Nekromanti Bra rälsade äventyr...

nominesine

Veteran
Jag behöver exempel på bra och rälsade äventyr. Sådana som just du gillade när du spelade. Tipsa mig om äventyrets namn, och varför det var bra.

Jag är i stort behov av små enkla scenarion som jag kan sno, och väva in i min egen kampanj. Äventyren får gärna ha helt linjär handling och helst vara fantasy. Men det sista är inget absolut krav.

Tack på förhand...

solvebring

Superhero
Jag kommer att ge exempel på det mest självklara valet, nämligen Riotminds DoD6-kampanj Snösaga.
Det är otroligt rälsat och styrt, från punkt A till punkt B. Varför är det då bra? För det första, det är episkt som fan. För det andra, det hade varit en bra film. Det är alltså väldigt bra om man ser till berättelselinjen. Det är bara att njuta och åka med. Även om jag pratat skit på den här kampanjen många gånger, främst för att den nödvändigtvis inte borde vara så rälsad, så måste jag ändå ge den en eloge. Jag hade under en sekund aldrig tråkigt och dessutom är det tack vare rälsningen lätt att hänga med. Man följer och deltar i en stor händelseutveckling under en längre tid, och ja, det är som att själv tillåtas styra över en roll i en episk äventyrsfilm. Jag gillar det som tusan just för det.

Nu är det kanske inte någon annan som är beredd att hålla med mig men det är i alla fall min personliga uppfattning. Jag har aldrig spellett det men jag har läst en del i det - står här i hyllan - och har varit spelare i det två gånger. Som sagt, jag hade aldrig tråkigt och man kände sig delaktig och med till tusen.

Nu är detta kanske inget mindre äventyr som är lätt att stjäla ifrån, men kampanjen innehåller å andra sidan massor med spännande saker att kika på och rippa lite av. Har du tillfälle att låna den någonstans - folk är nämligen som hökar efter de ex som säljs - så ta en titt. Jag tycker främst om de välplanerade scenerna som däremot inte är de stora episka scenerna, som till exempel bröllopet i början och allting runtomkring det.

Möller

Hubert Hortlax
Kolla in på Medusa Games. De har skrivit äventyr till Riotminds inkarnationer av DoD i många år nu, och gör det bra. De är vanligtvis bra upplagda, enkla och rätt generiskt fantasy-aktiga. Lätt att anpassa och bara slänga in.

Rising

Vila i frid
Konventsäventyret Road to Hell (finns på Sverok, tror jag) är det mest extremt rälsade äventyret jag spelat, tror jag. Det som gör att det funkar är för att det har en ganska stark payoff på slutet. Det inspirerade mig extremt mycket på nittiotalet, och fick mig att både börja friforma och skriva egna, liknande, scenarier.

Det är inte alls fantasy, tyvärr, och förmodligen väldigt svårt att väva in i ett befintligt äventyr, dock, så det är nog inte alls vad du är ute efter.

nominesine

Veteran
@Solvebring: Tack för påminnelsen. Snösaga har jag tänkt skaffa mig ett bra tag nu, utan att komma till skott. Ska nog göra slag i saken efter nästa löning...

@Möller: Nejmen... vilken gudgruva. Tack!

@Rising: En ros är en ros, som Shakespare sa. Kollar på det också. Trots att det tycks ha nånting med de där underliga friformarna att göra :)

solvebring

Superhero
Rising said:
Konventsäventyret Road to Hell (finns på Sverok, tror jag) är det mest extremt rälsade äventyret jag spelat, tror jag. Det som gör att det funkar är för att det har en ganska stark payoff på slutet. Det inspirerade mig extremt mycket på nittiotalet, och fick mig att både börja friforma och skriva egna, liknande, scenarier.

Det är inte alls fantasy, tyvärr, och förmodligen väldigt svårt att väva in i ett befintligt äventyr, dock, så det är nog inte alls vad du är ute efter.
Jag blev så jävla nyfiken att jag bara var tvungen att ta hem det här äventyret. Har inte börjat läsa än, men kort och gott så fångade du verkligen mitt intresse, Rising. Tackar för tipset!
Detta ska kollas in.
Är någon annan intresserad så klicka här!

MrG

Swashbuckler
nominesine said:
@Rising: En ros är en ros, som Shakespare sa. Kollar på det också. Trots att det tycks ha nånting med de där underliga friformarna att göra :)
Jag skulle inte klassa Bjurshagen som de underliga friformaran. Det är grymt bra scenariomakare dock. :)

Och för att svara på ursprungsfrågan så är kruxet att ha saker som är bra och enkla att lägga in i en kampanj. Om det duger med rälsat att inspireras av eller att användas som enkvälls så rekommenderar jag gärna San Andreas, Abarax hand, Lespace Noir och Vid vägens ende från oss och Pakt av ånga och Caus Belli (åtminstone) från Kurragömmaklubben Kamoflage.

-Gunnar Söderberg (som grunnar på att kolla in Sveroks bank bättre, när ni visade på vilka som fanns där)

nominesine

Veteran
MrG said:
Jag skulle inte klassa Bjurshagen som de underliga friformaran. Det är grymt bra scenariomakare dock. :)
Lite udda är dom väl ändå? Skämt åsido. Jag tittar gladeligen på allt och låter mig inspireras av alla scenarion som jag tycker är bra. Laddade ner Rising-tipset Road to Hell och läste det i sängen i natt (har två sjuka barn som vägrar att sova just nu).

Det går naturligtvis inte att använda out of the box (eftersom jag spelar Pendragopn/Fausts Manuskript på ett ganska traddigt sätt). Men grundkonflikten var bra. Bör gå att kopiera till valfritt fantasystem. Och det var sånt jag var ute efter. Tack för de nya tipsen.

Arfert

Facit
Death on the Reik är ju ett bra relativt rälsat äventyr.. men det har du säkert spelat redan.

nominesine

Veteran
Arfert said:
Death on the Reik är ju ett bra relativt rälsat äventyr.. men det har du säkert spelat redan.
Lustigt att du skulle ta just det exemplet, eftersom det är ett exakt ett sånt upplägg jag jobbar med. Lite som "Döda skogen" och "Svavelvinter". Båda de äventyren är ju egentligen överjordiska dungeons, med flera småäventyr. I love that stuff.

Jag har spelat Death on the Reik både en och två gånger. Håller på med omarbetning som nog faller i kategorin för smickrande-men-uppenbara-plagiat till Faustreglerna. Just nu är det så uppenbart att kampanjen går under arbetsnamnet "Döden på Rhen". Håller på att rita en spelarkarta till inledningsäventyret "Skuggor över Basel" och funderar på om jag ska döpa Frankenstein kopian till Wildensteins monster eller inte. Känns inte som så stor idé att försöka dölja de referenserna för spelarna :)

Arfert

Facit
Kanske kommer äventyren Makten bakom tronen, Något ruttet i Kiev och Kungariket i flammor också? :gremwink:

nominesine

Veteran
"Något ruttet i Kiev" var en så bra vits att jag nog ska stjäla den titeln också. Bara därför :)

Kuriosaanteckning: Referenserna till äldre orginal är rätt många även i orginalkampanjen Enemy Within. En av de mest uppenbara "stölderna" (och min favorit) är just slottet Wittgenstein, som ju också pryder omslaget på Death on The Reik. Så här ser Matheus Merians förlaga ut... (jag har glömt vem han plankade i sin tur)

Högupplöst varaiant finns här: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/co...tein-Merian.jpg

Slottet Wildenstein finns i verkligheten (har för mig att det ligger vid Donau). Det såg inte ett dugg ut som slottet på merians gamla kopparstick i verkligheten.

Arfert

Facit
Something Rotten in Kieslev är givetvis snott från Hamlet. Om nån nu inte visste det.

Storuggla

Champion
Horror On The Orient Express. Hajjar ni? Rälsade? Orientexpressen? Hö hö hö... tack för mig.

Seriöst, det är bra.

Storuggla, dubbelmeningar

Arfert

Facit
Storuggla said:
Horror On The Orient Express. Hajjar ni? Rälsade? Orientexpressen? Hö hö hö... tack för mig.

Seriöst, det är bra.

Storuggla, dubbelmeningar
Ja, ett av de bättre CoC-äventyren.

nominesine

Veteran
Arfert said:
Ja, ett av de bättre CoC-äventyren.
Instämmer. Gillade dessutom rälsvitsen också :)

Avsnittet med vampyren (hette han Fenalik?) på tåget var fantastiskt underhållande. Tåget förenklade dessutom berättandet enormt, och det är lite det jag tycker om med Death on the Reik också. Rollpersonerna flyter ju så att säga med strömmen. Därför hamnar de oftast där jag vill ha dem. Utan att det känns forcerat.

Någon som har fler bra sätt att rälsa spelarna genom ett fantasylandskap?

MrG

Swashbuckler
nominesine said:
Någon som har fler bra sätt att rälsa spelarna genom ett fantasylandskap?
Vänner i Linköping hade en kampanj där karaktärerna var karavanvakter. Bra sätt att rälsa i fantasy, samma tanke som att ha dem på ett tåg och dra dem fram längs med handlingar. Och en rätt hyfsad motivation att ta sig mellan punkt a och b.

-Gunnar (räls är väll enkelt så länge spelarna vill haka på rälsen?)

Mr.Walker

Warrior
" Följa en eller flera SLP:s" kan vara en bra sätt att rälsa en fantasy kampanj. Det kan som nämnts vara en handelsman/karavan, kanske en präst som vill lära sig om det "andra" landet, en kunskapströstare som vill lära sig om landets alla varelser och monster osv.

Men oavsett så tycker jag man ska försöka utgå från rollpersonerna, jag som SL har aldrig varit så förtjust i att ha en "rollperson" som motiverar dom andra. Jag föredrar och tycker det är mycket bättre om någon av spelarna kan vara den där handelsmannen, prästen eller den där kunskapstörstaren. Då blir det roligare för både SL och spelarna.

Egentligen behöver man som SL inte jobba så mkt om rollpersonerna har en hyffsad bakgrund, behöver inte vara lång heller. Om någon av spelarna ex. är ute efter hämnd ja då kan man låta det vara drivkraften frammåt.

Jag.... har inget mer att tillägga för stunden:)