Var utförlig, tack
Först.. Du har varit här på forumet ett tag så jag tänkte bara förklara en sak..
Utveckla det du tänker och ställ inte så generella frågor.. Om någon som ställer generella frågor så blir det bara att man ignorerar inläggaren som en idiot och svarar lite generellt på frågorna.. Kunde du inte istället letat upp en artikel om DoD?
"
Varför ska man köpa DoD?"
Varför ska man köpa
något rollspel? Frågan är alltför generellt ställd.. Är du ute efter ett nytt rollspel?
Vad är du i så fall ute efter? Om inte, varför ställer du ens frågan? Det finns 6(!) versioner av Drakar och Demoner..
Vilken är du ute efter?
Alla?! Det kräver ju en smärre uppsats..
DoD generellt ska man köpa om man vill spela i standardfantasy, med några vinklingar..
"
Vad heter världen man spelar i?"
DoD2-4 med världen Ereb Altor är ett lapptäcke där man kan spela det mesta inom fantasy.. Riddare finns i landet Zorakin, magikerförtryck i Nidland, barbarer i Barbia, öken i Soluna, piratverksamhet i Felicien, inbördeskrig i Hynsholge, troll och mystik i Cereval, stort inflytande av en religion (+havsäventyr) i Caddo, karga snölandskap i Trakorien.. Tricket med att få världen trovärdig för spelarna är att inte berätta om lapptäcket för spelarna.. Man koncentrerar sig på ett enda land och på sin höjd nämner de angränsande länderna.. Sedan finns det modulen Krilloan som är som Chronopia fast i mindre skala..
DoD5 - Chronopia utspelar sig i en enda stad med ett myller av varelser. Chronopia fick en massa skit i början för att folk trodde version 5 skulle vara en fortsättning på tidigare versioner.. De (skaparna Target Games) gjorde tvärtemot och bröt helt hur DoD-fantasyn (eller fantasy i regel) skulle vara.. I staden kan man slåss mot vampyrer, gå bland stadens smutsiga bakgator, gå med i diverse skumma gillen, droga sig med alvernas drycker och samtidigt slänga skit mot de giriga jävlarna som bara bryr sig om sig själva och lever på andras bekymmer, kasta sig mellan hustak, ha dueller på broar högt över marken, svinga sig i rep i zeppelinare, röja gobliner i kloakerna, ha flygödlejakter mellan stadens gator, med mera..
DoD6 - Trudvang har, liksom DoD5, gått gjort om världen ytterligare.. Nu är det istället fantasy, fast med nordiska inslag.. Jag vet för lite om själva spelet för att kunna yttra mig mer..
"
Vad har äventyren för variation osv?"
Återigen.. Vad menar du? "osv"? Vaddå "osv"?
Utveckla vad du menar för sjutton! Du skriver ju själv äventyren och kan själv ändra i världen så att de passar dina egna äventyr.. Menar du köpäventyren, eller?
DoD2-4 har i regel episka (mycket magi, mycket "spelarna mot det onda") äventyr och i varje äventyr finns det inslag av ett magiskt föremål och har i regel nästan alltid en magiker som protagonist (onding).. Om du vill skriva egna äventyr kan du i stort sett hitta på vad som helst, även om inspirationer i modulerna kanske är lite sisådär med.. Du kan spela allt från grisodling (spela vanliga rollpersoner som gör vardagliga saker) till otroliga hjältekampanjer (episkt spelande)..
DoD5:s köpäventyr kan jag inte uttala mig om.. För att se variationen på sina egna skrivna äventyr, se ovan när jag förklarar vad man kan göra i världen..
DoD6:s äventyr antar jag är rätt episka antar jag.. Jag har ingen koll på det.. Ej heller vad man kan spela för sorts äventyr, men jag antar att man kan hitta på det mesta..
"
Hur flyter saker på?"
*suckar* Det hela är subjektivt och beror
helt på spelledarens förmåga.. Jag har ingen aning om vad du menar med frågan men jag antar att du vill ha något liknande svar som följer..
Regelsystemet för samtliga versioner är enkla, kan modifieras lätt och man kan lätt addera till egna tillägg eller husregler.. Då spelet använder sig av bara en tärning till färdighetsslagning blir systemet även snabbt..
"
Hur mycket kostar det?"
Som ett normalt rollspel.. Det spelar nästintill ingen roll vilken version du försöker få tag på för alla äldre versioner kostar i stort sett lika mycket som de nyare pga. av nostalgivärde.. Kampanjen Den Femte Konfluxen kan till exempel gå på över 1000 kronor.. Den består utav fyra böcker och personligen tycker jag inte den är värd så mycket.. Jag skulle kunna tänka mig att 91:an (DoD4) är lite billigare än Drakar och Demoner Expert (tillägg till DoD2 och DoD3) och att du kan få tag på Chronopia-prylar snorbilligt av någon DoD-spelare som avskyr Chronopia..
Dock kan du få tag på alla de här sakerna (även DoD6-grundboken) billigt av folk som slutat spela rollspel, så det gäller att verkligen leta..
"
Vad gör ni när ni spelar DoD?"
Vi spelar rollspel.. (Jag ger nästan upp nu med att vara snäll och svara)
Jag har försökt frångå det episka och försöker spelleda jordnära äventyr.. Alltså sedvanliga äventyr som utspelar sig i städer och ibland har något övernaturligt i sig.. Jag försöker hålla tillbaka vanligheten för alver, magi, demoner, drakar, [resterande varelser i monsterböcker som bara är monster], orcher, konstiga naturfenomen och försöker istället få fram en känsla av skrock, vidskepelse, orchhat (orcher är missförstådda och inte alls så vilda som folk tror), religionstro bland folket, händelser runtomkring rollpersonerna.. Detta kan jag ibland varva med något episkt.. Jag spelleder lite utefter hur handlingen är i fantasyböcker.. Normala karaktärer som slängs in i något de inte kan styra över, men som till slut ordnar upp det och räddar världen..
Jag försöker inte slänga in
allt det här i ett eller två äventyr.. Jag har försökt med detta i ett år nu och har numera bara kommit en tiondel så långt som jag vill..
Jag tänker även svara på en fråga från
detta inlägg där du frågar:
"
DoD...är inte det ett koboldspel?"
Vilka spel kan
inte användas som koboldspel? DoD6 och Eon-spelare har yngre spelare och yngre spelare spelar i regel ofta mer "koboldigt" (jag ogillar det ordet) än de mer erfarna.. Ta bara det
här inlägget som till och med du klagar på.. Om du skriver saker som "Jag spelar aldrig magiker då detta medför att man nästan kan göra vad som helst utan att bli stoppad." (citerat från det länkade inlägget) så kan jag inte annat än fundera över hur "
koboldig" din
egen spelgrupp är..
DoD (inte DoD5-6) innehåller element som kan stödja koboldspelare, ja, men frågan är hur många som använder sig utav det?
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som försökte vara snäll