Vad för sorts "bra" är du ute efter?
Hej och välkommen till forumet.
Det finns tusen sådana här trådar redan på skräckforumet, så jag råder dig att använda sökmotorn. Varje gång ämnet tas upp så ballar det alltid ut i en debatt om vilka rollspel som är skräckrollspel och vilka som inte är det, därför så börjar många att bli trötta på den här frågan.
Jag skulle kunna rada upp mina favvosar här, men det tänker jag inte göra. Jag tänker fråga dig vad för sorts skräckrollspel du egentligen är ute efter. Vad är skräck för dig? Vad är det för sorts miljö du vill att det hela ska utspela sig i? (behaglig småstad, desillusionerad storstad, mörk framtid, smutsig medeltid, osv) Vilka sorters karaktärer tänker du dig som rollpersoner? (kallhamrade soldater, nedbrutna ångestpaket, liderliga samhällsfrånvända individer, poliser och detektiver, ungdomar som partajar ute i skogen, små barn som är rädda för monster i garderoben, osv) Vad ska hotbilden vara för något? (internationella brottsyndikat, håriga monster, urålderliga gudar med magiska krafter, slemmiga outtalbara fasor med massor av tentakler, gengångare som vill äta hjärnor, spöken från människor som dött på hiskeliga sätt, osv) Vad är det för sorts äventyr du vill skriva? (Vill du betona direkt dialog för att få en så hudnära och personlig stämning som möjligt, vill du betona detektivarbete och gåtlösning för att få en så utmanande och engagerande intrig som möjligt, vill du betona våldskonfrontationer med läskiga monster för att få en så actionfylld stämning som möjligt, eller vill du kanske betona flykt och gömsel för att få en så nervpirrande spänningskänsla som möjligt? osv)
Beskriv vad du är ute efter så kan vi svara utefter ditt perspektiv. Annars så kommer vi ju bara bråka om vilket av våra perspektiv som vi tycker är bäst.
(Det är ett bra råd överhuvudtaget på det här forumet; att beskriva vad man vill veta så utförligt som möjligt. Gör du det så slipper du många onödiga och ovidkommande svar.)