Krille
Super Moderator
Doctor Who: Adventures in Time and Space.nominesine said:Finns det bra sci fi-spel för nybörjare?
Förmodligen ett av de bästa nybörjarspel som finns.
Doctor Who: Adventures in Time and Space.nominesine said:Finns det bra sci fi-spel för nybörjare?
Jag håller inte med. Inte till en nybörjare. Nästan alla rollspel är rätt tunglästa och svåra att förstå för novisen, men man gör det ändå om man är intresserad av berättelsen/settingen.2097 said:OK, vi kan tycka olika.chrull said:Ett spel kan ha hur nybörjarvänliga regler som helst, men är det fel setting man inte vara intresserad ändå.
Här är min take:
Enkla men framförallt bra regler är mycket mycket viktigare än settingen.
Stämmer för vissa, men inte för alla.Rymdhamster said:Men även settingen måste vara enkel som fasen och helst väldigt begränsad, men ge gott om utrymme att stoppa in mer saker allt eftersom man lär sig spela och inser vad man vill ha.
Word.chrull said:Om frågan är "vad är ett lämpligt nybörjarrollspel" så kan svaret mycket väl vara "Morwhayle". Om frågan är "vad är ett lämpligt spel för nybörjarna Anders, Kalle, Sara, Kim och Jessica (ålder 15-16) så kan däremot svaret vara "Kult", "Vampire" eller "All Flesh Must Be Eaten".
Jag hasplade ur mig Sägen här ovan och när du nu skriver så här så blir jag allt säkrare på att det var ett riktigt bra förslag. ... Det är riktat mot ungdomar och handlar om barn och ungdomar, är väldigt enkelt och avskalat och förklarande osv. Mja, det är nog faktiskt ett jävligt bra alternativ.Rymdhamster said:Jag skulle säga att för nybörjaren är det helhetspaket. Ge en nybörjare en setting utan regler så kommer hon att undra "jaha, och nu då?" och ger man henne regler utan setting kommer hon undra "men vad gör jag?".
För ett nybörjarspel behöver man ha allt som behövs för att spela, dvs både enkla regler, enkel setting och framför allt enkela äventyr som visar hur det hänger ihop. Plus de tärningar och rollformulär som behövs (i den mån de behövs).
DÅ har man ett bra nybörjarrollspel. Allt man behöver i en "låda".
Men även settingen måste vara enkel som fasen och helst väldigt begränsad, men ge gott om utrymme att stoppa in mer saker allt eftersom man lär sig spela och inser vad man vill ha.
Många som spelar rollspel gillar att läsa. Då tänker jag att en person som har läst böckerna A Song of Ice and Fire gärna spelar spelet.wilper said:Kan du fördjupa funderingarna om ASOIAFs förträfflighet som nybörjarspel lite?
Jag har läst och spelat det och min syn på spelet verkar inte stämma överrens så väl med din.
Jag älskar att läsa rollspel!RasmusL said:Vi vill spela! Inte läsa!
Vi vill spela! Inte läsa!
FelRasmusL said:Vi vill spela! Inte läsa!
Må den utan synd kasta den första stenen.wilper said:Rasmus har dock en poäng. Läskunnigheten är på nedåtgående, ungdomar över lag läser inte böcker på samma sätt som vi gjorde när vi var i deras ålder.
Jag tror definitivt att det finns en poäng i att ha ett lättläst spel som ingångsspel för ungdomar i allmänhet. När de väl fått testa och fått blodad tand kan man ta fram de tyngre grejjerna.
The first hit is free.
Ja, få saker är så tilltalade för en femtonåring som en explicit content / 18+ stämpel.Arfert said:Jag hade personligen diggat Lamentations otFP när jag var 15. Och det är enkelt till på köpet!
Och får man tag på Deluxe eller Grindhouse så får man ju tutorial-boken också. Den förklarar grunderna hyffsat bra.Arfert said:Jag hade personligen diggat Lamentations otFP när jag var 15. Och det är enkelt till på köpet!