Ofta lirar spelarkaraktärer "The good guys". Man kan vara anti-hjältar, javisst, ta tex. vampire. Men ofta lirar man ändå inom den rimliga mån som finns "the good guys". Det gör ofta dina motståndare till skurkarna.
Därför har många äventyr en skurk(™). Alla har inte dem, det finns äventyr som bara går ut på att ta sig genom jungeln och klara sig genom vildmarken, men de flesta äventyr har en skurk. Han kan vara en seriemördare vars mord du måste luska ut. Hon kan vara gängbossen ute i zonen som hotar din hembas. Han kan vara den iskalla företagschefen som kastat ut dig och din familj på Sandukars gator. Hon kan vara inkvisitorn som jagar kättare i den lilla jargiska byn.
Så hur gör man dem intressanta? Med en bra motivering såklart! Intressanta tillvägagångssätt hjälper också, men jag tycker ofta att motiveringen, drivkraften är viktigast av allt.
Så vilka är era favoritmotiveringar och drivkrafter? Framställer ni era skurkar som Kejsaren i Star Wars som bara är ett ärkeas från början till slut, eller som Darth Vader, någon med känslor som kan duka under för det emotionella trycket när det har gått för långt? Bryr ni er om era skurkar särskilt mycket, eller existerar de mer för att ge en intressant 'boss-fight' i slutet på äventyret?
Och tillsist, vilken är den drivkraft ni ogillar mest! Vilken är den sämsta anledningen för någon att bli en kallhamrad skurk?
Därför har många äventyr en skurk(™). Alla har inte dem, det finns äventyr som bara går ut på att ta sig genom jungeln och klara sig genom vildmarken, men de flesta äventyr har en skurk. Han kan vara en seriemördare vars mord du måste luska ut. Hon kan vara gängbossen ute i zonen som hotar din hembas. Han kan vara den iskalla företagschefen som kastat ut dig och din familj på Sandukars gator. Hon kan vara inkvisitorn som jagar kättare i den lilla jargiska byn.
Så hur gör man dem intressanta? Med en bra motivering såklart! Intressanta tillvägagångssätt hjälper också, men jag tycker ofta att motiveringen, drivkraften är viktigast av allt.
Så vilka är era favoritmotiveringar och drivkrafter? Framställer ni era skurkar som Kejsaren i Star Wars som bara är ett ärkeas från början till slut, eller som Darth Vader, någon med känslor som kan duka under för det emotionella trycket när det har gått för långt? Bryr ni er om era skurkar särskilt mycket, eller existerar de mer för att ge en intressant 'boss-fight' i slutet på äventyret?
Och tillsist, vilken är den drivkraft ni ogillar mest! Vilken är den sämsta anledningen för någon att bli en kallhamrad skurk?