Nekromanti Bra regler för automateld

Zadrith

Hero
Vad finns det för olika mekanismer för att hantera skottsalvor och automateld i rollspel och vilka tycker ni fungerar bra?

Paal

Imaginär fantast
De senaste jag använde var i Eclipse Phase (moderniserat BRP). De fungerade bättre än i någon variant av Mutant iaf. :)
Single shot, Semi-automatic, Burst och Full automatic. Samt en hel del regler för called shots och liknande, plus massor med olika typer av märklig ammo. Det har även kul regler för laservapen med Sweeping fire och concentrated fire.

kwarnberg

Swordsman
I Novum Solari kostar olika handlingar olika många initiativ att utföra. Du kan välja att skjuta fler kulor och få större chans att träffa om du betalar fler inititativpoäng. Under speltestet tyckte jag det fungerade rätt bra. Vill du avfyra många kulor på kort tid? Sure, då kommer det ta längre tid innan du får agera igen, det kostar dig fler kulor från magasinet, men du har också större chans att träffa.

Krille

Super Moderator
Babylon Project hade en intressant mekanism. Du börjar med att välja var du siktar genom att peka ut en hexagon på en träffmall. Sedan träffar du en viss bit därifrån – noll, en eller två hexar, beroende på hur bra du slår för att träffa. Riktningen är slumpvis medelst T6.

Vid mejning eller salva fortsätter du på samma sätt: nästa skott träffar en viss bit (samma viss bit som ovan, dock minst 1) åt ett nytt slumpvist håll. Skottet därefter samma sak. Fortsätt tills du har ramlat utanför träffmallen eller du har slagit dina skott.

Det är en process som är petig och tar tid, men den är kul och det är inte så stort problem eftersom automateld är rätt sällsynt i Babylon 5. En normal PPG skjuter för det mesta enkelskott. Men jag skulle inte använda systemet i spel där automateld är vanligt.

---

Noir har det system som jag är mest förtjust i. Du väljer hur du skjuter – väldigt riktad eld, en klase enkelskott, salvor, mejningar etc, och även i respons till fiendens skott. Beroende på hur väl det går ändras din turordning, utöver huruvida du träffar eller inte. Från tärningarna i slaget (högsta, lägsta, båda etc) får du fram hur många skott som går åt. Och sen modifieras skadan som resultat.

Det är inte så petigt med skadan, men det är det system som det verkligen flyger mest tomhylsor i! Det är verkligen inte bara att man skjuter sitt enda skott på sin enda handling med sin enda pistol, utan istället blir man skjuten på och slänger iväg en klase skott åt andra hållet, och sen när det är ens tur slänger man iväg en klase till skott åt det hållet och upptäcker att magasinet är tomt! Det får fram känslan av automateld och frenetiska eldstrider absolut bäst! (av de spel jag spelat.)

cogitare

Swashbuckler
Savage Worlds har ett bra system tycker jag. Särskilt gällande nedhållande eld som använder sig av Shaken-mekanismen. Så nedhållande eld gör inte primärt skada (kan göra om man lyckas tillräckligt bra) men alla som påverkas av den nedhållande elden tappar (sannolikt) en handling. De sticker helt enkelt inte upp näsan när kulorna viner runt om dem.

Cog.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag tyckte att nya Coriolis hade rätt fungerande regler när jag spelledde det på GothCon. Jag har för mig att man fick fortsätta lägga tärningar till sin pöl och slå mer och mer, men om man slog någon specifik kombination (kanske var det dubbla 6:or) så hade man tömt magasinet och var tvungen att ladda om för att få skjuta mer.

Jocke

Man med skägg
Jag har alltid gillat det där från Neotech där man slår en näve t6:or och varje sexa är en träff. Kul att göra och ger en bra känsla av att luften fylls med kulor.

Zadrith

Hero
Tack för alla svar. Är en dålig ide att göra ett inlägg på morgonen när man inte har tillgång till nätet på dagen men jag hade många svar att komma hem till :)

Jag ska införa automateldsregler i ett system där man ska slå över ett värde med ett varierande antal tärningar för att träffa och tänkte lösa det ungefär så här då man skjuter mot ett mål. Låter det vettigt eller blir det för lite slumpmässighet?

Kort salva +T6 på träffslaget, Full automateld +T10 på träffslaget. För varje fem man slår över vad man behöver för att träffa träffar ytterligare en kula.

Mogger

Hipsteranka
Egentligen är det inte så mycket lättare att träffa med automateld (gevär + sikta är bättre) men det är så jäkla mycket obehagligare att bli beskjuten med automateld. Så det beror på vad du vill simulera; actionstrid, realism-ish, snabbhet, dödlighet etc.

1) Sätt designmål.
2) Skapa en lösning.

:)

kwarnberg

Swordsman
Zadrith;n204987 said:
Tack för alla svar. Är en dålig ide att göra ett inlägg på morgonen när man inte har tillgång till nätet på dagen men jag hade många svar att komma hem till :)

Jag ska införa automateldsregler i ett system där man ska slå över ett värde med ett varierande antal tärningar för att träffa och tänkte lösa det ungefär så här då man skjuter mot ett mål. Låter det vettigt eller blir det för lite slumpmässighet?

Kort salva +T6 på träffslaget, Full automateld +T10 på träffslaget. För varje fem man slår över vad man behöver för att träffa träffar ytterligare en kula.
Vissa system gör det lättare att träffa med automateld (eller svårare att undvika), andra låter det göra mer skada. Det kan vara värt att tänka över vad du vill uppnå med det (som Måns säger). I Novum Solari har jag med båda ovanstående. Du får fler tärningar = lättare att träffa (många kulor i luften). Skadan är kopplad till hur många lyckade tärningar du rullar, vilket betyder att fler tärningar också = potentiell högre skada.

Paal

Imaginär fantast
Guran89;n205221 said:
Vissa system gör det lättare att träffa med automateld (eller svårare att undvika), andra låter det göra mer skada. Det kan vara värt att tänka över vad du vill uppnå med det (som Måns säger). I Novum Solari har jag med båda ovanstående. Du får fler tärningar = lättare att träffa (många kulor i luften). Skadan är kopplad till hur många lyckade tärningar du rullar, vilket betyder att fler tärningar också = potentiell högre skada.
I Eclipse Phase är detta ett aktivt val för Full auto. Antingen en rejäl träff-bonus med normal skada eller ingen träffbonus med rejäl skadebonus. Detta systemet förutsätter dock hightech-framtidsvapen utan märkbar rekyl.

luddwig

Lawful evil
Bra tråd. Skriv på så norpar jag det jag tycker är bäst till mitt eget spel! :)

.113

Swashbuckler
Alltså jag har ju skjutit en del iaf och man skjuta ju inte automateld annat än I skrämsel syfte typ. Nedhållande eld. För man tömmer magasinet alltför fort för att det ska vara värt det I annat syfte (en träff räcker ju oftast).

Å Andra sidan har jag aldrig slagits mot orks eller Andra aliens.

Men jag skulle gärna se att automat eld mest införde en typ panikreaktion hos motståndaren. Och slösade kulor. Plus Möjligen att man på kort avstånd, alltså point blank I stort sett, om man möter något farligt och Står nära så alla kulor faktiskt träffar.

Och se till att omladdning inte tar en hel rond ;) att skjuta två skott på ett mål, ladda om, skjuta två skott på ett annat mål hinner man på ca två sekunder. Fast det blir kanske lite Overpowered I ett rollspel.

Fridigern

Swordsman
Jag tycker det bör ta två ronder att ladda om. Realistiskt, man skall först släppa magasinet, sen dra ut ett nytt ur en fepplig ficka, pilla in det, mantelrörelde och sen upp i skjutställning. Under den tiden hinner en som står och skjuter på en bränna av säkert ett helt magasin eller flera riktade salvor. Om man har magasinen på ryggen skulle jag köra på tre rundor för omladdning.

Cybot

Mest spelbar
Fridigern;n205323 said:
Jag tycker det bör ta två ronder att ladda om. Realistiskt, man skall först släppa magasinet, sen dra ut ett nytt ur en fepplig ficka, pilla in det, mantelrörelde och sen upp i skjutställning. Under den tiden hinner en som står och skjuter på en bränna av säkert ett helt magasin eller flera riktade salvor. Om man har magasinen på ryggen skulle jag köra på tre rundor för omladdning.
Eh. En vältränad skytt kan ladda om en automatkarbin på 3 sekunder eller mindre om hen är i stående eller sittande ställning och har magasinet på rätt plats (i en väst eller ett bälte som är gjort för att ha magasin i). 2 sekunder om man laddar om taktiskt (dvs inte behöver göra en mantelrörelse).

.113

Swashbuckler
Som sagt jag klarar det på ca 2 sekunder och då hinner jag skjuta också, både före och efter plus mantelrörelse. Adrenalin kickar igång så man fixar saker snabbt ;) Det kan väl iofs bero på om vattnet är I gott skick också, strular det tar det så klart längre tid.

Ett tillägg om automatelden dock, man borde så klart kunna använda automateld för att mejja ner en hel grupp fiender också, eftersom jag sa att man bara använde det I nedhållande syfte... Men absolut som en sorts area attack där man kan träffa flera i närheten av varandra.

Zadrith

Hero
.113;n205302 said:
Men jag skulle gärna se att automat eld mest införde en typ panikreaktion hos motståndaren. Och slösade kulor. Plus Möjligen att man på kort avstånd, alltså point blank I stort sett, om man möter något farligt och Står nära så alla kulor faktiskt träffar.
Som spelledar kan man ju ta hänsyn till det med paniken utan regler men och för spelarna kommer jag nog att kräva ett viljeslag för att inte bara ligga och trycka när kulorna visslar omkring dem.

Det andra du tar upp här är faktiskt också något att tänka på. Det är ju rollspel det handlar om så automatvapen används ju ofta mot annat än människor och där kanske då kanske det faktiskt spelar roll om man träffar med tre eller trettio kulor.

Cybot

Mest spelbar
.113;n205302 said:
Alltså jag har ju skjutit en del iaf och man skjuta ju inte automateld annat än I skrämsel syfte typ. Nedhållande eld. För man tömmer magasinet alltför fort för att det ska vara värt det I annat syfte (en träff räcker ju oftast).
Det är lite en annan femma dock med ett maskingevär på pod. Då kan man skjuta ganska väl riktad automateld, vilket är användbart på längre avstånd (därför har ett maskingevär ungefär 400 meter längre effektiv räckvidd med samma kaliber).
Eller om man verkligen vill göra någonting till en schweizerost på lite kortare avstånd. Typ stora monster, se till att verkligen ingenting lever i den där bilen eller kanske kapa ett mindre träd.