärningsslaget, måla ut det hela med detaljer, svärdsving, orkernas plågade skrik, osv. Systemet säger inte så mycket om det och det är upp till er som spelgrupp att avgöra hur och vem som beskriver. Den som vinner tärningsslaget eller spelledaren? Eller förloraren? Var dock noga med att beskrivningarna handlar om att berätta hur intentionen eller komplikationen/misslyckandet kommer till stånd genom hur karaktären handlar. Mitt föredragna sätt är att ta intention och task och måla ut dem och öppna upp för spelare att slänga in delar, helt enkelt ett kort samarbete.
Duel of Wits kommer alltid till stånd i en kontext, situationen dikterar rätt mycket vad man säger och gör inte misstaget att börja för tidigt eller för sent med en DoW. Rätt punkt är alltid denna: En karaktär har yttrat en önskan att någon annan karaktär skall ändra sitt beteende (kungen skall besluta om ett korståg mot de norra stammarna som är i uppror) och ett motkrav har ställts (endast om du rider under min brors befäl). Där. Där är det gyllene tillfället för en DoW. Därför är det viktigt att veta vad alla inblandade vill. Det är också ett utmärkt tillfälle att utmana ett belief. En liten situation då:
Kungen: Belief 1 - De norra stammarna kan bli en mäktig allierad men även en mäktig fiende, jag skall övervaka dem noga och inte handla i hast. Belief 2 - Min bror är en fåne, han behöver all hjälp jag kan ge honom för att komma någonstans här i livet.
Spelarens karaktär: Belief 1 - Jag är arméns rättmätige befälhavare, jag skall kosta vad det kosta vill övertyga armén och konungen om att detta är min rätta plats. Belief 2 - De norra stammarna är ondskans hantlangare, jag skall göra allt för att driva dem tillbaka till de ödemarker där de hör hemma.
Situationen: Spelarens karaktär stiger in i tronsalen och tilltalar kungen.
Spelare: Jag går in, bugar och hälsar så som traditionerna dikterar. "Käre konung, det är dags, ge mig en armé och låt mig driva barbarerna tillbaka norrut!"
Konung: "Tillbaka norr säger du? Jag är osäker, men jag kan sträcka mig till att du under min brors befäl rider ut med en trupp för att övervaka och kontrollera vad stammarna gör, rapportera tillbaka till mig."
Spelare: Vafan? Hans bror? Den fånen? Han! NEJ!!! "Min konung, aldrig!"
DÄR! DÄR! Yeah! Vi har två tydliga viljor, finns en tydlig möjlighet till kompromiss och om båda sidorna går med på det kan de nu kasta sig in i en Duel of Wits, båda sidorna kan tvingas böja sig. Grymt! Obs, resultatet kanske innebär att konungen går med på att anfalla armén i norr, men det betyder ju ingenstans att han gillar det. Kanske innebär det att spelarens karaktär nu är på toppen av hans lista över folk att rensa ut? Farliga individer, för starka för att finnas på höga platser inom armén och hovet.
Som du ser i exemplet, vänta inte för länge med att sparka loss en Duel of Wits, då har allt redan sagts, ibland måste man och då får man väl spola tillbaka lite, men bäst är när det sker sådär, tidigt och där inga egentliga argument förts fram ännu... då faller det sig rätt naturligt vad de olika alternativen innebär. Och, om man inte kommer på något Obfuscate, så bör man inte heller scripta ett. Det är oftast enklast, tänk ut tre saker att säga, tre sätt att vinna, vilka handlingar motsvarar de? Scripta.
Kan skriva mer om det här om du vill. Men nu iväg till jobb.