Re: Bra introduktionsspel? [smålång]
Det är mörkt och regnet smattrar mot asfalten. Ni sitter i en bil som susar fort fram över landsvägen. Vem av er två är det som kör? *får svar*
Ni hör polissirener.. Ni är poliser och jagar ett par bankrånare som ligger 20 meter framför er...
Det var ungefär så jag inledde när jag spelledde ett fristående scenario i
In the Dark.. Vi gjorde gubbarna under spelets gång.. De fick köpa grundegenskaper och välja ett namn och skriva ett utseende.. De fick välja var sitt vapen (jag sade att Glock och hagelbössa var favoriserade), men inte utrustning.. Jag sade aldrig att de var poliser.. Det fick de lista ut själva när jag drog inledningstexten.. Då fick de också reda på sin utrustning, vilket var typ "polisstandardutrustning"..
När de gjorde en handling under spelets gång frågade jag hur bra de ville vara om de satte det i en skala mellan 1 till 3 där 3 var bäst.. Jag hade tre värden uppskrivna för var och en av de tre skicklighetsnivåerna.. Om det var en spelare som hade valt 3 tre gånger och valde 3 igen så fick denne ett värde från skala 2.. Nybörjaren som var med och spelade hade inte direkt någon svårighet att komma in i hur det funkade.. In the Darks regelsystem är byggt för att vara enkelt och när jag delvis skippade gubbgörat så var det mest att sätta igång och köra.. Äventyret var action i början (skottlossning mot bankrånarna) som övergick i skräck (de mötte vampyr i ödsligt hus).. En sammanfattning finns att läsa finns på:
http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/slurk/arkiv/itdsnut.htm
Jag fick positiv respons från både de erfarna spelarna (för karaktärsskapandet) och från nybörjaren..
Ett annat scenario som jag har tänkt på, men inte än hunnit att spelleda, är till Vampire.. Själv har jag inte läst regelboken och bara spelat rollspelet 2-3 gånger, men jag har sett teve-serien "Vampire" och båda Blade-filmerna.. Spelarna har i stort sett bara hört talas om Vampire och vet lite överskådligt vad det handlar om (jag tänkte dra en förklaring om världen innan vi sätter igång och spelar).. Även här hade jag tänkt att man gör gubbarna under spelets gång.. Grundidén, jag tror den är hämtad från ett LinCon-scenario gjort av en kille som kallar sig för Köxmixer.. Jag har planer på en introduktion som är följande:
*Jag ger alla ett tomt A4-papper och ber spelarna skriva ett amerikanskt namn längst ned till vänster på pappret. Jag slänger fram någon tevebilaga som inspiration till namn. Själv går jag ut ur rummet med ursäkten att jag ska gå och pissa. När jag kommer tillbaka stänger jag dörren och går in i en karaktär*
Han stänger dörren. *säger jag till spelarna och fortsätter med myndig röst *
Jag ser att ni är alla här, mina herrar.. *Jag går mot bordet där vi sitter och spelar och beskriver samtidigt karaktärens utseende. Det är en 40-årig brunhårig man (jag är själv brunhårig) med vit läkarrock och med en vit namnbricka där läkarens namn står. Jag beskriver också det lilla rummets utseende som har vita, kliniska väggar och en enda lampa i taket som kastar ett skarpt ljus över rummet*
Ni kanske undrar varför ni har kallats hit idag * Jag går runt och samlar in A4-pappren med namnen på och synar dem medan jag fortsätter. *
Och det är för att meddela er att era vanföreställningar är för svåra att behandla.. Ni har varit här på mentalsjukhuset så pass länge att det borde ha uppvisats någon form av förbättring.. Jag har beslutat att försöka mig på att lobotomera er och jag ser att ni har skrivit på pappren för ert godkännande. * Skulle spelarna inte fatta något kommer jag hålla upp papprena som jag samlat in. Försöker de utföra något våld så kommer jag säga att de inte kan röra sig (de är drogade, men det nämner jag inte) *
Jag tackar er för er samarbetsvillighet.. * avslutar inledningen med konstpaus för att se spelarnas reaktioner *
Nåja.. Grundidén är ändå följande.. De är malkaver (galna vampyrer) och är fast på ett mentalsjukhus.. De har numera en vettig anledning till att fly (undvika lobotomi).. De kommer inte ihåg någonting om sig själva utan jag hade tänkt att ge bristfällig information under spelets gång i form av flashbacks (de får läsa en mening på en papperslapp).. Jag tänker skicka en lapp till en spelare där det står "Du är jättestark" när de är på mentalsjukhuset.. På så sätt kan de fly.. Hur vet jag inte, men kanske kastar de en vattenberedare genom fönstret..?
De kommer att ta sig in till närmaste stad (mentalsjukhuset ligger på landet) via en krog ute på landet där mc-knuttar håller till.. Jag hade tänkt mig att de ska börja slåss med knuttarna, men istället för att börja köra en strid tänker jag bara klippa till nästa scen där de sitter på ett par motorcyklar på väg in i en amerikansk storstad.. Väl där kommer de att röja runt på stan, bli ovän med ett par vampyrer, blir tillfångatagna av dem och bli fastkedjade på en öppen kulle i väntan på solnedgången.. När solens strålar sveper över himlen och över dem kommer de att vrida sig och skrika i smärta, men... men.. De dör inte.. De upptäcker att de faktiskt
är människor.. Människor som tror sig vara vampyrer.. Allt som de gått omkring och upplevt, vampyrer, bloddrickande.. Det har bara varit vanföreställningar..
Kanske låter detta väldigt rälsat.. Det gör inget, för jag har bara en början och ett slut (mentalsjukhus respektive fastkedjade).. Allting däremellan kommer jag att improvisera.. Det är så jag spelleder de flesta scenariorna.. Lobotomeringen är visserligen lite drastiskt, men jag har inte kommit på något bättre.. Papperslapparna kommer också göra att det känns mindre rälsat.. Det finns två olika sorters papperslappar.. Den ena varianten (drygt 20 stycken) kommer jag ha synligt i en skål och skicka ut sporadiskt till spelarna.. Det kommer stå saker som "Var är jag?", "Är det här äkta?", "Drömmer jag?", "Jag är törstig".. Det kommer vara saker som ska ge spelarna intrycket av att de är galna samtidigt som det ger en liten vink om att de lider av vanföreställningar.. Lapparna läggs tillbaka till skålen så flera spelare kan råka ta del av samma lapp.. Den andre varianten kommer jag skicka ut vid varje scen, varje gång lika många som det är spelare, med meningen "Använd det som står på lappen hur som helst och till vad som helst".. Dessa ska spelarna spara och syftet med dem är till för att ge spelomgången en knuff framåt så att spelarna har någonstans att ta vägen.. Det kan vara ett namn på en krog eller persons eller ett föremål.. Även här kommer det finnas menlösa saker som att någon av spelarna har en ros (till ingen nytta, beroende på vad spelarna tar sig till med den).. Jag tänkte improvisera utefter vad de får för lappar och hur de tänker använda dem men alltid ha i åtanke att försöka förvilla och göra spelarna osäkra.. Rosen kan de använda för att beskriva en tatuering, ett lösenord eller ett smeknamn.. Det
behöver inte vara en blomma som spelaren har med sig..
Slumpsystemet tänkte jag som följande.. Jag har 8 manastenar i en svart påse - 6 vita och 2 röda.. När de gör en handling så kommer jag säga hur många stenar de får dra ur påsen.. Det krävs en röd för att lyckas med handlingen.. De får också boosta genom att dra ett streck på rollformuläret.. För varje streck de drar, desto fler stenar får de dra extra.. Jag kommer inte säga hur många streck de får utan bara säga "runt dussinet".. Anledningen till varför jag inte säger den exakta summan är för att jag inte vet hur många streck som det kommer att krävas under spelomgången.. Dricker de någon gång blod får de sudda ut två streck..
[slut: beskrivning på två annorlunda scenarion]
"
...så jag behöver något spel som jag inte behöver förklara så mycket för att det ska verka vettigt."
Om du vill att spelarna ska göra gubbs så kan Feng Shui vara lite halvkrångligt i början när det gäller karaktärsskapandet.. Det var i alla fall så för mina erfarna spelare (fast det kan bero på min obegåvning för pedagogik)..
"
Och att göra rollpersoner borde vara enkelt och relativt snabbt."
Måste de skapa gubbsen? Kan inte du göra några stycken och så får de välja istället? Eller så gör ni gubbarna under spelets gång, som jag nämnt..
"
...ett kul nybörjarrollspel."
Tja, allt är ju relativt..
"
...och ett bra introduktionsäventyr!"
Det är inte mycket du begär..
Feng Shui-äventyret kan du dra ut på så att det täcker 2-3 spelomgångar.. Mitt Fan
atasy Light borde det visserligen inte vara svårt att hitta på fler uppdrag till..
Du skulle kunna fundera på att göra en cross-over mellan två dogma-rollspel.. Fast jag vet inte hur du ska göra med regelsystemet..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som försökte hålla sig borta från forumet, men den här tråden var intressant