Nekromanti Bra och prisvärt tryckeri!

Arfert

Facit
Tänkte berätta som service till andra rollspelsmakare att vi använde PRINTON i Estland när vi tryckte Saga... trevliga, pålitliga osv... kan bra engelska.

Snacka med Marit och hälsa från mig:

Marit Ummelas
Export Sales Manager

PRINTON PRINTING HOUSE
Mustamäe tee 50,10621 Tallinn
phone: +372 65 01 827
cell: + 372 52 76 008
fax: + 372 650 18 29
e-mail: marit@printon.ee
www.printon.ee

sen kan man även prata med (om man vill ha ett alternativ):

Rokas Stulpinas
Projektu vadovas
mob. tel.: +370 687 40847
faks.: +370 5 2497592

rokas@netmedia.lt

Som hanterar tryckkontakter i Litauen. Han har bl.a. tryckt en fin inbunden bok till en kollega till mig i över 50.000 ex i väldigt hög kvalitet. Naturligtvis fixar han även små upplagor.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Det skulle vara intressant med en mer utförlig tryckguide, som ett litet komplement till Dantes utomordentliga typografiskola. Det verkar nämligen finnas gott om fällor som man kan ramla ner i, både om man får tro dina och Järnringens erfarenheter.

Arfert

Facit
Största fällan är väl att tro för gott om sina leverantörer, att inte reagera på varningsignaler. Som i mitt fall (med det första tryckeriet jag anlitade som inte klarade av att leverera rätt) konstiga förseninger, att folk går under jorden och inte svarar i telefon, och bisarra inkonsekventa ursäkter... och allmänt hemlighetsmakeri Jag fick till exempel inte ringa eller maila tryckeriet direkt för att avhandla tekniska frågor. Jag fick inte ens veta VEM som tryckte - bara att det var i Polen nånstans. Så här med facit i hand borde jag släppt dom direkt, men jag var snäll-dum och gick emot det jag erfarenhetsmässigt lärt mig.

Printon däremot är seriösa, och det märktes på bl.a. att:
- De alltid svarade i telefon
- Har en riktig hemsida med referenser
- Kollade upp mitt företag
- Ställde relevanta frågor om tryckteknik, laminering, pappersval, bindning osv..
- Skickade tryckritning för omslaget
- Skickade provtryck
- När det blev ett (ripp-)fel åtgärdade det utan några som helst diskussioner och extra kostnader (utan faktiskt bjöd på bättre papper som kompensation).

...osv...

Vad har Järnringen råkat ut för?

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Vad har Järnringen råkat ut för?"

Mest förseningar och mindre strul vad jag kan utläsa ifrån deras blogg. Men jag tror att ganska många unga spelmakare underskattar den mängd praktiskt arbete som krävs för att få ett rollspel tryckt, distribuerat och sålt.

Arfert

Facit
mm, det är ju en del som kan gå fel...

Mitt råd är att noggrant speca i text exakt vad man vill ha, skicka med en dummy och kanske en bok som är tryckt på det sätt man är ute efter som referens. Inte ge tryckaren minsta chans att tolka något på ett eget sätt (vilket tryckare har en benägenhet att göra så fort de kan).

Och ställa krav och inte ta skitsnack... det är ju DU som är kunden.

Dimfrost

Special Circumstances
Det man främst är intresserad av då är väl möjligheterna till digitaltryck i små upplagor, speciellt då om man inte ens har ett företag. Åtminstone till en början känns det som att det vore ett vettigt fokus för en guide. Jag är i alla fall intresserad.

/Dimfrost

Arfert

Facit
jag hade tänkt trycka digitalt från början, men det visade sig att digitaltryck i Sverige i 300 ex är dyrare än inbundet och offset i Estland.

sen kan man tänka sig att man gör nåt slags print-on-demand-avtal med ett tryckeri, då man bara betalar för de böcker man redan har fått beställning på... problemet är bara att marginalerna på trycket blir så kasst.

Men nån här kanske känner till ett bra digitaltryckeri som har låga priser och bra avtal?