Nekromanti Bra karaktär?

Du påstår att du kom över det... Hur e det möjliggt?
hur gör man för att komma över det och vilja spela på allvar ( merseriöst)??
Jag har aldrig varit en oseriös spelare. Jag tyckte om att vara väldigt, väldigt bra, men mina rollpersoner var inte dumma koncept.
Jag kommer över att vilja vara så bra med att inse att det räcker med att vara rätt bra.

Spela seriöst har ingenting med rollpersonens värden att göra, det har med din spelstil att göra.

Hur man konverterar en kobold sen?
Ingen jäfla aning. Det är nog den eviga frågan. Alla gammla tipps finns, besegra honom, låt honom prova något som inte är strid, tvinga honom att tänka eller på annat sätt inte lösa allt genom strid.
Men jag tror att man måste låta spelaren själv inse vad han gör fel, låta honom ändra sin spelstil. Föregå gärna med exempel.
Börja för fan inte att tävla med honom, spöa ner hans karaktärer, för då blir hungern efter megamaffot ännu större.

LutherHex

Veteran
Om man som SL sätter ribban för hur mäktig man kan bli i kampanjen väldigt väldigt högt, så är inte "power-gamers" / Kobolt-spelare något problem längre. Det finns alltid de som är mäktigare i strid än spelarnas rollpersoner. En bra SL vet detta och har en mycket vidare syn på attributnivåer och färdighetsnivåer än vad som står i grundreglerna. T ex: Bruce Lee hade knappast bara FV 20-25 på Jet Kune do, utan snarare någonstans mellan 60 och 100. Gränserna för hur skicklig man kan bli är faktiskt även i verkligheten mycket, mycket högre än vad inskränkta rollspelstillverkare föreställer sig. Tänk dig då hur mycket värre (läs: högre) det måste vara i en fiction-värld, som dessutom är Fantasy med mäktiga varelser som kan leva mycket längre än vanliga människor.

En mästare i en stridskonst har omkring 2o på FV på stridskonsten. Bruce Lee besegrade 20 mästare samtidigt i strid. (Vittnen fanns). Det finns många böcker om stora krigare du kan läsa också, för att vidga dina vyer. Läs "De fem ringarnas bok" av M. Mifune.

Lycka till.

Den Upplyste Stormästaren av rollspel, 22 år på bältet.

LutherHex

Veteran
Främsta målet med att spela rollspel borde vara att utveckla sin intelligens med problemlösning. Att ha kul och agera kommer på köpet. Är man bara ute efter att agera rekommenderar jag en teatergrupp istället för rollspelsgrupp.

Vad gäller karaktär så behöver det inte betyda att man HAR karaktär, för att man ÄR en karaktär. Att bygga upp roollpersonens personlighet, livsnål mm och sedan slå fram alla värden är mer givande än motsatsen.

En bra rollperson blir aldrig färdig, den utvecklas i all oändlighet eller tills rollpersonen eller spelaren är död. (Eller slutar äventyra / spela).

Förövrigt är jag en powergamer, men man KAN faktiskt ha personlighet, bakgrundshistoria, fördelar, nackdelar, livsmål, Högre Livsmål, karaktärsdrag, mm ÄVEN fast rollpersonen är mäktig. Se på Aragorn, Legolas och Gandalf. De är mäktiga OCH har intressanta personligheter. Sådana är mina rollpersoner. Det behöver inte råda en motsättning mellan mäktighet på rollpersonen och personlighet. Själv tycker jag inte att Ture Sventon, Agaton Sax, grisodlaren Arne och liknande töntar är speciellt intressanta karaktärer. Är inte rollspel den ultimata formen av eskapism? Innebär inte då denna eskapism att man vill bort från den grå, trista verkligheten? Tydligen inte för somliga. Vissa spelare tycks vilja spela Mårten Gås, tönten Kalle, grisodlaren Arne mm. Visst. Tycker de att det är kul så... Jag tycker dock att det ligger för nära den vanliga världen med sådana karaktärer. Jag föredrar Matrix och Sagan om ringen framför Clint Eastwoods filmer om vanliga grisodlar-hjältar. Det episka slår alltid farmar-mentaliteten, tycker jag.

Den Upplyste Stormästaren på rollspel.

Malkavvaklam

Veteran
En bra karaktär:

En bra karaktär för mig, är inte en karaktär som behöver ha höga värden, eller vara framstående på något vis. Däremot är en bra karaktär en karaktär Jag, som spelare, tycker om.

En karaktär som har sina fördelar, men även nackdelar - ingen är ju felfri... och om karaktären har sina brister så blir den mer "livfull", jag menar att den känns mer trovärdig då och får en "själ". :gremwink:

I början är ju karaktären bara siffror, och lite text på ett papper... men sen tar spelaren på sig att gestalt rollen, och då får man se om det klaffar... därför är det viktigt att man som spelare tycker om karaktären, och att den passar en... speciellt om man ska spela en episk kampanj, för då skall man gestalta karaktären under längre period... och det är en utmaning, men också den roligaste formen... för i denna sortens kampanj kan verkligen se hur karaktären utvecklas. :gremwink:

För hur roligt är det för en SL att starta en kampanj, som kanske är uppbyggd efter karaktärerna, hur skulle det kännas för honom om en spelare helt plötsligt efter en 10 - 15 spelmöten säger: Näe, jag är trött på min karaktär... han är så tråkig att spela!

Konflikter kan vara intressanta, även inom spelgruppens karaktärer... men detta är ett element som SL bör hålla strama tyglar kring, så att det inte går helt överstyr på så vis att spelgruppens karaktärer till slut blir dödsföraktade fiender... om det nu inte är så att det är just detta SL haft som mening. Då kan det ju vara riktigt mordiskt kul :gremgrin:

Kort sagt...
En bra karaktär är:
En karaktär som man som spelare trivs med! :gremtongue:

Selly

Level 5 Laser Lotus
Rättelse.

" ex: Bruce Lee hade knappast bara FV 20-25 på Jet Kune do, utan snarare någonstans mellan 60 och 100."

Errr...med vilken motivering då? Visserligen är jag den förste att hålla med om att Eons skala är lite skev, och att man nog bör höja folks FV'n en smula, men 60-100 är ju bara löjligt.

"Läs "De fem ringarnas bok" av M. Mifune."

Rättelse: Miyamoto Musashi. Vad gäller Go Rin No Sho så finns den här, för den som är intresserad.