Lekte runt litegran med tanken på hur en stads namn kan förändras genom århundraden... sen hittade jag
denna sidan (när jag letade efter den faktiska definitionen av holm), vilket underlättade allt för att den beskriver vad de olika slutdelarna av stads/bya-namnen i Sverige betyder.
Det är ju specifikt Aurions namn som jag lekte med i förändringarna då... från Aurion -> Aur/Aurs -> Ar/Ars -> År/Års.
Dock så kan man ju antingen avsluta förändringarna vid Ar/Ars, om man inte gillar År/Års steget. Eller eventuelt hoppa över Ar/Ars steget, så man går från Aur till År direkt... för där steget från Aur till Ar är rätt logiskt, och Aur till År är också lågiskt... så är ju inte Ar till År lika naturligt och logiskt. Det steget, Ar/Ars till År/Års, skulle ju dock kunna vara att folk/ledare/kungar/etc vill
"gå tillbaka till hur namnet lätt på den gamla tiden, för att återvinna en svunnen storhetstid" eller något.
Så hur det "funkar" här nedan är väl igentligen rätt logiskt... but just in caset... Alla namnen som står tillsammans (höjdmässigt) ska indikera hur namnen förändrades genom åren, det första i varje klump är ju hur vad det hette i början. Samtidigt så funkar det som en
"ge förslag på namn som kan låta intressant/coolt med denna typen av ändelse"-typ av grej. Alla namnen som står inom parentes är i vanliga fall namnalternativen som inkluderar S'et för att indikera att det är Aurions ställe.
Aurheim (Aursheim) ~
heim = tyska/norska för "hem"
Aurhem (Aurshem) ~
eller ~ Arheim (Arsheim) ~
om Aur eller heim ändrades först innan nästa steg
Arhem (Arshem)
Århem (Årshem)
Aurions Krona
Aurskrona
Arskrona
Årskrona
Aurions Landstige
Aurstige
Arstige
Årstige
Aurions Holm
Aurholm (Aursholm)
Arholm (Arsholm)
Årholm (Årsholm)
Aurions Borg
Aurborg (Aursborg)
Arborg (Arsborg)
Årborg (Årsborg)
Aurions Hamn
Aurshamn
Arshamn
Årshamn
Aurions Hov
Aurshov
Arshov
Årshov
Aurions Handelsplats ~
passar kanske inte helt på en huvudstad dock
Aursköping (Aursköpinge ~
"inge" varianten är vanlig nere i Skåne)
Arsköping (Arsköpinge)
Årsköping (Årsköpinge)
Aursala
Arsala
Årsala
Aurions borg som står vid/i en vik ~
för varför inte liksom... XD
Aurions Vikaborg
Aurviksborg
Arviksborg
Årviksborg
Edit: ett namn på en by/stad/ort, som ligger vid en sjö eller tjärn, i ett område väldigt nära gränsen till ett land/folk med ett helt annorlunda språk.
Aurisjärvi