Trollkalle;n112669 said:
hejsan jag tänkte bara fråga om det är någon som vet om ett bra skrivprogram förutom word
Jag skriver allting i Google Docs och layoutar sedan i InDesign när texten är klar. Docs låter mig samarbeta med andra, ta in kommentarer och korrektur och gör dessutom att jag slipper oroa mig för hårddiskkrasher eller ens att komma ihåg att spara. Det enda jag saknar är en live-uppdaterad outline i en sidebar eller så. Jag har övervägt att försöka bygga en själv men det har inte blivit av.
Jag använder begränsat med formateringsgrejer (rubriker, fetstil, kursiv stil, punktlistor) och ändrar aldrig typsnitt i Docs. Utseendet fixar jag ju sen i InDesign.
Jag använder ett ganska dyrt men extremt trevligt plugin till InDesign för att kunna hälla in text direkt från Google Docs + hålla den uppdaterad om jag gör ändringar på googlesidan. Det betyder att jag kan layouta väldigt fort om jag ställer in allt som jag vill ha det i InDesign först. Men det är lite överkurs. Pluginet heter
DocsFlow.
Innan jag ger mig in i Google Docs brukar jag skapa en outline i t.ex.
Checkvist för att skapa mig en översiktsbild. Framför allt gäller detta för mer omfattande projekt. Jag gillar onlineverktyg och jobbar hela tiden för att effektivisera mitt workflow och så snabbt som möjligt kunna gå från idé till färdiglayoutad produkt.
Trollkalle;n112669 said:
Bara för att detta inte skulle bli världens minsta tråd så tänkte jag även fråga dig krank vilket ritprogram du använder när du gör doina coola bilder till rotsystem
De flesta illustrationerna i Rotsystem har jag ju köpt in; jag har
ett dokument med illustratörer som jag varit i kontakt med och som kan tänka sig jobba med rollspelsillustrationer och i allmänhet inom rimliga ekonomiska ramar (c:a 500-2000 per bild).
3d-bilderna (tärningarna, ryggraden, ögat) är gjorda i 3ds Max; ryggraden har jag dock fuskat med då både skelettet och humanoiden är exporterade från Daz Studio. Jag betalade några kronor för skelettmodellen. Själva cybernetiken har jag däremot gjort själv.
De isometriska kartorna är gjorda i Adobe Illustrator CC.