Nekromanti Bra rullar på tv3 ikväll

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Äntligen gör tv3 något bra. Klockan nio visar de En Riddares Historia och klockan 23:35 Hotet Från Underjorden. Två utmärkta filmer som i dagens DN kultur äntligen fick ett erkännande av någon mindre kissnödig kulturjournalist.

Synd att rullarna skall sabbas med reklam bara.

- Vulf

Ackerfors

Alas, your rapids!
A night's tail

Jag tror det var jag och det andra Norrköpingsmiffot som diskuterade det senast filmen gick på TV. Och troligen gångerna innan.
Både Han och jag tycker att En riddares historia är jättebra (om jag minns rätt, förlåt om jag lägger några ord i munnen (fingrarna?) på dig). Den har humor och publikkontakt och det är bara snoriga medeltidsnördar som klagar på att de inte kan spela Queen-musik till tornerspelen. Den är klart sevärd om man kan knäppa upp skärpet lite och se den för vad det är, och inte för det man vill att det ska vara. Och Paul Bettany är som vanligt fullkomligt lysande.

Hotet från underjorden har jag inte sett, och tyvärr kommer jag inte göra det ikväll heller. Känner jag trean rätt så lär den ju komma igen om en månad.

Gordeg

Hero
Re: A night's tail

Den har humor och publikkontakt och det är bara snoriga medeltidsnördar som klagar på att de inte kan spela Queen-musik till tornerspelen.
Första gången jag såg den stördes jag faktist mer av att den sköna damen i filmen är någon sorts feministisk punkare som byter punkfrisyr då och då. Medeltidsfaktor noll, men jag får väl ge dig rätt i att det har lite humorfaktor. Frågan är hur avsiktlig humorfaktorn är.

Den är klart sevärd om man kan knäppa upp skärpet lite och se den för vad det är, och inte för det man vill att det ska vara.
Det är väl det jag gör fel, antar jag...

Gordeg

Ackerfors

Alas, your rapids!

"Det är väl det jag gör fel, antar jag..."

Kanske.
Vill man att det ska vara en korrekt historisk skildring om en riddare så som det verkligen var (så som man tror att det verkligen var) så finns det säkert något skojigt på Discovery.
Grejen är ju att den aldrig utgett sig för att vara "realistisk". Anakronismerna flödar och eftersom de verkligen verkligen spelar på dem så kan det inte vara ett misstag. Det är en flörtig actionkomedi, helt enkelt. :gremsmile:
(Och ja, om flörtiga actionkomedier inte funkar för dig då är det helt okej, men att döma ut en äppelpaj för att det inte är rabarberpaj känns inte helt rättvist)

"It's called a lance. Hello?"

Rosen

Myrmidon

Hotet från underjorden har jag inte sett, och tyvärr kommer jag inte göra det ikväll heller.

Tremors rular! Se den så fort du får tillfälle.

Riddarns historia är väl småtrevlig, men den kolliderar ju med Lost...

--
Åke

Arfert

Facit

den är till och med en actionkomedi/romantisk komedi/sportfilm (ni vet, blåbärslaget vinner serien mot alla odds-filmer)... jag gillade den som fan när den kom.

G

Guest

Guest

Hotet från underjorden har jag inte sett, och tyvärr kommer jag inte göra det ikväll heller. Känner jag trean rätt så lär den ju komma igen om en månad.
Illa, om jag känner televisionen rätt så var det typ 7 år sen den visades sist eller om det var tvåan, vilket innebär att den antagligen inte kommer komma nästa månad.

Härolden

Warrior

Haha, "Tremors" är ju en kalkonrulle av rang. Osannolikt nog har det lyckats bli serie av den - går sent på ZTV.

Knights tale är lite "SCA - the movie". Det finns faktiskt en del skämt instoppade som man nog inte fattar om man inte har läst lite för mycket om och kring medeltiden, men sen finns det en hel del som är totalt nonsens. Lite av "Men in Tights" med högre budget...

Härolden

Warrior

Tja, just nu kommer jag mest på huvudpersonens pseudonym - Ulrich von Liechtenstein låter rätt osannolikt, men det finns en krönika från (tror jag) 1400-talet om en riddares rundresor bland olika tornerspel, där krönikören heter just det.
Sen har vi ju Chaucers sammanstötningar med några "pardoners", och i Cantenbury Tales skildras de som riktigt osympatiska personer, så han fick väl lite hämnd där... :gremgrin:
Det fanns mer saker minns jag, men detta var vad jag kom på just nu.

Rosen

Myrmidon
Tremors RULAR!

Haha, "Tremors" är ju en kalkonrulle av rang. Osannolikt nog har det lyckats bli serie av den - går sent på ZTV.

Vik hädan, du svagsinte!
TV-serien suger fläskigt, filmen är råkult. En helskön rysarkomedi med balla monster, avslappnad stil och skådisar som har skitkul i sina roller.

På universitet hade vi kultfilmskväll några gånger, där vi drog ihop folk för att avnjuta något storverk med varsitt sexpack. Det var lite svårt att hitta filmer med precis rätt stämning för såna evenemang (Army of Darkness gick an men är lite väl sprattlig; Shaun of the Dead hade passat fint om den hade funnits då) men Tremors var kungen.

--
Åke

Örnie_UBBT

Swordsman

Vadå "Tremors" är kalkon, där har du rent objektivt sett fel ska jag be att få tala om! Kultigare hyllning till 50-talets driveinbioskräckisar har väl sällan skådats sedan Joe Dantes "Matinee"!

hälsar
Örnie

Härolden

Warrior
Darrande linjal

Vik hädan, du svagsinte!
TV-serien suger fläskigt, filmen är råkult. En helskön rysarkomedi med balla monster, avslappnad stil och skådisar som har skitkul i sina roller.

Hehe, tror att folk lägger in andra saker i 'kalkon' än vad jag gör. Jag gillar nämligen också "Tremors" - den tar sej själv på rätt lagom mängd allvar (dvs inte speciellt mycket). :gremgrin:

// Härolden, gobble gobble

Twooshort

Veteran

Tja, ingen visste vem Naken-Janne var innan han var naken på skärmen och nu vet alla vem han är. Hoppas dock att folk glömmer bort Janne långt före Geoffrey (förresten, vilka minns egentligen Janne numera?)

Överraskade för övrigt mig själv genom att känna till "pardoners"-beskrivningarna innan jag såg extramaterialet på DVD:n, men jag visste inte att det var Chaucer som skrivit det. Man lär sig alltid nåt nytt genom att lyssna på det kommenterade ljudspåret...