Det hade kanske kunnat vara något! Hur bra fungerar det med få spelare?krank;n146788 said:Jag föreslår Null State. Det tar 45 minuter att skapa äventyr och rollpersoner, sen kan man spela äventyret på en timme om man vill. Eller ha flera korta scenarier efter varandra. Det går skitbra att köra oneshots; om rollpersonerna mot förmodan skulle överleva så kan man också spela vidare med dem. För längre spel skulle jag rekommendera husregler för att göra döden något ovanligare, alternativt att man kör att fokus ligger på organisationen man jobbar för och de möjligen sammankopplade problem som ska lösas. Det finns lite förslag i grundboken.
(I vanliga fall går det i genomsnitt åt 1-2 rollpersoner per spelare och timme)
Spelet kan laddas ner på http://www.nullstate.se , köpas på SF-bokhandeln eller direkt från mig. Det finns en olayoutad andra utgåva på engelska, som man kan få tillgång genom att PM:a mig. Den väntar på lite nya illustrationer, sen ska den också tryckas.
Jag har för mig att jag testat det med både en och två spelare. Tyckte inte att det gjorde något. Eller ja, jag rekommenderar minst två spelare eftersom det annars blir lite för "effektivt", men två funkar. Motståndet är liksom ändå inte anpassat för rollpersonerna; grundantagandet är som sagt att rollpersoner dör och ersätts konstant under äventyret. Det är lite "köttkvarn" i originalutförande. Snabbt, coolt, dödligt.Landrim;n146791 said:Det hade kanske kunnat vara något! Hur bra fungerar det med få spelare?
Vi körde D&D de tre gångerna vi spelade förra året, men det fungerade inte så bra, gruppen var för liten och obalanserad. En wizard och en rogue, varav båda alltid tog sig vatten över huvudet och när det blev strid flydde roguen och wizarden fick kämpa i motvind. Jag gav dem npc kompanjoner, men det slutade med att de lät npc:erna själva slåss mot nästan allt de mötte. Så jag drog ner på motståndet, men det blev tråkigt när alla encounters bestod av 2 - 3 cannonfodder monster (det var de enda fienderna de vågade sig på själva)God45;n146812 said:D&D tänker jag. Och kör det som Aquisitions Inc, de spelar ju bara en eller två gånger om året och kommer runt problemen med sporadiskt spelande bra tycker jag.
Ah, ja, tänkte inte på att de bara var två.Landrim;n146819 said:Vi körde D&D de tre gångerna vi spelade förra året, men det fungerade inte så bra, gruppen var för liten och obalanserad. En wizard och en rogue, varav båda alltid tog sig vatten över huvudet och när det blev strid flydde roguen och wizarden fick kämpa i motvind. Jag gav dem npc kompanjoner, men det slutade med att de lät npc:erna själva slåss mot nästan allt de mötte. Så jag drog ner på motståndet, men det blev tråkigt när alla encounters bestod av 2 - 3 cannonfodder monster (det var de enda fienderna de vågade sig på själva)
Annars håller jag med dig, D&D är smidigt om man spelar sporadiskt (även om man spelar mer regelbundet också)
Jag har faktiskt aldrig spelat det, jag köpte det när det kom för jag älskade novellsamlingen som rollspelet bygger på. Tack för att du påminde mig om det!Arfert;n146829 said:Svenska kulter funkar toppen till utspårade oneshots.
Svenska kulter är ett superbra val Kör en av mina one-shots och gör dina spelare deprimerade.Landrim;n146832 said:Jag har faktiskt aldrig spelat det, jag köpte det när det kom för jag älskade novellsamlingen som rollspelet bygger på. Tack för att du påminde mig om det!
Länk?God45;n146837 said:Svenska kulter är ett superbra val Kör en av mina one-shots och gör dina spelare deprimerade.
I Moloks tjänst handlar om övergrepp mot barn i sydskånsk lantlig misär: http://www.sagagames.com/Filer/Fil/101Landrim;n146839 said:Länk?
I Moloks tjänst utspelar sig i mina hemtrakter, helt klart att vi ska köra det!God45;n146841 said:I Moloks tjänst handlar om övergrepp mot barn i sydskånsk lantlig misär: http://www.sagagames.com/Filer/Fil/101
Socialt arbete är ett tokroligt scenario om att mörda barn man är ansvarig för på ett HBV boende: http://www.sagagames.com/Filer/Fil/87
Supercoolt! Berätta hur det går när ni spelat det.Landrim;n146843 said:I Moloks tjänst utspelar sig i mina hemtrakter, helt klart att vi ska köra det!
Fiasco har jag också kikat på flertalet gånger när jag varit på SF-bokhandeln, hur är re-playabilityn i det? Jag har aldrig spelat det så jag kanske är helt ute och cyklar, men jag fruktar att det är ett spel man skaffar hem, spelar en gång sen har det gjort sitt och om man ska spela det någon mer gång så är det bara uttjatat.RasmusL;n146861 said:Monster of the Week är nog tyvärr det sämsta AW-hack jag spelat. Det kan vara att jag inte förstår det men strukturen i den här typen av "hitta monster - jaga monster - döda monster"-berättelser tar bort så mycket av dramat och agensen hos spelarna att utforska sina egna historier att det enda som blir kvar är berättarutmaningar för att trigga moves. Du kan bättre än så!
Varför inte spel som avslutas efter ett spelmöte? Gillar ni drama och samberättande? Kagematsu, Medan Världen Går Under, Montsegur 1244, InSpectres, Drakar & Bananer, Utpost, Sjätte Inseglet, This is Pulp, Imagine, The Murder of Mr Crow, Fiasco, m fl m fl
Med så många bra spel finns få incitament att hålla på och upprepa sig!