Ett bra namn är, i mina ögon, ett som får spelledaren att bli intresserad och läsa baksidestexten eller den korta sammanfattningen i början av äventyret. Det är namnets huvudsakliga jobb. Det behöver egentligen inte vara passande för själva äventyret (men det är en bonus), det behöver inte vara poetiskt eller roligt etc etc, men de aspekterna kan hjälpa till att göra så att namnet sköter sitt jobb. Det här gör att olika typer av namn är olika bra för olika spel och olika typer av spelledare. Om en spelledare är ute efter ett svulstigt barbarfantasyäventyr så är det bra om det svulstiga barbaräventyrets namn på ett eller annat sätt påminner spelledaren om svulstig barbarfantasy.
Torra hard scifi-äventyr bör då på samma sätt ha torra hard scifi-namn; eller namn som åminner om klassisk torr hard scifi.
Själv är jag barnsligt förtjust i äventyrstitlar som är referenser. Det spelar egentligen inte så stor roll om det är referens till ett talesätt ("I de blindas rike") eller en poplåt, jag är en sucker för referenser. I More than Human döpte jag varje äventyr jag hittade på efter en låt som gavs ut 1987 då kampanjen utspelade sig. När det gäller Rotsystem tycker jag att det är hemskt roligt att syfta till äldre svenska talesätt, låtar, texter och så vidare. Det finns undantag såklart, men namn som "Allting regnar bort" eller "I denna ljuva sommartid" kittlar dödsskönt i hjärnan.
Jag tycker att de flesta namn som föreslagits i den här tråden är rätt bra; jag kommer troligen aldrig att vilja spelleda något som heter "Spindelkonungens pyramid", men jag är relativt säker på att äventyrets innehåll speglar dess namn och att jag helt enkelt inte tillhör målgruppen.