Nekromanti Bra lunchbrädspel

Ram

Skev
Jag letar efter något kul brädspel att spela på lunchen. Vi har någon regel som säger min 30 min och jag och ett par kollegor är ofta klara efter 15.

Vi har spelat Age of war, Ascension, någon runda Dominion (tar för lång tid) och en del X-wing samt diverse kortspel, schack och go men nu letar vi efter något nytt. Speltid mindre än en halvtimme typ och bonus om det har ett spelbräde då vi gärna vill variera. Men bra kortspel är också välkomna. Någon som har något bra tips?

Bifur

Veteran
Love letter
Citadels
(båda kortspel)
Avalon (om ni är tillräckligt många)
Pandemic kan gå att klämma in om man kan reglerna väl och är bredd att spela på känsla
Carcasonne, om man minskar ner på antalet brickor

gustaf s

Warrior
Det där är en så bra idé. Jag önskar att jag hade haft den medan vi var lite fler spelare på mitt jobb och dessutom satt på ungefär samma ställe...

Är ni bara två går väl 7 wonders duel under halvtimman. Men ni verkar vara fler, jag minns inte hur långt tid det riktigt 7 wonders tar.

Condottiere borde kunna gå under halvtimman. Och Isle of Skye. Och Race for the Galaxy

Brasklappen i samtliga fall är väl att de går under halvtimman när alla kan dem. Inte när en ska lära sig dem.

Khan

Kondottiär
Jag kan absolut rekommendera Carcassonne. När man spelar på två kan man utan problem spela på tjugo minuter eller kortare. Jag kan tipsa om att köra med schackklocka med fem minuter var om ni vill ha lite fart i spelet.

Annars finns det många bra abstrakta spel som heller inte tar stor plats. Jag är klart förtjust i både Quarto och Quixo. Båda rekommenderas.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Tsuro är ett riktigt bra och snabbt spel, från 2-8 spelare. Tar ca 20 min att köra.

Fjodor Pollett

Swordsman
Vi har ett carcassonne-parti liggande i ett hörn i fikarummet. När en av deltagarna går förbi och ser att det är dens tur, gör hen sitt drag och flyttar markören till nästa spelare.

Carcassonne är perfekt för asynkront spel. En förutsättning är att alla kan reglerna och litar på varandra, men det gör man väl?

Ram

Skev
Tack för många bra tips alla! Jag skall ta och leta upp Citadels och Race for the galaxy. Condotiere har jag för mig att jag jagat efter tidigare och att det var lite svårt att få tag på. Carcassone tycker jag faller lite på att poängräkningen är lite meckig. Den är inte svår alls, men den tar lite tid. Det känns bäst om det är absolut och klart om ni förstår. Isle of skye harjag inte hört om tidigare. Det får jag spana in.

Tack igen.

Vimes

Sillkung
Sen på bollen här. Race for the Galaxy tycker jag ni ska köra. Det har kanske hög tröskel första gången, men när man väl lärt sig det är det snabbspelat och mycket givande. Det är en bra investering att lära sig RftG. Ska du köpa expansioner räcker det med The Gathering Storm, de andra är mest hola-baloa-trams.

Love Letter har nämnts och borde passa utmärkt. Citadels är trevligt men kan bli rätt långdraget om man är många.

Isle of Skye tycker jag definitivt du ska fundera på. Det är ett Carcassonne för vuxna. Ett litet, tämligen snabbspelat spel som känns som ett stort spel. Jag tycker det är en hit.

RasmusL

Champion
Vimes;n265836 said:
Sen på bollen här. Race for the Galaxy tycker jag ni ska köra. Det har kanske hög tröskel första gången, men när man väl lärt sig det är det snabbspelat och mycket givande. Det är en bra investering att lära sig RftG. Ska du köpa expansioner räcker det med The Gathering Storm, de andra är mest hola-baloa-trams.

Love Letter har nämnts och borde passa utmärkt. Citadels är trevligt men kan bli rätt långdraget om man är många.

Isle of Skye tycker jag definitivt du ska fundera på. Det är ett Carcassonne för vuxna. Ett litet, tämligen snabbspelat spel som känns som ett stort spel. Jag tycker det är en hit.

+1 på RftG, har inte blivit gammalt efter 200+ partier här borta :)