Bra monsterböcker

Ymir

Liten kantbaron
Enda slutsatsen jag kan dra av det här är att det finns för få monsterböcker av god kvalité till svenska rollspel - mina rekommendationer hade varit Zonernas Zoologi och Jorges Bestiarium och jag kommer verkligen inte på fler. :(
Ja det verkar så. Jag skulle så gärna visa var skåpet ska stå genom en ny monsterbok till Eon, fullspäckad med Eon IVs färgstarka stämning och språkbruk. Hade älskat att skriva en sådan. Men det ligger nog tyvärr väldigt långt bort, för Eon IV har redan presenterat så många monster genom varelsekapitel i landsmoduler och äventyr. Vi har dock en hel modul på gång som helt handlar om två klassiska typer av rollspelsmonster... Jag kan inte säga mer eftersom den inte är utannonserad än, men den är helt fantastisk.

Bolongo

Herr Doktor
Eon IV har redan presenterat så många monster genom varelsekapitel i landsmoduler och äventyr
Du menar att det inte anses okej att göra en Gygax längre? ;)

(Den ursprungliga Monster Manual II bestod mest av monster som redan publicerats i äventyr eller tidningar)

Leon

Leo carcion
För mig känns det som att det finns en liten spänning mellan monsterböcker som inspirationskälla (Zonernas Zoologi) och monsterböcker som referensverk.

Det är klart att det är praktiskt att ha en enda referens vid spelbordet. Samtidigt undrar jag om det inte vore bättre att ha någon sorts levande PDF eller databas? Kanske med bara stats?

Svarte Faraonen

ром и смерть
Jag vill ju se en diegetisk modul till Eon, med illuminationer av monster och kommentarer från diverse spelvärldsskribenter (torra naturforskare, moralister som insisterar på att se alla monster som exempel på dygder eller synder, monsterfångare för gladiatorarenan, kockar...), men frågan är om det skulle sälja tillräckligt bra.

Zire

Swashbuckler
För mig känns det som att det finns en liten spänning mellan monsterböcker som inspirationskälla (Zonernas Zoologi) och monsterböcker som referensverk.

Det är klart att det är praktiskt att ha en enda referens vid spelbordet. Samtidigt undrar jag om det inte vore bättre att ha någon sorts levande PDF eller databas? Kanske med bara stats?
Vilket ska bli första spelet som ger ut ett monsterkartotek?

Zire

Swashbuckler
Ooo... det hade jag haft nytta av när vi körde DnD5 senast, antingen så måste man annars skriva av statsen i förväg och ha vid sidan av, eller bläddra fram och tillbaka om nu inte motståndarna man möter råkar finnas på samma uppslag. (När man nu är för snål/bakåtsträvande för att köra digitalt.)