Nekromanti Bra namn på äventyr?

luddwig

Lawful evil
Vad tycker ni kännetecknar ett bra namn på ett rollspelsäventyr? Ska namnet först och främst vara beskrivande, poetiskt, inspirerande eller något annat? Är det bra eller dåligt med egennamn i äventyrsnamn, typ Sarkath Hans gravvalv?

Mundo

Myrmidon
Det värsta som finns är när de försöker vara poetiska men inte lyckas, så det bara blir hammy.

Eftersom majoriteten av oss inte är doktorander i poesi så skulle jag undvika alla poetiska omskrivningar och köra på något som sätter en stämning för äventyret. Ta "Djupets fasor", som är ett gammalt DoD-äventyr där man gick ned i en skitstor grotta och dödade odöda.
Säger sig självt liksom, perfekt namn.

Björn den gode

Swashbuckler
Jag tror att jag är inne lite på Arferts linje, jag gillar namn som säger något om äventyret, egentligen samma sak som jag tycker om namn på böcker, filmer eller uppsatser.

Exempel på bra namn:
Julefrid
Kräftfeber
Bröderna Stursh resande cirkus
Magisk förbindelse
Eremitens hemlighet
Fyrtorps förbannelse
Patronens vrede
Skogens fångar
Skogshäxan
Träskmonstrets tribut
Våra måndagar i baracken
I de blindas rike
Vintervila i Veum
I hans majestäts hemliga tjänst
Alla vill spela Stalin
En pakt av ånga
Oups Rymden
Vargavinter
Arvet på S:t Marys
Bröderna Af Scmhidts fruktansvärda experiment
Blodshämnd
Girighet
Skuggor
De utan hjärtan
Fem och slottsmysteriet
Tokarnas natt

Om namnet sen dessutom stämmer överens med äventyret och i sig väcker intresse så är det ännu bättre men för mig så tycker jag nonsensnamn, namn på språk jag inte förstår eller väldigt vaga namn är de sämsta.

Exempel (absolut inte sagt att äventyren är dåliga):
Den fjärde kolonnen
Abarax hand
The D'Menthe
Casus Belli

Per

Veteran
Min favorit är "Shadows over Bögenhafen", del 2 i den klassiska The Enemy Within kampanjen.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ett bra namn är, i mina ögon, ett som får spelledaren att bli intresserad och läsa baksidestexten eller den korta sammanfattningen i början av äventyret. Det är namnets huvudsakliga jobb. Det behöver egentligen inte vara passande för själva äventyret (men det är en bonus), det behöver inte vara poetiskt eller roligt etc etc, men de aspekterna kan hjälpa till att göra så att namnet sköter sitt jobb. Det här gör att olika typer av namn är olika bra för olika spel och olika typer av spelledare. Om en spelledare är ute efter ett svulstigt barbarfantasyäventyr så är det bra om det svulstiga barbaräventyrets namn på ett eller annat sätt påminner spelledaren om svulstig barbarfantasy.

Torra hard scifi-äventyr bör då på samma sätt ha torra hard scifi-namn; eller namn som åminner om klassisk torr hard scifi.

Själv är jag barnsligt förtjust i äventyrstitlar som är referenser. Det spelar egentligen inte så stor roll om det är referens till ett talesätt ("I de blindas rike") eller en poplåt, jag är en sucker för referenser. I More than Human döpte jag varje äventyr jag hittade på efter en låt som gavs ut 1987 då kampanjen utspelade sig. När det gäller Rotsystem tycker jag att det är hemskt roligt att syfta till äldre svenska talesätt, låtar, texter och så vidare. Det finns undantag såklart, men namn som "Allting regnar bort" eller "I denna ljuva sommartid" kittlar dödsskönt i hjärnan.

Jag tycker att de flesta namn som föreslagits i den här tråden är rätt bra; jag kommer troligen aldrig att vilja spelleda något som heter "Spindelkonungens pyramid", men jag är relativt säker på att äventyrets innehåll speglar dess namn och att jag helt enkelt inte tillhör målgruppen.

luddwig

Lawful evil
Sammanfattningsvis: Äventyrsnamns ska passa genren, väcka intresse och säga något om äventyret. Ett poetiskt namn kan vara bra. Ett roligt namn kan vara bra. Referenser kan vara bra. Och jag kan bara hålla med. Allt det där känns väldigt rimligt. Särskilt välgjorda referenser är uppskattade även i min bok. Synd då bara att jag sitter här med världens idétorka när det kommer till lämpligt retropulpiga science fantasy titlar. Åja, det vänder väl.

Är det någon mer som försöker sätta namn på egengjorda äventyr, namn som spelarna får veta när ni börjar spela?
Jag har försökt med det några gånger.

"Hej spelgruppen! Idag ska vi spela ett äventyr som heter: ...
…Zombiekungen som tog skada av vattnet från S:t Eskils källa."
…Den hemliga gången bakom det röda draperiet."
…Portkod 1534."
…Prinsessan som förråder drottningen."
…Äventyrarna blir blåsta av sin uppdragsgivare 3. (fristående fortsättning)"
…Den lykantropiska smedlärlingen."

Nä, allvarligt talat så...

Det kan hjälpa till att skapa stämning. Oftast spoilar det inte så mycket, eftersom spelarna glömt namnet efter tre minuters spel. Sen kan de få bli påminda om namnet efteråt och se hur mycket hintar som låg gömt i namnet.
Eller så avslöjas namnets betydelse efter tre minuters spel – "Ni kommer till en borg, där bor baron Gurkhardt." "Aha, jag visste det! Äventyret heter ju faktiskt 'Baron Gurkhardts borg'!"

luddwig

Lawful evil
Inser att jag är generellt dålig på att tala om för min spelgrupp vad äventyren heter och antagligen lite extra dålig om det är något jag skrivit själv. Äventyrets namn är liksom inte intressant när gruppen ändå är samlad och det som ska spelas är det jag har med mig oavsett titel.

Vad jag klurar på nu, och som är orsaken till den här tråden, är namn på äventyr som kan komma att användas i en lite vidare krets, t.ex. på konvent eller kanske göras tillgängliga på internet. Då känns namnen plötsligt mer betydelsefulla, särskilt som jag skriver till ett spel som inte är etablerat utan mitt eget retro science fantasy spel Solfläckar. Namnen måste på något vis vara både informativa och stämningsskapande. Just nu letar jag mest inspiration i titlar på gamla SF-berättelser i svensk översättning, som de man kan hitta här:

https://enlitenbloggomrymden.wordpre...wedish/page/2/

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Eftersom mina namn mycket sällan anspelar på något specifikt i äventyret så brukar jag generellt tala om det. När jag spelledde More than Human spelade jag rentav den låt jag snott namnet från, till exempel heter ett av de första äventyren "And I Feel Fine" och då spelade jag såklart "It's The End Of The World As We Know It".

Ofta kommer namnen på mina äventyr innan själva äventyren. Då kan namnet ha en stämning eller en känsla som känns rätt, och då vill jag ju gärna dela med mig till spelarna.

slanfan

Hero
luddwig;n186128 said:
Synd då bara att jag sitter här med världens idétorka när det kommer till lämpligt retropulpiga science fantasy titlar. Åja, det vänder väl.
Bra att du inte gör det lätt för dig ;)

Lightning Garden!

Vimes

Sillkung
Gravskändarnas sista chans
Disco bortom tid och rum
Ritualmord och rabarberpaj
På EPA-traktor till världens ände
Grus i dödsmaskineriet

luddwig

Lawful evil
Vimes;n186218 said:
Ritualmord och rabarberpaj
Från häftets baksida: "Allt står inte rätt till på dödskultisternas sommarläger i natursköna Dalarna..."

luddwig

Lawful evil
slanfan;n186233 said:
Flash Gordon, kanske min enda kontakt med pulpig science fantasy.
Själv har jag bara sett filmen och den är ingen stor inspirationskälla till spelet i fråga. Vissa av miljöerna är bra men varken karaktärerna eller handlingen intresserar mig särskilt mycket. Att rädda världen är ett så uttjatat koncept.