Nekromanti Bra kurslitt för datorkunskap?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Såhär är det: Min skola prioriterar inte riktigt inköp av ny studielitt till eleverna i ämnet Datorkunskap. Det fattar jag, och jag känner inte att jag vill pilla med klassuppsättnjingar eller så heller.

Däremot skulle jag, känner jag, vilja ha en bok som innehåller typ de kursen som standard kan tänkas innehålla. Allt jag hittar är styp separata böcker för "windows", "office" etc. Finns det verkligen ingen bok som är komplett i sig själv? Det här är för min egen skull, bara så att jag har något att fundera utifrån. Finns det ingen bopk som helt enkelt heter "Datorkunskap" som innehåller allt man behöver (IT, grundläggande om hårdvara, windows, office)?

Sedan tänker ju jag fylla på med lite grejer om t.ex skillnaden mellan Open Source och köpprogram och freeware, och annat sånt där som jag tycker är viktigt. Men jag behöver en grund att stå på.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Det finns en svensk open source bok i datorkunskap, skriven efter... kursplanen?

Tjejen som skrev den var på linuxportalen.se för några månader sen och fikade faktagranskning om jag minns rätt. Kanske kan du söka i forumet där, eller ställa din fråga på nytt där.

Den förutsätter iofs att man kör Linux i klassrummet.

krank

Jag hittade ju http://www.fritis.se/ , där det finns en rätt OK bok, som tyvärr inte är särdeles utförlig. Hade skolan använt OpenOffice så hade boken varit perfa, men sån tur har jag inte.

Jag beställde idag den här, eftersom den verkar vara hyfsat komplett och fokusera på den version av Office skolan faktiskt kör (2003). Givetvis kommer det inte att gå att fixa såna böcker till alla elever, men jag tänkte ha boken att utgå ifrån när jag gör egna övningar. Det enda andra jag hittade verkade vara typ samma sak fast med Office 2007 istället.

ro83rt

Swordsman
Hur ser kursplanen ut? Datorkunskap låter väldigt abstrakt och kan innehålla i princip vad som helst.

krank

ro83rt said:
Hur ser kursplanen ut? Datorkunskap låter väldigt abstrakt och kan innehålla i princip vad som helst.
Kursplanen är också väldigt abstrakt, iaf i mina ögon. Om jag har tur funkar den här länken, så klicka på den och se om den leder till Skolverkets kursplan för kursen Datorkunskap (DAA1201).

Om du har lust kan du ju också kolla på kursen "Digitalt Skapande" på samma hemsida. Det är också en kurs jag ska ha, och den kan vara det mest luddiga jag läst tror jag.

Jarl

Hero
ro83rt said:
I praktiken brukar det blir lite allmänt om datorer, något arbetsplatsergonomi och sedan MS Office. Det är ungefär så jag kört när jag haft kursen. Grundläggande kunskaper hur man effektivt använder de vanligaste kontorsprogrammen.

ro83rt

Swordsman
Kursplanen är också väldigt abstrakt, iaf i mina ögon. Om jag har tur funkar den här länken, så klicka på den och se om den leder till Skolverkets kursplan för kursen Datorkunskap (DAA1201).
Om du kollar här så ser du vad du inte behöver gå igenom. Det ser hur som helst ut att vara en introduktionskurs för att få lite datavana. Troligtvis så kommer en hel del elever tycka att den är för lätt men då kan du bara tala om vad de behöver kunna, låta dem "tenta" av det i slutet och sedan låta dem pula det som de är intresserade av under tiden. Glöm inte teorin bara.

Om du har lust kan du ju också kolla på kursen "Digitalt Skapande" på samma hemsida. Det är också en kurs jag ska ha, och den kan vara det mest luddiga jag läst tror jag.
Ser ut som något som egentligen borde ligga under "Bild" och "Musik". Jag föreslår att du försöker inleda något samarbete med de lärarna så du får lite stöd. Du kanske i alla fall kan få lite tips för hur de jobbar. Allt som de låter eleverna göra kan ju du också göra fast digitalt. Egentligen går det väl ut på att eleverna ska öva på att göra bild och ljud på datorn. Fånigt att det är ett eget ämne.

Problemet ligger snarare i vad det finns för teknisk utrustning samt dina egna kunskaper i att använda olika programvaror och andra hjälpmedel. Rent praktisk verkar det räcka med att någon digitaliserar sitt eget gitarr spel och sedan mixar det i datorn. Beroende på hur självständig eleven är och kreativ så ger det också betyget.