Nekromanti Bra quest/äventyrs-fantasy

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,131
Location
Omfalos
Jag brukar läsa högt för min fru på kvällarna och nu vill hon att jag ska läsa något som är en quest eller ett äventyr, tänk Bilbo, RIngarnas herre (aka "Sagan om ringen") eller Trollkaren från Övärlden och följande böcker.

Finns det några bra böcker (gärna serier) av samma stuk? Berätta gärna vad som du tycker är bra med det du rekommenderar.

Edit: det går bra att föreslå böcker på engelska.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,198
Gillar ni Bilbo så tänker jag rekommendera de två första Dragonlance trilogierna (dock inte någon annan del av serien eftersom det är andra författare som är... Dåliga.)

Gudarna lämnade för länge sedan Krynn efter att människorna blivit stolta. Men de är på väg att komma tillbaks och har börjat välja ut människor som de talar med och ger en del av sina gudomliga krafter. En av de här utvalda befinner sig i ett litet värdshus där en grupp äventyrare och vänner möter upp igen efter att ha varit iväg och levt sina egna liv i fem år. Äventyrarna dras snabbt in i en quest där de och den nya prästinnan måste rädda världen från den onda drakgudinnan Tarkhesis samt hennes onda präster, drakryttare och muterade drakmän.

Lättläst mys fantasy i nivå med Harry Potter textmässigt och där den episka questen ständigt är i fokus. Men det som gör de två Dragonlance trilogierna bra är karaktärerna. Tanis är urtypen till den den klassiska halv-alven som inte passar in någonstans och som måste stå ut med rasism från både människor och alver, Sturm är en wannabe riddare, Goldmoon är inte riktigt beredd på att vara utvald av gud och framstår lite som Moses i Prince of Egypt filmen, Riverwind är inte-Conan, Flint är en dvärg som är för gammal för den här skiten, Tasslehoff är en glad och snäll sinnessjuk kleptoman från en ras som inte känner fruktan och sedan är där bröderna Majere som består av en ond och självisk magiker med kronisk smärta på gränsen till att dö och hans lite för dumma och lite för snälla krigare till bror.

Gillar ni quests kommer ni uppskatta det här.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,258
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag rekommenderar 'Fionavars vävnad' (The Fionavar Tapestry) av Guy Gavriel Kay, som finns både på engelska och svenska (du specificerade inte vilket språk du ville ha så...). Det är tolkienistisk portalfantasy skriven av Kay strax efter att han varit med och redigerat Silmarillion. Det är absolut inte Kays bästa verk, han har bara blivit bättre och bättre med åren, men det är mer traddigt och questingbetonat än hans senare grejer, och har väldigt färgstarka karaktärer, immersiv mytologi, bra plot twists, stämningsfullt språk, och är i allmänhet fantastisk läsning. Fionavar-trilogin kan även stoltsera med fantasyhistoriens ondaste skurk, Rakoth Maugrim.

I korthet handlar Fionavar om fem kanadensiska studenter som sugs in i en tolkienistisk, arthuriansk och lätt fornnordisk fantasyvärld som de måste hjälpta till att rädda undan Sauron-expyn Rakoth Maugrim, som tagit sig in i världsväven från utsidan, och hotar inte bara Fionavar, utan alla världar. Det är karaktärsfokuserat, heroiskt, hjärtskärande, mytologiskt, och episkt, och alla fem studenterna måste växa som människor och göra dramatiska val och uppoffringar innan berättelsen är över.

Trigger-varning dock, där finns en våldtäktsscen, och den är riktigt jävla extrem, men beskriven ur offrets perspektiv och därmed inte det minsta detaljfrossande eller genussunkig.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,131
Location
Omfalos
God45, har du läst allt?

Ymir, jag tror att den kan fungera. Lyssnaren gillar GGK - och har kanske läst serien, men för så länge sedan att hen har glömt den. Läsaren är inte helt såld på GGK, men har bara läst Tigana å andra sidan, och tror sig ha ett öppet sinne. Detta ska kollas upp.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,198
Nej, men jag har läst pinsamt mycket fantasy måste jag nog erkänna :p
 
Top