Jag är inte matematiker, jag är sadist!
"Klart det tar tid. Men bättre att ta sig tid en att förlora kunden?"
- "Ni måste bli klara innan Kejsaren kommer hit! Ni får jobba dubbelt så mycket!"
- "Men vi jobbar redan 14 timmar om dygnet. Vi kan inte jobba 28, eftersom det bara finns 24 timmar per dygn!"
- "Jag är inte matematiker, jag är sadist!"
/ Fart Väder och Kejserlig officer i Yetins Återkomst, MADs version av Return of the Jedi.
Tycker ovanstående belyser problemet ganska bra. Det finns helt enkelt ingen mer tid att ta. Det tar oerhört lång tid att skriva rollspelsmoduler, om man vill göra ett bra jobb. Förutom trehundratusen tecken (ca) som ska in i ordbehandlaren så är det en jefla massa planering, efterforskning et cetera, som tar tid!
Alternativet är att hyra någon som skriver åt en, och på så sätt komma upp i de 28 timmar om dygnet som krävs. Problemet är att han ska ha pengar, och vanligen inte vill ha pengar i efterskott. Fantasi är svårt att äta, liksom. Fjorton timmar om dygnet gånger sju dagar i veckan gånger femtiotvå veckor om året gånger 100 spänn i timmen gånger 1,38 (arbetsgivaravgift) blir 703 248 kronor om året i utgift för mig, och det är exklusive kostnaden för de fjorton timmar om dygnet, sju dagar i veckan etc som
jag lägger ner.
Antingen måste jag ha de här pengarna från början (och varför skriver jag då rollspel för att tjäna pengar?), eller så måste personen ifråga ha något annat bredvid skrivarjobbet så att han klarar sig och då får inte jag de där 14 timmarna om dygnet som jag hade behövt lika med en sämre produkt, eller så får folk acceptera en låg utgivningstakt.
Låg utgivningstakt eller usla produkter - det verkar bara finnas de två alternativen att välja på.
"Du vill säkert leva på rollspel om det gick. Bygg ett varumärke och sälj mer.."
...och överge min ambition om väl genomarbetade produkter som jag trivs med? Ska jag sälja saker så måste jag skriva saker som
andra trivs med. Vad jag föredrar har då ingenting med saken att göra. Jag har redan provat på att skriva för Neogames och få betalt för det. Jag blir då tvungen att kompromissa mellan varumärkets ägares ambitioner, marknadens efterfrågan och mina konstnärliga ambitioner, och jag skriver inte längre vad
jag vill. Visst, jag köper läget så länge jag får pengar. Jag säljer mer, men jag skriver inte de rollspel
jag vill.
Gör det mig gladare? Inte ett dyft. Lönen på Entra Juristdata är skyhögt mycket högre än frilansararvoden för Neogames, så pengar är fel motivering att frilansa. Inte heller får jag skriva de rollspel
jag vill, så den konstnärliga ambitionen är också fel motivering.
- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>