Nekromanti Bra program för pixelart?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag vet inte riktigt vilket forumet här skulle läggas i, så flytta gärna om jag har fel.

Jag sitter och pysslar med lite pixelart. 16x16 pixlars grejer, begränsad färgpalett. Animationer.

Just nu jobbar jag i Photoshop, som har ett hyfsat smidigt och modernt interface, väldigt bra kortkommandon och verktyg etc. Det jag saknar där är framför allt möjligheten att ha flera bildruteanimationer i samma photoshopfil, alt. kunna preview-spela en begränsad del av en bildruteanimation. Det senare kan göras i timeline, men timeline passar inte jättebra för den här sortens animationer. Däremot har jag hittat ett helt OK script för att göra sprite sheets och sånt.

Jag har testat några alternativ.
- GraphicsGale... Är säkert kapabelt, men inte lättarbetat och interfacet känns överlag väldigt 90-tal i hur delfönster etc "känns". Jag har nog blivit bortskämd med Adobes UI-design.
- Pro Motion sägs vara "proffsprogrammet" men det intryck jag fick var mest... Virrigt, ointuitivt och med föråldrat UI. Inte lika illa som GraphicsGale, men ändå.
- Aseprite kostar $10; jag testade trialversionen. Det var okej, men även om det löste grejen med att testa att spela upp bara en del av animationen så kändes det som att dess interface var lite för klumpigt. Kanske bara var vanan? Det är ju lite speciellt i utseendet, med pixelgrafiskt UI...

Jag har såklart inte djupdykt i något av programmen, men jag tänkte höra om nån känner till något bra, som skulle passa mig som är inkörd i Photoshop. Jag gillar intuitiva gränssnitt som är ganska avskalade och lätta att hitta i, kortkommandon så man slipper spendera tid med att klicka på saker och lager. Bland annat. De viktigaste verktygen för mig är vettiga rutnät, pennverktyg, suddverktyg, eye dropper. Det vore inte dåligt alls med lite onion skinning och möjligheten att ha flera olika animationer i samma fil. Jag vill också helst ha export till sprite sheets i PNG-format såväl som gif-export.