Många bra råd redan. Jag känner heller inte till så mycket "resurser", utom böcker - och du har redan fått tips om flera bra.
Det jag kan tillföra är bland annat att understryka vikten av att läsa och reflektera över det du tycker är bra - varför är det bra? Vad är det som gör den texten bra?
Så småningom börjar det där bli en vana, både att liksom i bakhuvudet fundera över saker som ordval, grammatik mm hela tiden du läser. Det slutar kännas som att du "gör något extra". Och du börjar mer med automatik lägga märke till hur tex dålig grammatik orsakar dubbeltydigheter och tvingar fram "omtag" och onödiga förtydliganden mm.
Det är bra, för det är din språkkänsla som växer fram på det sättet. Genom att börja se felen hos andra, blir det lättare att undvika att göra dem själv.
Men det är fortfarande svårare - att skriva egna texter är trots allt en helt annan process än att läsa andras. (Ett skäl till att folk ofta rekommenderas att "låt texten ligga till sig" är att med distans blir det lättare. Men det är också en ineffektiv metod - den tar ju tid! För forumdiskussioner är det ju tex helt värdelöst. Att posta två veckor senare gör ju att diskussionen ofta är död... Så det är, i mitt tycke, en metod som är både svår att praktisera och att använda för övning.)
Ett annat tips är att titta på och öva på att följa olika stilar. En vanligt återkommande övning, har jag förstått, är att skriva samma text på en lång rad olika sätt. Att tex ta "Imse Vimse Spindel" och skriva den
- som en deckare
- som en kvällstidningsartikel
- som en kärleksroman
osv.
Den övningen kräver att du funderar över saker som "stil-element". Vad är det som gör att vi känner igen en text som "en deckare"? Vad gör en text till "typisk kvällstidningsprosa"? Små signaler i stil, tempo, ordval mm mm.
Du kan också öva på att "kopiera" författare med tydliga stilar - dina favoriter eller bara dem du tycker har en särpräglad stil.
Jan Guillou tex:
"Klockan var exakt fjorton minuter över elva, när spindeln spann sin första silkestråd. Tråden, som påminde om hårkorset i ett kikarsikte av märket Zeiss, var precis avpassad för att hålla för spindelns vikt när hon klättrade upp mot de övre grenarna i buskaget. Då bröt regnet ut. På några sekunder förvandlades tråden till en glashal dödsmaskin. Spindeln föll handlöst mot marken." (Och så vidare...)
Det jag har svårt med själv, är framför allt att hålla mig konsekvent i fråga om tempus.
Vad gäller textens "pedagogik" - som ju är särskilt viktig i rollspel, eftersom du vill beskriva regler så tydligt och enkelt som möjligt - så måste många saker vägas mot varandra. Sparsamhet med orden ska tex vägas mot att ändå "få ett flyt", att ha lagom långa meningar. Det är viktigt att hålla ständig koll på att prepositionernas syftning är glasklar. (Inget kan vara så förvirrande som att två helt olika saker refereras med "den" eller "denna" i samma mening tex - vilket ju även
Vimes nämnde.)
Jag föredrar där metoden att "pyssla" mycket med texten. Jag "meckar" med den, flyttar stycken, meningar, arrangerar om - och ser hur det fungerar. Emellanåt när jag inte är nöjd, drar jag mig inte för att radera och sen skriva om.
För min del - men det är sannolikt något som varierar - känns det då som att hjärnan har kvar bilden av vad jag ville säga, men inte de exakta ordvalen. Och då har jag lättare att formulera om det från början. Ofta blir jag betydligt nöjdare med andra försöket, om det är något stycke jag brottats rejält med.
I min erfarenhet hjälper det också mycket att vara
välstrukturerad. Till exempel att börja med en kort sammanfattning. "Stridsrundan har alltid tre faser. 1.. 2... 3..." Därefter gå igenom dessa mer utförligt. Att konsekvent välja
samma ord för samma sak. Liksom att välja tydligt
olika ord, för olika saker.
För att göra det ännu tydligare, är det också bra att använda typografin (som jag försökte göra i stycket ovan) för att markera vad som är viktigt och så. (Sedan finns det synpunkter på att tex kursiv stil gör en text mer svår att läsa - men allt är avvägningar.)
Mycket av detta har jag för övrigt struntat i att tillämpa, i detta svar. Mycket avkortade, ofullständiga meningar. Mer inre dialog. Inga strukturerande rubriker.