En religion jag gillar är en som jag har i min fantasyvärld. Den är rätt så baserad på forntida Egypten, Henrik VIII och T S Elliot, men med två floder istället för en. Folk bor mellan floderna, och bortom östra floden åker gravida kvinnor för att föda (tänk "BB-tempel"), och bortom västra begraver man döda (tänk konungarnas dal, ritualtempel och mumifiering, fast i större skala). I övrigt undviker man att vara där.
Detta förhållande avspeglas i religionen, där kungen är solen, och drottningen är månen. Personerna anses alltså vara jordliga manifestationer av himlakropparna. Solen för folk genom livet, och månen för dem tillbaka efter döden för att återfödas.
På "dödssidan" av västra floden så förekommer det vandrade andar som ännu inte är redo för att återfödas, eller som inte kan lämna sin kropp och vandrar som mumier/zombies. På "födelsesidan" så förekommer det andar som söker efter ett barn som föds att återfödas i. I vissa fall så kan dessa olika andar försöka besätta människor som redan har en själ, vilket inte är bra. Detta är anledningen till att man undviker att vara utanför området mellan floderna, speciellt nattetid när Solen inte skyddar dem.
Det kan ibland bli så att en nyfödd inte har någon själ som behöver återfödas som hittar barnet. Då skapas en person som går under arbetsnamnet "hollow". De verkar vara en vanlig person, men visar sällan känslor. Kring puberteten börjar sadistiska och manipulativa drag visa sig, samtidigt som de för en övernaturlig dragningskraft. Tänk filmen "Nomads" (se den om ni inte sett den, inte så högt produktionsvärde, men bra rollspelsbränsle och en bra psykologisk thriller). De har en tendens att alltid befinna sig där de med minimal manipulation kan ställa till kaos och lidande, och sedan bara vandra iväg och försvinna i natten tills de dyker upp någon annanstans.
Det finns också ett maktspel mellan Solen och Månen. Solen vill ha en ny kvinna, en yngre kvinna, och intrigerar därför mot sin drottning för att vända folket mot henne, döda henne, och sätta in en ny Måne. Detta sätter naturligtvis hela religionen och prästerskapet i gungning. Någonstans i den röran tänkte jag låta spelarna blir intrasslade, som "outsider-agenter" som är praktiska eftersom de inte har någon lojalitet med endera sidan, till skillnad från prästerskapet, vars hela status hänger på att upprätthålla läran.
I och med att de inte har så mycket kontakt med omvärlden, förutom lite sjöfart, och enstaka karavaner, så ser de på alla som kommer utifrån med stor misstänksamhet, misstanken att de är "hollows" eller något ännu värre är hela tiden stark.
Those who have crossed
With direct eyes, to death's other Kingdom
Remember us-if at all-not as lost
Violent souls, but only
As the hollow men
The Hollow Men - T S Elliot, utdrag