Nekromanti Bra onlineportal för kampanjer?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Just nu använder jag Obsidian Portal för att spara mina anteckningar från spelmöten, SLP:er etc. Jag upplever dock att siten gått i stå, att den nya layouten visserligen är rätt snygg men extremt inkonsekvent, och senast jag försökte använda inbjudningsmail så funkade det inte alls.

Så jag letar efter alternativ.

Önskemål:
  • Möjlighet att skriva kampanjlogg/krönika
  • Lätt att separera olika kampanjer
  • Möjlighet att lägga in sitt SLP-galleri med bild+beskrivning av SLP:er.
  • Möjlighet att "tagga"/kategorisera SLP:er
  • Gärna "hemligheter"-ytor som bara syns för SL, inte spelare.
  • Enkel registrering för spelare. Idealiskt via något slags "single sign-in", t.ex. google.
  • Hantering av rollpersoner. Kan vara rich text + bild, behöver inte vara självräknande formulär. Jag kör ju inte köpesystem, generellt.
  • Kartor vore ett plus. Gärna med markörer och sånt.
  • Enkelt att länka in SLP- och platsbeskrivningar etc när man skriver krönika. Tabbkomplettering t.ex.
  • Relativt modern design. Inga jävla fantasytypsnitt eller stentexturer, tack.
Finns det nå't som är bra, gratis och lätt att använda?

krank

RasmusL;n199191 said:
Blir kanske aningen mycket DIY men jag är sugen på att använda prezi för typ det du efterfrågar!

https://prezi.com/

Jag hatar Prezi. Eller jag menar, Prezi passar verkligen, verkligen inte mig på någon nivå alls för något syfte jag kommit på. Men det kan säkert funka. För mig blir det bara som mind maps, som jag mest får panik av...

För egen del är jag isåfall mer inne på google drive. Där är det väl mest tabbkomplettering av SLP-namn och lite sånt som egentligen saknas...

krank

City of Brass ser lite intressant ut. Har skapat trial-konto. $24 per år skulle jag definitivt kunna lägga, om det funkar bra.

Nån som har erfarenheter?

RasmusL

Champion
krank;n199195 said:
Jag hatar Prezi. Eller jag menar, Prezi passar verkligen, verkligen inte mig på någon nivå alls för något syfte jag kommit på. Men det kan säkert funka. För mig blir det bara som mind maps, som jag mest får panik av...

För egen del är jag isåfall mer inne på google drive. Där är det väl mest tabbkomplettering av SLP-namn och lite sånt som egentligen saknas...

Älskar olika :)

Bolongo

Herr Doktor
Jag testar just nu

https://campaign-logger.com/

Den är ett rent SL-verktyg utan frontend mot spelare, och uppfyller därför bara drygt hälften av dina krav, men det den gör tycks den göra bra.

Personligen har jag gett upp hoppet om att kunna få spelare att använda någon tjänst av den här typen ändå, så jag är nöjd med ett verktyg som bara hjälper mig att organisera.

da_bohz

Swordsman
http://roll20.net/
Jag har dessvärre ingen personlig erfarenhet mer än att ha klickat runt på sidan och kollat in några av de enklare funktionerna (eftersom den kampanj jag skulle köra igång rann ut i cyber-sanden). Däremot rekommenderas den ständigt av mina två USA-baserade podcaster (och nej, de spelar inte bara D&D), så jag tyckte det kändes som ett bra ställe att börja med en online-platform för rollspel.

Verkar finnas väldigt många nyttiga funktioner för den som tar sig tid att sätta sig in i det, och jag tror inte ens en nybörjare skulle ha några större problem i att lära sig grunderna.

?Det är dessutom gratis och kan användas oberoende av system (vilket uppfyllde åtminstone mina två främsta krav).

krank

da_bohz;n199233 said:
http://roll20.net/
Jag har dessvärre ingen personlig erfarenhet mer än att ha klickat runt på sidan och kollat in några av de enklare funktionerna (eftersom den kampanj jag skulle köra igång rann ut i cyber-sanden). Däremot rekommenderas den ständigt av mina två USA-baserade podcaster (och nej, de spelar inte bara D&D), så jag tyckte det kändes som ett bra ställe att börja med en online-platform för rollspel.

Verkar finnas väldigt många nyttiga funktioner för den som tar sig tid att sätta sig in i det, och jag tror inte ens en nybörjare skulle ha några större problem i att lära sig grunderna.

?Det är dessutom gratis och kan användas oberoende av system (vilket uppfyllde åtminstone mina två främsta krav).
Fast... Det är väl en lite annan typ av tjänst, eller? Roll20 är väl framför allt för just rollspelande online? Eller har de funktioner för vanliga kampanjanteckningar etc för vanligt faktiskt-vid-bordetrollspel också?

da_bohz

Swordsman
krank;n199234 said:
Fast... Det är väl en lite annan typ av tjänst, eller? Roll20 är väl framför allt för just rollspelande online? Eller har de funktioner för vanliga kampanjanteckningar etc för vanligt faktiskt-vid-bordetrollspel också?
Jo, det är syftat till just rollspelande online, så egentligen är det nog något annat du letar efter. Man får dock sitt egna lilla forum där man kan skriva anteckningar mellan mötena, men jag vet inte hur möjligt det är att organisera anteckningarna på ett vettigt sätt där...

frulling

Veteran
Då roll20 kom upp kan jag gå igenom den utifrån dina krav;
  • Möjlighet att skriva kampanjlogg/krönika
Finns både möjlighet att lagra dem enskilt som "handouts" eller i den inbygda "forum" funktionen för kampanjen
  • Lätt att separera olika kampanjer
Ja du skappar en kampanj och lägger rätt filer där
  • Möjlighet att lägga in sitt SLP-galleri med bild+beskrivning av SLP:er.
Ja inklusive plats för bild och stöd för en rad(mainstream) karaktärsarm(med möjlighet att göra egna), gratis versionen begränsar dock storleken på bilderna
  • Möjlighet att "tagga"/kategorisera SLP:er
Funktionen finns men har själv ej testat den dock kan man även skappa mapstruktur och enkelt ordna visualiseringar genom att dra up karaktärer på en "spelplan" vilket jag själv använt för gruperingar mm
  • Gärna "hemligheter"-ytor som bara syns för SL, inte spelare.
I alla "handouts, karaktärer mm finns möjlighet för dolda sl anteckningar
  • Enkel registrering för spelare. Idealiskt via något slags "single sign-in", t.ex. google.
Enkelt att skapa konton som är gratis, bjuda in till kampanjer görs med en enkel länk
  • Hantering av rollpersoner. Kan vara rich text + bild, behöver inte vara självräknande formulär. Jag kör ju inte köpesystem, generellt.
Går att göra som jag sa ovan, går även att göra egna ark om man kan html annars har man en textruta
  • Kartor vore ett plus. Gärna med markörer och sånt.
Får ett digitlat spelbord(med möjlighet att ha flera flikar/bord) kan man inportera kartor mm och placera ut markörer i tre olika lager, även med möjlighet till fog of war mm. n
  • Enkelt att länka in SLP- och platsbeskrivningar etc när man skriver krönika. Tabbkomplettering t.ex.
osäker vad som efterfrågas
  • Relativt modern design. Inga jävla fantasytypsnitt eller stentexturer, tack.
Inte bra på att avgöra men inga stenstrukturer eller fantasy typsnitt i alla fall.

Jag har själv använt roll20 mycket och är mycket nöjd. Jag komplettera dock själv med dropbox där jag lagrar en hel del textdokument för lättare åtkomst(egentligen tveksamt) och för att det är så jag brukar gjort.(känns även tryggare att inte all info ligger på en molntjänst(utan har fysiska filer på datorn). Vill du ha tips ger jag dem gärna(skicka bara pm)

krank

frulling;n199250 said:
Enkelt att länka in SLP- och platsbeskrivningar etc när man skriver krönika. Tabbkomplettering t.ex.
osäker vad som efterfrågas
Alltså, om jag skriver en krönika, och så har jag tidigare lagt in spelledarpersonen "Sune Jönsson", så vill inte jag behöva skriva "June Jönsson", markera hans namn, klicka på "infoga länk", leta rätt på URL:en till sidan där spelledarpersonen beskrivs, klistra in, trycka OK.

Utan idealiskt vill jag ha det som på Facebook, dvs att jag kan skriva något i stil med @Sun och då får jag en lista över alla SLP:er vars namn börjar på "Sune", och kan välja honom med piltangenter och enterknapp, och så får jag automagiskt en länk till rätt SLP i texten.

I Obsidian Portal är det inte riktigt så lätt, men man kan åtminstone trycka "Länk till SLP"-knappen, välja Sune, trycka OK. Typ.

frulling;n199250 said:
Jag har själv använt roll20 mycket och är mycket nöjd. Jag komplettera dock själv med dropbox där jag lagrar en hel del textdokument för lättare åtkomst(egentligen tveksamt) och för att det är så jag brukar gjort.(känns även tryggare att inte all info ligger på en molntjänst(utan har fysiska filer på datorn). Vill du ha tips ger jag dem gärna(skicka bara pm)
Jag känner mig generellt tryggare med molntjänster än med fysisk åtkomst. Min hårddisk kan utsättas för magnet, ramla i golvet, brinna upp, stjälas, korrumperas, få virus, drabbas av ransomware etc. Det känns lite mindre sannolikt att google eller dropbox råkar ut för den sortens saker.

Just nu har jag PDF-handouts i Dropbox och länkar dem från wikisidorna man kan skapa på Obsidian Portal.

Jag har kollat runt lite på Roll20 och det verkar vara rätt bra för just det det är gjort för; kommunikationsverktyg och "medlare" mellan spelare som inte sitter på samma fysiska plats. Jag tyckte inte att upplägget kändes helt idealiskt om man bara ville dumpa information mellan spelmöten till exempel.

krank

Jag råkade lägga ett par kvällar på att snida ihop en userstyle som får Obsidian Portal att bete sig lite mer konsekvent. Jag har åtminstone fixat lite konsekvens i hur menyn är placerad, vilket var det värsta för min del... Jag överväger att försöka gå hela vägen och matcha även färger och sånt, men det får vänta.

Jag rekommenderar Chrome och tillägget Stylish om man vill testa.