Nekromanti Bra och dåliga kampanjavslutningar

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
Nu sitter jag och förbereder avslutningen på en kampanj som pågått för mina spelare sedan 2009. Det har varit en riktigt bra kampanj som spelarna uppskattat och även förändrat min egen spelsmak. Nu sitter jag och knyter ihop alla trådar, och det gör mig nyfiken:

Vad gör en bra kampanjavslutning för er? Vad är en dålig? Dela gärna med er av era minnen! :gremsmile:
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,077
Location
Nordnordost
Det är väl inte så värst relevant för dig, men:

En kampanj som avslutas, och inte bara tynar bort.

Att det faktiskt slutar med ett "SLUT" gör mycket för upplevelsen tycker jag.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,850
Ta med massor av saken som hände tidigt i kampanjen och återknyt till det. Jag vet inte vaddet är för kampanj, men alltid spännande om någon som spelarna trodde var död kommer tillbaka för en sista strid.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,599
Location
Ludvika
Jag vill gärna veta att rollpersonerna har gjort någon skillnad i världen. Lämnat sitt märke så att säga. Även om det bara är i sin egen hemby.

Jag gillar också att få lite lösa trådar ihopknutna (om inte i slutfasen av spelet, så i efterhand i form av en berättelse).

Jag gillar också att få ett hum om vad som händer med rollpersonerna, något som jag tycker bli bäst om det sker i enlighet med spelarens önskningar.

Fallout-spelen tycker jag brukar ha en rätt bra approch till det hela där man får en liten berättelse om ödet för varje viktig plats eller falang man kommit i kontakt med. Inget avslutar en kampanj som att få veta fortsättning. Vet man fortsättningen så är det ju liksom verkligen över.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
wilper said:
Det är väl inte så värst relevant för dig, men:

En kampanj som avslutas, och inte bara tynar bort.

Att det faktiskt slutar med ett "SLUT" gör mycket för upplevelsen tycker jag.
Kan bara säga att jag helt och hållet instämmer. En av spelarna var mibn bror och han har nästan slutat spela rollspel sedan han fick barn. Förståeligt, men det gjorde att kampanjen höll på att rinna ut i sanden. Jag har dock lyckats få in spelmöten så det hann knytas upp just för att inte lämna den bittra känslan i spelarnas (och mitt) minne.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
Anchorman said:
Ta med massor av saken som hände tidigt i kampanjen och återknyt till det. Jag vet inte vaddet är för kampanj, men alltid spännande om någon som spelarna trodde var död kommer tillbaka för en sista strid.
Nu var det kanke inte enbart tänkt att jag skulle prata om min kampanj, utan låta andra få dela med sig av sina, men jag tar och slänger in en presentation av Morrigan High som kampanjen heter. Den är uppdelad i sex säsonger där karaktärerna är high school-studenter på en skola som heter Morrigan High.

Säsong 1: Karaktärerna är vanliga elever som börjar uppleva en mer negativ känsla på skolan. Mer mobbning, olyckor och hotfull stämning. Allt orsakas av en barndomsvän som de trott dött, men som blivit osynlig för alla och blivit hemsökt av ensamhet. Föga anar de att han blivit påverkad av ett väsen som kallas Manannan Mac Lir. Säsongen slutar i en ritual som dödar både barndomsvännen och en av karaktärerna.

Säsong 2: Karaktären som dog vaknar upp i de dödas rike, vilket visar sig vara en spegelbild av staden de levde i. Karaktären och några andra nyligen döda börjar lära sig om sin nya existensen. De stöter dock på tjejen Hannah, som råkar vara syster till karaktärens klasskompis. Det verkar som om hon misshandlas i sitt hem och när karaktärerna undersöker det inser de att en där blivit besatt och stoppar det. Under tiden som det här pågår får karaktären även veta att det finns ett väsen som heter Manannan Mac Lir som har sitt territorium på och som är farlig.

Återknytning: Manannan Mac Lirs namn planterades i slutet av första akten, utan direkt kontext. Nu får den en liten sådan. Sedan återknyter det här till att den döde karaktären fortfarande har en roll att spela.

Säsong 3: Ny skoltermin där karaktärerna börjar bli allt mer insatta i det övernaturliga. De får veta att det finns två rivaliserande fraktioner i staden (wiccaner och druider) som inte alls kommer överrens.

Det blossar även upp en hel del konflikter om det är okej att vara gay. Det klyver skolan i två läger och Manannan Mac Lir påverkar

En av karaktärerna har visioner som utspelar sig en mörk framtid där staden har skapat ett samhälle som påminner om Invasion of the Body Snatchers. Det hela eskalerar till ett val för en av karaktärerna: vill han bli en hjälte på fotbollsplanen och få en framgångsrik karriär eller vill han satsa på att stoppa övernaturlig ondska? Karaktären väljer det sistnämnda.

Återknytning: Några exempel är hur en karaktär får insikter i sitt druidarv som hintades om i första säsongen, hur en försvunnen far dyker upp igen och att personer som de mött flyktigt i säsong 1 återvänder med en djupare roll.

Säsong 4: En av karaktärerna åker på en turné med sitt band under sommarlovet. Det är den person som minst accepterat det övernaturliga och under turnén tvingas hans ögon öppnas då han dras in i ett kidnappningsdrama. Säsongen introducerar även ett flertal druider.

Återknytning: Turnén planterades i säsong tre, återkommande roller och en plantering av en magisk relik som kan användas senare.

Säsong 5: En annan karaktär tar sommarjobb på en gammal antikvitetsaffär och får sköta den. Hon börjar inse att hon har magiska krafter och får försöka lära sig acceptera det - i synnerhet när hon inser att i ett tidigare liv var hon en maktgalen besvärjare. Relationen till flertalet wiccaner som passerat förbi omnämns här, och en introduktion till en av ondingarna till sista säsongen sker här, även om han verkar vara en good guy. Han hjälper nämligen karaktären att stoppa en häxa som hotar att ruinera karaktärens liv.

Utöver det får karaktären insikten och förmågan att kommunicera med de döda. Hon möter den döde karaktären och får veta mer om Manannan Mac Lir och att den finns där.

Återknytning: Antikvitetsaffären har förekommit tidigare, karaktären dras in i en romantisk relation med en person de skymtat tidigare men som är en kärlek från sitt tidigare liv och återkommande karaktärer från de dödas rike.

Säsong 6: I sista säsongen handlar det om att sy ihop det mesta som planterats tidigare. Karaktärerna vet att Manannan Mac Lir har existerat på tre plan: det fysiska, drömplanet och de dödas riken. Nu är det upp till karaktärerna att försöka stoppa det.

Till sin hjälp har de druider, wiccaner, insikter från de dödas rike och en möjlig framtid, och en hel del smågrupper av personer med liknande agendor (men med egna mål).

Återknytning: Mycket i sista säsongen bygger vidare på saker och ting som redan etablerats - både relationsmässigt och saker som de gjort. Jag försöker som sagt var arbeta med att i varje säsong plantera saker som kommer användas i en senare, förutom i sista då som i princip mest använder sig av saker från tidgare säsonger.

Ett par konkreta saker är relationer till de olika grupperna, men även saker som att karaktären med visioner kidnappades strax innan sommarlovet, en annan karaktärs trassliga familjerelation får sin förklaring och att en tredje tvingas oroa sig över sin gravida flickväns vilja att placera sig i främsta ledet i kampen mot Manannan Mac Lir.

Överlag är det rätt många trådar att sy ihop efter års spel, men det underlättar att jag haft en säsongsstruktur som grund. :gremsmile:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
Rymdhamster said:
Jag vill gärna veta att rollpersonerna har gjort någon skillnad i världen. Lämnat sitt märke så att säga. Även om det bara är i sin egen hemby.
Bra poäng. Det måste inte vara på en global skala, vilket jag personluigen varit noga med att inte göra för den här kampanjen. Det har alltid handlat om staden. Karaktärerna har där gått från vanliga ungdomar till druid med visioner, en wiccan med ett tidigare liv som ondskefull besvärjare, en godhjärtad person som dog i kampen och fortsätter den som vålnad samt en blivande rockstjärna med en gravid flickvän. Alla har fått ökade ansvarsområden.

Rymdhamster said:
Jag gillar också att få lite lösa trådar ihopknutna (om inte i slutfasen av spelet, så i efterhand i form av en berättelse).
Jag gillar också att få ett hum om vad som händer med rollpersonerna, något som jag tycker bli bäst om det sker i enlighet med spelarens önskningar.
Jag funderar att beskriva livsödena för de stora inflytelserika personerna och sedan låta karaktärerna beskriva vad som händer med dem under de närmaste åren. Vad är deras drömmar och mål? Helt enkelt låta dem friforma fram lite.

Det är dock fullt möjlig för aktörerna att använda sina karaktärer i andra kampanjer framöver, vilket de är medvetna om så de brukar dock vara duktiga på att inte dra det för långt. :gremsmile:

Rymdhamster said:
Inget avslutar en kampanj som att få veta fortsättning. Vet man fortsättningen så är det ju liksom verkligen över.
Sant, så sant. Men inget tar ju verkligen slut i mina kampanjer. Men storyn om Manannan Mac Lir är ju över. Men snabbspolningen efteråt är perfekt för att etablera en ny situation i staden för dem alla - och en möjlig avstampning till nya storheter. :gremsmile:
 
Top