Arfert;n135531 said:Om man bara vill spela 5-10 möten så funkar Apocalypse World nog bra. Dock har jag hört att det inte är bra för längre kampanjer, att det lätt blir repetetivt och inte är det bästa systemet för karaktärsbyggnad. Det beror på vad man är ute efter.
Fast nuförtiden orkar folk sällan köra långa kampanjer, vilket kan förklara AWs rykte som "det bästa spelet".
Är det en egen erfarenhet eller har du "hört det av någon"? Det låter nämligen jääääättekonstigt. Det kanske inte är byggt för att spela samma karaktär i hundra spelmöten men det är bara för att det hinner hända så jäkla mycket mer i en AW-session än när det spelas BRP eller Eon eller liknande. De tjugo spelmöten du har svinkul i AW har betydligt mycket mer innehåll historiemässigt än de 100 du sitter och halvsåsar i DoD.
På vilket sätt är det inte det "bästa systemet för karaktärsbyggnad" (med vilket du menar "dåligt")? Det är ju ascoolt med meningsfulla val, rejäl impact på spelstilen och kontinuerlig karaktärsutveckling som ger en jävla oompf. Jämför med spel där din karaktär utgörs av ett antal procentsatser och +ToHit med att fucking vara The Brainer och komma i spel med förmågor som In-brain puppet strings och spöa fiender med din Violation glove.
Jag kan ha en massa andra reservationer mot AW men de du listar är ju supermärkliga om jag ska jämföra med min erfarenhet av systemet!