Nekromanti Bra introduktionsspel?

Mask_UBBT

Hero
Tjenare! I must be brief, för jag skriver från en laptop kopplad till en mobil :gremtongue:

Jag ska om en vecka spelleda en serie rollspelsmöten för två personer, som aldrig hört talas om vad rollspel är. Det hela kommer ske när alla är relativt utmattade, med stor sannolikhet, så jag behöver något spel som jag inte behöver förklara så mycket för att det ska verka vettigt. Och att göra rollpersoner borde vara enkelt och relativt snabbt. Dessutom har jag en vecka att lära mej det. :gremtongue: Och så ska det fånga deras intresse, inte att förglömma, så det måste var ett kul nybörjarrollspel. Oh, Oh, och ett bra introduktionsäventyr! :gremsmile:

Förslag?

Jag känner mej lockad att spela Öriket, som är tänkt att vara ett ganska perfekt rollspel för ovanstående ändamål, men jag hinner inte göra klart det, plus ett äventyr, innan dess, tyvärr..

Lösningen i det fallet skulle vara om någon har ett vettigt äventyr i medelhavssetting jag kan sno och göra om lite...

/mask - måste koppla ner nu, och kommer därför inte svara på något innan imorrn kväll...

Kimon

Swordsman
Feng-Shui.

Det beror naturligtvis på vilka preferenser du och dina spelare har, men jag skulle nog dra till med Feng-Shui. Regelsystemet är busenkelt, miljön (actionfilmer av hong-kong snitt) är enkel att relatera till. Rollpersonerna är arketypiska och därför lätta att sätta sig in i. Strider som brukar vara det största härket är mycket lätta att hantera och man får ett naturligt flyt.

Det är ju inte fantasy, men jag inbillar mig att det är lätt för nybörjare att komma in i.

Om man spelar i "modern junction" så kan alla som har sett en hong-kong action film snabbt komma in i rollen och spelet.

Storuggla

Champion
CoC - hear me out on this one...

Call of Cthulhu. Skal abort monstren, magin och äckelbobarna. Kvar har du 1920-30tal, gangsters, maffia, spritsmuggling, korrupta snutar, T-Fordar, män i hatt, kaxiga privatdeckare... Låter inte det som en enkel miljö? Och BRP är ju så enkelt det kan bli.

Storuggla, med hatten fräckt på sniskan

Johan K

Gammal & dryg
SW, Mutant eller något sådant.

Kan du inte ta Sw 1:a upplagan, Mutant eller nått liknande spel. De är ju enklar & snabba att lära sig. Eller hur ?!?
Eller varför inte ladda ner nått från wrnu. Där finns ju en mindre uppsjö av bra & enkla spel.

/ Johan K, som nästan stukat pekfingret efter för mycket Diablospelande..

walium

Ganska töntig, faktiskt
Västmark

Västmark har både enkla och snabba regler tillsammans med en känsla och stämning som känns igen ifrån klassiska riddarromaner och filmer. Djurfolk och annat småknytt bidrar till en sagostämning utan dess like. Ett rollspel som jag hade spelat med mina barn om jag hade haft några.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Dogma-spelen?

Förutom att både Västmark och Feng Shui är utmärkta alternativ så finns ju faktiskt alla de spelen som gjordes till Trobergs dogma-utmaning. Jag tycker du ska välja ut ett av dessa, för någon nytta ska de väl göra. :gremsmile:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Dogma-spelen?

Ett mycket bra förslag. Jag förespråkar FantasyLight av Han . Ett mycket, mycket bra rollspel som jag gillade skarpt.

/Vulf

L337

Warrior
Jag tycker att du ska använda något rollspel ur trobers dogmautmaning(fantasy light borde vara bra till introduktion av nya spelare.) eller Adrenalin kanske.

Wyldstorm

Swordsman
Mitt förslag är att du kör ditt favoritspel.
Om reglerna är svåra, förenkla.
Om Karaktärsskapande är svårt, förhandsgenerera. (on second thought, förhandgenerera. (punkt))

Det blir alltid bäst spelledande från SL då han känner sig hemma i spelet & är mer lugn/självsäker.

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag förespråkar friform och improvisation. Kör till exempel följande mall:

1: Skapa en scen. Konstruera till exempel en intrig som baserar sig på en liten by, ett hak eller vad som helst. En knutpunkt för karaktärerna. Introducera sedan ett antal väldigt arketypiska individer, som den fete bartendern eller den snöpligt dålige spelmannen. Gör det hela lätt att förstå sig på - strunta i orcher och annat elände.

2: Låt spelarna dryfta vad de ska gestalta i den här scenen och ställ det enda kravet att de känner varandra sedan tidigare. Kanske är det på sin plats med en beskrivning av rollspelandets metodik, men håll det på en så låg nivå som möjligt. Låt dem helt enkelt komma fram till vilka de kan identifiera sig med i den tänkta miljön. Kanske är en av dem kocken på haket och den andre hakets representant i form av någon byråkrat med italienskt temperament...

3: Introducera regler. Låt varje spelare välja tre saker han eller kon är bra på och tre saker som är i motsats till dessa.

Kocken kanske väljer följande:

Bra
*Gå hem hos damerna
*Dölja att maten egentligen smakar pecka genom att använda olivolja och ättika.
*Ljuga så att folk tror honom.

Dåligt
*Laga mat. Ingen som helst vare sig talang eller utbildning.
*Kort stubin. Blir lätt irriterad och har därför väldigt högljudd stämma.
*Stammar. Stammar hela ord när han blir stressad.

4: Låt gruppen spela mot de individer som finns beskrivna i scenen och framställ det hela på ett så lättfattligt och komiskt sätt som möjligt. När spelarna så önskar kan de åberopa sina fördelar för att lyckas göra något extra bra, samtidigt som du åberopar deras nackdelar när de försöker göra saker som du önskar göra lite extra svåra.

Plötsligt handlar det hela endast om rollgestaltning, och säga vad man vill om friform - men det är ett bättre sätt att locka nya spelare än att traggla sig igenom 300 sidor regelbok och 40+ minuter karaktärsgenerering.

5: Skapa en lättsam intrig. Kanske får spelmannen på haket en hjärtattack, och de anställda tror att de kommer få skulden när polisen kommer. Kanske försöker någon av de anställda ringa polisen, men spelarna hindrar det. Kanske gräver de ner spelmannens lik på bakgården eller gömmer honom i en vintunna. Låt fantasin flöda - spelarnas fantasi - och skapa gradvis jobbiga situationer där spelarna får använda sina RPs för- och nackdelar så gott de kan.

6: Mix, stir and enjoy.

Fördelen med det här ypperliga formatet är att du slipper onödiga saker som att beskriva vad grundegenskaper är för något, varför vampyrer kallas Cainites, vem HP Lovecraft var eller något sådant. Du kan bara kasta dig in i en rolig situation och skapa en historia baserad på spelarnas reaktioner och endast en väldigt enkel bakgrundshandling.

Jag har använt mig av det flera gånger, och spelat minst lika många gånger. Och jag säger detta - det är otroligt kul, och man slipper dessutom allt tärningstrams, våldsglorifierande och så vidare som man kanske uppskattar mer efter några år i hobbyn.

Mask_UBBT

Hero
Re: Dogma-spelen?

Jag tänkte åxå på dem, men kom fram till att de inte riktigt räcker tillräkligt långt, tyvärr... :gremfrown: De tar lixom slut efter ett tag, och jag ska ju använda dem under någon vecka... Jag ska dock skriva ut dem, och ha dem i åtanke...

/Mask

Rickard

Urverk speldesign
Re: Bra introduktionsspel? [smålång]

Det är mörkt och regnet smattrar mot asfalten. Ni sitter i en bil som susar fort fram över landsvägen. Vem av er två är det som kör? *får svar* Ni hör polissirener.. Ni är poliser och jagar ett par bankrånare som ligger 20 meter framför er...

Det var ungefär så jag inledde när jag spelledde ett fristående scenario i In the Dark.. Vi gjorde gubbarna under spelets gång.. De fick köpa grundegenskaper och välja ett namn och skriva ett utseende.. De fick välja var sitt vapen (jag sade att Glock och hagelbössa var favoriserade), men inte utrustning.. Jag sade aldrig att de var poliser.. Det fick de lista ut själva när jag drog inledningstexten.. Då fick de också reda på sin utrustning, vilket var typ "polisstandardutrustning"..

När de gjorde en handling under spelets gång frågade jag hur bra de ville vara om de satte det i en skala mellan 1 till 3 där 3 var bäst.. Jag hade tre värden uppskrivna för var och en av de tre skicklighetsnivåerna.. Om det var en spelare som hade valt 3 tre gånger och valde 3 igen så fick denne ett värde från skala 2.. Nybörjaren som var med och spelade hade inte direkt någon svårighet att komma in i hur det funkade.. In the Darks regelsystem är byggt för att vara enkelt och när jag delvis skippade gubbgörat så var det mest att sätta igång och köra.. Äventyret var action i början (skottlossning mot bankrånarna) som övergick i skräck (de mötte vampyr i ödsligt hus).. En sammanfattning finns att läsa finns på: http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/slurk/arkiv/itdsnut.htm
Jag fick positiv respons från både de erfarna spelarna (för karaktärsskapandet) och från nybörjaren..

Ett annat scenario som jag har tänkt på, men inte än hunnit att spelleda, är till Vampire.. Själv har jag inte läst regelboken och bara spelat rollspelet 2-3 gånger, men jag har sett teve-serien "Vampire" och båda Blade-filmerna.. Spelarna har i stort sett bara hört talas om Vampire och vet lite överskådligt vad det handlar om (jag tänkte dra en förklaring om världen innan vi sätter igång och spelar).. Även här hade jag tänkt att man gör gubbarna under spelets gång.. Grundidén, jag tror den är hämtad från ett LinCon-scenario gjort av en kille som kallar sig för Köxmixer.. Jag har planer på en introduktion som är följande:

*Jag ger alla ett tomt A4-papper och ber spelarna skriva ett amerikanskt namn längst ned till vänster på pappret. Jag slänger fram någon tevebilaga som inspiration till namn. Själv går jag ut ur rummet med ursäkten att jag ska gå och pissa. När jag kommer tillbaka stänger jag dörren och går in i en karaktär*
Han stänger dörren. *säger jag till spelarna och fortsätter med myndig röst * Jag ser att ni är alla här, mina herrar.. *Jag går mot bordet där vi sitter och spelar och beskriver samtidigt karaktärens utseende. Det är en 40-årig brunhårig man (jag är själv brunhårig) med vit läkarrock och med en vit namnbricka där läkarens namn står. Jag beskriver också det lilla rummets utseende som har vita, kliniska väggar och en enda lampa i taket som kastar ett skarpt ljus över rummet* Ni kanske undrar varför ni har kallats hit idag * Jag går runt och samlar in A4-pappren med namnen på och synar dem medan jag fortsätter. * Och det är för att meddela er att era vanföreställningar är för svåra att behandla.. Ni har varit här på mentalsjukhuset så pass länge att det borde ha uppvisats någon form av förbättring.. Jag har beslutat att försöka mig på att lobotomera er och jag ser att ni har skrivit på pappren för ert godkännande. * Skulle spelarna inte fatta något kommer jag hålla upp papprena som jag samlat in. Försöker de utföra något våld så kommer jag säga att de inte kan röra sig (de är drogade, men det nämner jag inte) * Jag tackar er för er samarbetsvillighet.. * avslutar inledningen med konstpaus för att se spelarnas reaktioner *

Nåja.. Grundidén är ändå följande.. De är malkaver (galna vampyrer) och är fast på ett mentalsjukhus.. De har numera en vettig anledning till att fly (undvika lobotomi).. De kommer inte ihåg någonting om sig själva utan jag hade tänkt att ge bristfällig information under spelets gång i form av flashbacks (de får läsa en mening på en papperslapp).. Jag tänker skicka en lapp till en spelare där det står "Du är jättestark" när de är på mentalsjukhuset.. På så sätt kan de fly.. Hur vet jag inte, men kanske kastar de en vattenberedare genom fönstret..? :gremwink: De kommer att ta sig in till närmaste stad (mentalsjukhuset ligger på landet) via en krog ute på landet där mc-knuttar håller till.. Jag hade tänkt mig att de ska börja slåss med knuttarna, men istället för att börja köra en strid tänker jag bara klippa till nästa scen där de sitter på ett par motorcyklar på väg in i en amerikansk storstad.. Väl där kommer de att röja runt på stan, bli ovän med ett par vampyrer, blir tillfångatagna av dem och bli fastkedjade på en öppen kulle i väntan på solnedgången.. När solens strålar sveper över himlen och över dem kommer de att vrida sig och skrika i smärta, men... men.. De dör inte.. De upptäcker att de faktiskt är människor.. Människor som tror sig vara vampyrer.. Allt som de gått omkring och upplevt, vampyrer, bloddrickande.. Det har bara varit vanföreställningar..

Kanske låter detta väldigt rälsat.. Det gör inget, för jag har bara en början och ett slut (mentalsjukhus respektive fastkedjade).. Allting däremellan kommer jag att improvisera.. Det är så jag spelleder de flesta scenariorna.. Lobotomeringen är visserligen lite drastiskt, men jag har inte kommit på något bättre.. Papperslapparna kommer också göra att det känns mindre rälsat.. Det finns två olika sorters papperslappar.. Den ena varianten (drygt 20 stycken) kommer jag ha synligt i en skål och skicka ut sporadiskt till spelarna.. Det kommer stå saker som "Var är jag?", "Är det här äkta?", "Drömmer jag?", "Jag är törstig".. Det kommer vara saker som ska ge spelarna intrycket av att de är galna samtidigt som det ger en liten vink om att de lider av vanföreställningar.. Lapparna läggs tillbaka till skålen så flera spelare kan råka ta del av samma lapp.. Den andre varianten kommer jag skicka ut vid varje scen, varje gång lika många som det är spelare, med meningen "Använd det som står på lappen hur som helst och till vad som helst".. Dessa ska spelarna spara och syftet med dem är till för att ge spelomgången en knuff framåt så att spelarna har någonstans att ta vägen.. Det kan vara ett namn på en krog eller persons eller ett föremål.. Även här kommer det finnas menlösa saker som att någon av spelarna har en ros (till ingen nytta, beroende på vad spelarna tar sig till med den).. Jag tänkte improvisera utefter vad de får för lappar och hur de tänker använda dem men alltid ha i åtanke att försöka förvilla och göra spelarna osäkra.. Rosen kan de använda för att beskriva en tatuering, ett lösenord eller ett smeknamn.. Det behöver inte vara en blomma som spelaren har med sig..

Slumpsystemet tänkte jag som följande.. Jag har 8 manastenar i en svart påse - 6 vita och 2 röda.. När de gör en handling så kommer jag säga hur många stenar de får dra ur påsen.. Det krävs en röd för att lyckas med handlingen.. De får också boosta genom att dra ett streck på rollformuläret.. För varje streck de drar, desto fler stenar får de dra extra.. Jag kommer inte säga hur många streck de får utan bara säga "runt dussinet".. Anledningen till varför jag inte säger den exakta summan är för att jag inte vet hur många streck som det kommer att krävas under spelomgången.. Dricker de någon gång blod får de sudda ut två streck..

[slut: beskrivning på två annorlunda scenarion]

"...så jag behöver något spel som jag inte behöver förklara så mycket för att det ska verka vettigt."
Om du vill att spelarna ska göra gubbs så kan Feng Shui vara lite halvkrångligt i början när det gäller karaktärsskapandet.. Det var i alla fall så för mina erfarna spelare (fast det kan bero på min obegåvning för pedagogik)..

"Och att göra rollpersoner borde vara enkelt och relativt snabbt."
Måste de skapa gubbsen? Kan inte du göra några stycken och så får de välja istället? Eller så gör ni gubbarna under spelets gång, som jag nämnt..

"...ett kul nybörjarrollspel."
Tja, allt är ju relativt.. :gremsmile:

"...och ett bra introduktionsäventyr!"
Det är inte mycket du begär.. :gremsmile: Feng Shui-äventyret kan du dra ut på så att det täcker 2-3 spelomgångar.. Mitt Fanatasy Light borde det visserligen inte vara svårt att hitta på fler uppdrag till..

Du skulle kunna fundera på att göra en cross-over mellan två dogma-rollspel.. Fast jag vet inte hur du ska göra med regelsystemet..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som försökte hålla sig borta från forumet, men den här tråden var intressant

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Bra introduktionsspel? [smålång]

men jag har sett teve-serien "Vampire" och båda Blade-filmerna..

Helt rätt!

Det är för lite "riktiga" väsvampyrer i dagens rollspel. Jag tycker det är mycket roligare med D&D3Es Ravenloft och den bilden på vampyrer (och gärna Van Richten's Guide to Vampires) eftersom det gör vampyrerna till riktiga traditionella och viktorianska motståndare.

Faktum är att Masque of the Red Death är nog ett av de bättre 2nd Edition supplementen, även om fokus är ute och cyklar emellanåt och Europeer kanske kan uppfatta de historiska felstegen i materialet. Men på det hela taget är det fantastiskt kul.

Och det är helt klart alldeles för lite Dracula i V:tM.

Vampyrer får gärna intrigera och konspirera, men de måste vara onda, elaka och väsa när de hoppar fram ur skuggorna. Eller förvandla sig till dimma/vargar/fladdermös - vad som helst!

Men till ämnet:
Jag tycker ditt exempel verkar bra, och det introducerar rollspelets mekaniker på ett mycket fyndigt och spelarorienterat sätt. Precis så som man alltid borde göra när man tar in nya spelare.

Jag kommer ihåg någon session när vi tänkt spela D&D och först satte oss ned för att göra rollpersoner i någon timme. Det fungerade väl något så när, även om nybörjarspelarna inte hade en aning om vad de egentligen gjorde, och alla andra blev irriterade för att det tog för lång tid.

Och då är ändå D&D ett relativt enkelt spel, upplagt för att vara lätt att abstrahera och lätt att förstå. Men i slutänden var det knappt någon som uppfattade var Impiltur låg eller hur en Sun Elf såg ut.

Så det är helt klart väldigt viktigt hur man låter spelarna komma in i spelet, och att det inte sker för fort. Man måste också se till att locka dem med de media de känner igen. Har de spelat mycket Diablo kanske de tycker om nuffror mer än andra, men om de istället är intresserade av amatörteater så är det nog en bättre idé att hoppa på regelböckerna och köra igång med gestaltandet direkt.

Rickard

Urverk speldesign
"Jag kommer ihåg någon session när vi tänkt spela D&D och först satte oss ned för att göra rollpersoner i någon timme. Det fungerade väl något så när, även om nybörjarspelarna inte hade en aning om vad de egentligen gjorde,"
Precis.. Det är var jag har märkt när jag introducerat rollspel för nybörjare (vi har haft 5 stycken nu senaste året, varav två är tjejer (=flickvänner)).. Det två gånger vi har kört med färdiggjorda karaktärer eller skapat karaktärerna under spelets gång så har nybörjarna haft det lättare att hänga med.. I början sitter de lite tysta, de tre jag har introducerat har jag faktiskt instruerat till att de kan sitta och lyssna en liten stund så att de lär sig hur man ska göra, men sedan har de börjat agera och intrigera med oss andra..

De tre gånger som vi låtit nybörjarna skapa rollpersoner har de sällan fattat vad de gjort.. Dessutom måste man ju förklara hur reglerna går till under spelomgången.. Om man dessutom då sitter med fullfjädrade rollformulär så har jag märkt att nybörjaren blir mer förvirrad, overksam och satsar mindre på sitt karaktärsgestaltande.. Jag tror mest för att det är siffror.. Vi rollspelare har ju en tendens att kunna glömma att det är väldigt mycket siffror och rollspelstermer.. Om man nu vill spelleda nybörjare med regler så borde ett rollspel med egenskaper som "jättestark" och med så lite siffror och räknande som möjligt vara bra..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som undrar om introducera rollspel för nybörjare kan vara en bra "artikel" samt tar sig en funderar på Fanatasy Lights alla siffror