Nekromanti Bra reportageböcker

walium

Ganska töntig, faktiskt
När vi ändå snackar boktips så kan jag lika gärna fråga efter bra reportageböcker. Jag har nämligen upptäckt att granskande journalister ofta skriver väldigt bra om de får tid och utrymme. Några favoriter är Eric Schlosser (Snabbmatslandet), Johan Hilton (No Tears for Queers), Magnus Linton (Americanos) och Lars-Åke Augustsson (Nära döden). Däremot var inte "Porr - en bästsäljande historia" av Mattias Andersson mer än medelmåttig. "Olja" av Gunnar Lindstedt var inte heller någon hit.

En bra reportagebok kombinerar gripande människoöden och intressanta historier med fakta så att det blir något mer än bara tyckande. Så rekommendera på mina damer och herrar. :tekopp:

Foggmock

Myrmidon
Slightly off topic

...men Noam Chomsky skriver väldigt bra och engagerande. Senaste "Imperial Ambitions" är i samtals/intervjuform och mycket, mycket bra.

Troberg

Sinister eater
Ett gränsfall, men en jag tycker är charmig är 'Conversations with Durito', en bok som är en sammanställning av essäer skrivna av Subcomandante Insurgente Marcos. Det hela började med att han fick en teckning från en liten flicka. I sitt svar så förklarar har hur han ser på situationen i form av dialoger med en modig liten skalbagge, Durito. Det är alltså ett sätt att i fabelform göra en komplicerad situation tillgänglig även för ett barn. Så småningom växte samlingen historier om Durito så att de räckte till en bok. Trevligt är också att dessa essäer är fritt tillgängliga och att boken är sammanställd som ett fritt verk.

En annan bok som försöker förklara svåra saker för barn, skriven av en annan av mina hjältar, Bengt Sändh, är 'Adolf och det stora kriget'. På ett pedagogiskt, lättfattligt och rentav roligt sätt så beskriver han vad nazismen var, hur korkad den var, hur den trots det kunde uppkomma och varför det är så viktigt att vara på sin vakt så att sådant inte händer igen. Egentligen tror jag inte att man behöver förklara för barn att sådant är dumt, det är först när vi blir äldre som vi utvecklar en förmöga att rationalisera sådant som vi innerst inne vet är dumt, men det är en mycket bra bok.

Sedan så kan jag rekommendera 'Chefer från helvetet' av Rosetta Sten. En humoristisk bok, med en stor del verklighetsbakgrund (även om den i liten grad är förbättrad) om helvetet i arbetslivet som man känner igen så mycket i. Det finns åtminstone en anledning till att köpa den, men den kan jag inte berätta offentligt än. För en gångs skull så rekommenderar jag dock köp snarare än att låta internets magi förse er. Köp fem när ni ändå håller på, så har ni till släkt och vänner också.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Mikhail Voslenskys "Nomenklatura" ger en träffsäker bild av kommunistsamhällets vardagselände och partielitens glassande, skriven av en som var med.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Gondicas Longitud

Den gav mig en hel del nyttiga insikter i hur sjöfart borde fungera i Gondica.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Den har jag redan läst

Men är det verkligen en reportagebok? Jag skulle snarare klassa den som populärhistoria.

Arfert

Facit
Re: Den har jag redan läst

ok en annan då: "På andra sidan kullen" av Liddel Hart.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Wild West China - The Taming of Xinjiang

Jag är inte hundra på vad en reportagebok egentligen är, och vet därför inte om den här kvalar in riktigt; men jag vill iallafall rekommendera den:

"Wild West China - The Taming of Xinjiang", av Christian Tyler. Behandlar Xinjiangprovinsen i nordvästra Kina; ett traditionellt muslimskt område längst Sidenvägen, och den koloniala politik Hánkineserna fört gentemot området genom historien. Extra intressant är det förstås inte bara på grund av att Östturkestan är superhäftigt, utan också att problemen i Xinjiang hela tiden drunknar i det eviga gnället och tjatet om hur hemskt tibetanerna har det. Hur många svenskar har ens någonsin hört talas om uighurer? Den här boken kan förhoppningsvis öppna folks ögon för att det finns minoriteter i Kina som har det långt värre än tibetanerna. det är väldigt intressant läsning; Östturkestans långa och komplexa historia och relation till både öst och väst har i våra dagar utmynnat i en situation som är både komplicerad, fascinerande och tragisk.

- Ymir, rekommenderar

Organ

Out of time, out of mind
Jag rekomenderar "Tjetjenien" av Anna Politskovskaja. Den känns ännu mer angelägen när man betänker att det bl.a. var pga den som hon slutade sina dagar mördad i en hiss. Om ingen läser det hon skrev så dog hon förgäves. Gör något åt det.

/Anders

Saxifrage

Hero
Lite Balkan och andra konflikter

Johanne Hildebrandts Blackout är en välskriven bok om krigen i forna Jugoslavien. Som trådstartaren efterlyser blandar Hildebrandt skickligt gripande människoöden och fakta. Lite minus dock för krigskorre-machosnack som blir tröttsamt ibland.

Åsne Seierstads Med ryggen mot världen är en lysande och alldeles för ouppmärksammad reportagebok från Serbien. Åsne har intervjuat en stor mängd serber både före och efter Milosevics fall, och skildrar sina intryck på ett djupgående sätt. Särskilt porträttet av teaterföreståndaren som vägrar ge upp är klockrent.

PJ O'Rourkes Holidays in Hell och Peace Kills måste också nämnas. Hans böcker kanske inte kvalar som reportage eftersom det mer är kåseristuk, men de är så roliga att man inte bör låta bli dem. Och under ytan är hans research faktiskt grundlig. Hur många andra journalister har klätt ut sig till araber för att besöka en moské i Palestina? Eller kört omkring i hyrbil i Johannesburgs ghetton, som den enda vita personen inom flera kilometers radie?

Bra tråd förresten - skriv gärna lite längre om böckerna så att jag kan värdera vad jag vill läsa och vad jag kan strunta i.

Feliath

Swashbuckler
Re: Lite Balkan och andra konflikter

Hur många andra journalister har klätt ut sig till araber för att besöka en moské i Palestina?
Bah! Småpotatis. Sir Richard Francis Burton klädde ut sig till arab för att kunna genomföra pilgrimsfärden till Mecka! Och på den tiden blev man fortfarande kuttad om man besökte Mecka som otrogen. So, yeah.

/Feliath — indigoblad i näsan

Arfert

Facit

Mecka är väl fortfarande ett big NO NO för icke-muslimer?

Winterquist

Veteran
Jag tyckte Hells Angels av Hunter S. Thompson var rolig.

Men den har du säkert redan läst...

//e

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Sir Richard Francis Burton klädde ut sig till arab för att kunna genomföra pilgrimsfärden till Mecka!"

Han skrev händelsevis inte en bok om det? En bok som går att läsa tänker jag på då och inte en studie i arabisk lingvistik.

Storuggla

Champion
Re: Wild West China - The Taming of Xinjiang

"Hur många svenskar har ens någonsin hört talas om uighurer?"

Alla som hängt i #rpgonline?

Storuggla, there's an instrument in there

walium

Ganska töntig, faktiskt

Snabbmatslandet handlar om den amerikanska snabbmatsindustrin och hur den påverkar inte bara våra konsumtionsvanor utan underleverantörer, jordbruk och hela livsmedelsindustrin. Eric Schlosser har skrivit bland annat för Rolling Stone och boken bygger ursprungligen på en lång artikel därifrån. Mer finns att läsa här. Jag tycker att det är en riktigt välskriven och gedigen bok. Det finns även en senare bok av samma modell som heter "Pengar som gräs" men den består av betydligt fler och mindre reportage istället för ett enda stort och är mycket ojämnare.

I No Tears for Queers skriver Johan Hilton om tre stycken hatbrott med dödlig utgång riktade mot tre unga homosexuella män. Två av brotten utspelar sig i Sverige och det tredje i USA. Välskrivet och gripande om tragedier som skulle kunnat undvikas och manlighet och mansideal. Här finns en recension och en länk till författarens blogg.

I Americanos reser journalisten Magnus Linton runt i dagens Latinamerika och följer de politiska förändringar som inträffat på senare tid, han skriver om misär och orättvisor men också om hoppfullhet och människor som har tagit ansvar för sitt eget liv. Här finns en recension, här är författarens blogg där han skriver om livet i Colombia och Sydamerika.

I Nära döden så skriver Lars-Åke Augustsson om dödstraffet i USA. Genom brevväxling så kommer han i kontakt med ett antal fångar som sitter på Death Row i Texas, han besöker dessa män och vi får ta del av deras historia. Men han intervjuar även dödsstraffsförespråkare och motståndare, fängelsepersonal och anhöriga. En stark bok som ger en god insyn i hur livet och möjligheterna ser ut för fattiga människor i samhällets botten. Här finns en intervju med författaren.

Det bästa är att samtliga böcker finns i billiga pocketutgåvor.

Quan'talis

Swashbuckler
Richard Burton

Sir Richard Francis Burtons To the Holy Shrines har nyligen kommit ut i pocketutgåva från Penguin Classics och finns i ett flertal exemplar åtminstone i bokhandeln närmast mig, vilket får mig att misstänka att den finns i andra bokhandlar också. Det finns en massa andra resereportage i samma pocketserie om man är intresserad. Rätt snygga pärmar har de också, även om jag inte riktigt fallit för typsnittet (lite för mycket ligaturer för min smak, ifall ni ville veta. Texten inne i böckerna är dock fullt normal).

Troberg

Sinister eater

Mecka är väl fortfarande ett big NO NO för icke-muslimer?
Japp. Observera dock att det är för icke-muslimer, inte icke-araber, så det kan inte ha varit så hiskeligt svårt att klä ut sig...