Tearlach
Warrior
Hur vet jag om jag gör ett bra jobb som SL?
Och hur vet jag vilka delar som jag kan förbättra?
Tearlach- som ibland är osäker
Och hur vet jag vilka delar som jag kan förbättra?
Tearlach- som ibland är osäker
Ja, men spelledaren måste ju kunna ställa frågor som spelgruppen svarar på:Jag som spelare (spelleder aldrig) skulle inte svara ärligt på en sådan fråga om en dålig SL ställde den till mig.
Ja, men vilket spel man bör spela och hur man vill spela är inget som talar om för SL hur han sköter sig. Det tar vi alltid diskussion om. Eller i alla fall vad vi vill spela, hur är ju mycket upp till spelledaren, det pratar vi bara lite om.Ja, men spelledaren måste ju kunna ställa frågor som spelgruppen svarar på:
- Vill ni spela Drakar och Demoner eller Mutant?
- Vill ni ha mer strid eller mer intriger?
- Vill ni interagera mer med spelledarpersoner?...
Jag skulle säkert kunna svara på den. Men jag skulle inte vilja bli ställd den frågan efter varje möte. Jag tror att bara man observerar de olika momenten i spelet får man även som spelledare en bra bild om vad som var bra och vad som var mindre bra.ag ser inget fel i att man ställer mer specifika frågor som:
- Vad tyckte ni fungerade bra/var lyckat den här spelsessionen?
Den frågan borde till och med du kunna svara på utan att såra SL.
Ja, det gör han ju. Men jag skulle inte vilja bli ställd en sådan fråga ändå, det skulle kännas olustigt. Men om man som SL känner att något inte går bra då kan man ta dialog. Jag vill inte göra det efter varje möte. Då måste man ju avsätta tid för det cokså och jag använder hellre tiden till att spela.Genom att spelledaren ställer frågor med positiva termer så inbjuder han till konstruktiv kritik från spelarna.
jo vi har roligtSpelledarens uppgift är att se till att spelgruppen (alltså inte bara spelarna, utan även SL) har roligt.
Så du får fråga dig själv frågan "Har vi roligt?"
det var nog den frågan jag borde ha stält.Oavsett svaret på ovanstående fråga så kan du även fråga dig "Hur skulle jag kunna göra för vi skulle ha roligare?".
vi diskuterade våra olika spelstilar och vad vi kunde förbättra.Inte förrän du har frågat dig dom här frågorna så är det nödvändigt att börja gå in på detaljer som berättarteknik, upplägg av historier & äventyr, samspel med spelgruppen osv.