Nekromanti bra SL?

Johan K

Gammal & dryg
Använd din spelgrupp !!

En enkel grej att höra sig för om man gör ett bra jobb som SL är att fråga sin grupp som man spealr i... Be dem göra en feedback efter spelat äventyr..

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Spelgruppen är din mätare

Vad menar vi med bra SL?

Jag skulle nog säga att en bra SL är en sådan SL som sköter sin uppgift på ett bra eller bättre sätt.

Vad är då spelledarens uppgift?

Spelledarens uppgift är att se till att spelgruppen (alltså inte bara spelarna, utan även SL) har roligt.

Så du får fråga dig själv frågan "Har vi roligt?"
Oavsett svaret på ovanstående fråga så kan du även fråga dig "Hur skulle jag kunna göra för vi skulle ha roligare?".

Inte förrän du har frågat dig dom här frågorna så är det nödvändigt att börja gå in på detaljer som berättarteknik, upplägg av historier & äventyr, samspel med spelgruppen osv.

Allt det bästa
/Naug

Balderk

Swashbuckler
Re: Använd din spelgrupp !!

Jag tänkte faktiskt skriva samma sak. Men sedan började jag fundera och kom fram till att det nog inte är det bästa sättet. Jag som spelare (spelleder aldrig) skulle inte svara ärligt på en sådan fråga om en dålig SL ställde den till mig. Jag skulle helt enkelt inte vilja såra den personens känslor. Jag vet att man kan formulera sig på bättre sätt och så vidare men jag tror ändå han skulle känna sig om inte sårad så besviken. Men han måste ju ändå få veta vad han gör fel. Därför ska man nog mer iaktta sin spelgrupp och se hur den svarar på det man spelleder. Man ska känna att alla har roligt, inklusive en själv (om inte spelledaren har det roligt blir det svårt för spelarna att ha roligt då sådant leder till oengagemang). Det kan man se på olika sätt. Om spelarna pratar mycket om det de spelar även utanförspelmötena eller efter dess slut är det ett säkert täcken på att de har roligt. Man akn också se på hur de agerar under själva mötet. Om de är engagerade under spelets gång så har de roligt. Om de däremot inte är engagerade så är det kanske nånting som är fel, behöver inte vara spelledaren, det kan bero på annat också. Men då kanske man bör ställa sig själv frågan, är det något jag kan förbättra i mitt spelledande? Oftast ser man på någon om han har det roligt eller om han har det tråkigt, så observera din spelgrupp, det är mitt tips. eller om du har väldigt ärliga spelare som inte är rädda att göra dig besviken kan du fråga dem.

MVH
Balderk "Den eviga spelaren"

Johan K

Gammal & dryg
Poäng till dig !

Mmm !
Visst, du har nog en poäng där. Men samtidigt, om man nu skulel ta & fråga gruppen så tror jag att man får ta & bita i det sura äpplet & bereda sig på att man kanske får lite kiritik, även om den är konstruktiv.
Håller åxå med dig om att det skulel nog märkas om man var en bra SL eller inte på gruppen...

/ Johan K, som heller inte så ofta är SL...

anth

Vetefan

Jag som spelare (spelleder aldrig) skulle inte svara ärligt på en sådan fråga om en dålig SL ställde den till mig.
Ja, men spelledaren måste ju kunna ställa frågor som spelgruppen svarar på:
- Vill ni spela Drakar och Demoner eller Mutant?
- Vill ni ha mer strid eller mer intriger?
- Vill ni interagera mer med spelledarpersoner?...

Jag ser inget fel i att man ställer mer specifika frågor som:
- Vad tyckte ni fungerade bra/var lyckat den här spelsessionen?
Den frågan borde till och med du kunna svara på utan att såra SL.
Men genom att besvara den så har du framfört indirekt kritik:
de saker du inte nämner i svaret fungerade ju inte bra och en lyhörd SL räknar ut det.

Personligen frågar jag alltid efter varje spelsession.
"Vad tycker ni var bra och vad kan vi förbättra?"
Både "bra" och "förbättra" är positiva termer, både spelledare och spelare måste tänka på att det ska vara konstruktiv kritik.
Genom att spelledaren ställer frågor med positiva termer så inbjuder han till konstruktiv kritik från spelarna.

Muggas

Hero
Dialog mellan deltagarna i spelsessionen

Det är lätt att skylla dåliga spelmöten på SL och tvärtom, att från SL:s sida skylla dåliga spelmöten på spelarna. När man diskuterar om ett spelmöte var bra eller dåligt tycker jag att alla deltagares åsikter ska vädras. På så sätt framkommer det bra/dåliga saker om alla samt att man får reda på vad alla vill med spelandet. Då kan såväl SL som spelare göra sitt bästa för att rätta till det som är/var bra eller dåligt. SL kan anpassa spelmötena efter spelarnas önskemål, och spelarna kan respektera SL:s önskemål och i viss mån rätta sig efter dessa. Även SL är en deltagare i spelsessionen och vill förmodligen också ha kul...

Balderk

Swashbuckler

Ja, men spelledaren måste ju kunna ställa frågor som spelgruppen svarar på:
- Vill ni spela Drakar och Demoner eller Mutant?
- Vill ni ha mer strid eller mer intriger?
- Vill ni interagera mer med spelledarpersoner?...
Ja, men vilket spel man bör spela och hur man vill spela är inget som talar om för SL hur han sköter sig. Det tar vi alltid diskussion om. Eller i alla fall vad vi vill spela, hur är ju mycket upp till spelledaren, det pratar vi bara lite om.

ag ser inget fel i att man ställer mer specifika frågor som:
- Vad tyckte ni fungerade bra/var lyckat den här spelsessionen?
Den frågan borde till och med du kunna svara på utan att såra SL.
Jag skulle säkert kunna svara på den. Men jag skulle inte vilja bli ställd den frågan efter varje möte. Jag tror att bara man observerar de olika momenten i spelet får man även som spelledare en bra bild om vad som var bra och vad som var mindre bra.

Genom att spelledaren ställer frågor med positiva termer så inbjuder han till konstruktiv kritik från spelarna.
Ja, det gör han ju. Men jag skulle inte vilja bli ställd en sådan fråga ändå, det skulle kännas olustigt. Men om man som SL känner att något inte går bra då kan man ta dialog. Jag vill inte göra det efter varje möte. Då måste man ju avsätta tid för det cokså och jag använder hellre tiden till att spela.

MVH
Balderk

Tearlach

Warrior
att avläsa mätaren

jag skrev nog fel fråga.

Spelledarens uppgift är att se till att spelgruppen (alltså inte bara spelarna, utan även SL) har roligt.

Så du får fråga dig själv frågan "Har vi roligt?"
jo vi har roligt
vi turas även om att vara SL och jag tror att jag har en tendens att hamna som SL rätt ofta.

Oavsett svaret på ovanstående fråga så kan du även fråga dig "Hur skulle jag kunna göra för vi skulle ha roligare?".
det var nog den frågan jag borde ha stält.

Inte förrän du har frågat dig dom här frågorna så är det nödvändigt att börja gå in på detaljer som berättarteknik, upplägg av historier & äventyr, samspel med spelgruppen osv.
vi diskuterade våra olika spelstilar och vad vi kunde förbättra.
som att en av oss är väldigt bra på att vara klurig men har en tendens att vara klurig för ofta.

men när jag frågade vad jag själv kunde förbättra blev det tyst en stund
och sen sa någon -det är svårt att säga, du är ju den man jämför med.

så min fråga nu är
hur vet jag vad jag som SL kan göra bätre?

ja förutom att stava bätre

Tearlach- som just idag känner sig osäker .

Rickard

Urverk speldesign
Re: att avläsa mätaren

Tjenare!

Kul att du vill utveckla dig.. Det brukar vara det första tecknet på att man börjar bli bättre.. :gremsmile: Det är ju svårt att utveckla sig då man är ensam spelledare.. Jag har alltid haft turen att ha minst två spelledare, utöver mig själv.. Tänk lite bredare om du nu vill utveckla dig.. Hur utvecklar man sig på andra områden? Tja.. Inom sport så tränar man.. Det är ett sätt.. Ju mer tränad du är desto bättre blir du.. Håller du uppe något år försämras du, men du har å andra sidan lättare att träna upp dig till din gamla nivå än någon som börjar från "scratch".. MEN... fokuserar du på fel saker så kan det istället till sist hindra dig från att utvecklas vidare..

Hur ska man då göra för att förhindra sådant? Tja.. Inom spel där man möter andra så kan man utvecklas genom att studera deras tekniker.. Ju fler du spelar med, desto fler tekniker kan du snappa upp och ta med dig när du själv nästa gång spelar.. Gå på konvent och spela rollspel.. Har du någon annat kompisgäng (brukar dyka upp om du börjar i en ny klass) som spelar rollspel så undra om du får vara med dem ett par gånger.. MEN... du kan få oturen att bara spela med personer med samma stilar som du själv och gör du det så utvecklas du, men bara på ett område.. Inget ont i det, men själv föredrar jag att veta om de flesta stilar och sätt..

Vad kan man mer lära sig av? Tja.. I skolan så får man ju lyssna på en lärare som undervisar något och så får man testa det själv.. Försök att läsa lite rollspelstips som andra spelledare har skrivit och försök ibland att testa dem.. Det räcker inte att du bara läser det en gång utan du måste läsa om det igen efter minst någon månad.. Annars finns risken att du inte snappar upp det du läst.. De flesta rollspelsböckerna brukar ha tips till spelledaren men det brukar mest fokusera på deras spel.. Jag skulle rekommendera spelledartipsen till Viking och Feng Shui som bland sina egna spelspecifika tips är mer generella.. Det finns massor av rollspelstips på www.roleplayingtips.com och det kommer ständigt nya artiklar varje vecka.. Själv tycker jag dem är sådär då det inte är många som ger en "Aha-upplevelse".. Det är ju dem som ger något.. Själv har jag skrivit ihop några rollspelstips som du kan finna på http://rollspel.slurk.cjb.net , baserade på min egen spelledarstil.. En sista grej jag kan föreslå på denna punkt är att du skulle kunna börja plugga retorik.. Fast det du lär dig där är mestadels hur man förbereder sig, inte hur man spelleder..

Vad mer? Jo, diskutera med andra spelledare.. Det bästa är IRL, då man direkt får respons, lätt kan undvika missförstånd och kan uttrycka sig (nästintill) utan problem.. På andra plats kan väl irc komma men vad jag mest rekommenderar är rollspelsforum såsom det här.. Häng ett tag, ställ frågor och svara på frågor på detta rollspelsforum och på rollspelsmakarforumet.. Får du svar på dina frågor så lär du dig något.. Får du motargument på dina svarsinlägg till andra så lär du dig ännu mer.. Jag har lärt mig väldigt mycket på de tre år jag varit på wrnu (www.rollspel.nu)..

Kort lista:
× Ju mer du spelleder, desto bättre blir du..
× Studera andra spelledares tekniker..
× Läs spelledartips..
× Diskutera med andra spelledare..
× Diskutera med dina spelare..

Den sista punkten har jag inte tagit upp, då den har redan nämnts.. Själv håller jag med Herr_Balderk för jag har den erfarenheten att spelarna inte alltid vågar säga sanningen.. I alla fall inte rätt upp i ditt ansikte inför de andra spelarna.. Dessutom så kan det bli att endast de som normalt brukar prata mycket får föra talan och du får ingen input från de andra.. Om du verkligen är mån om att alla ska svara, så dela ut ett frågeformulär.. Antingen efter ni har spelat, via e-mail eller via ICQ (SMS kanske är lite för jobbigt).. Låt spelarna få fylla i det till nästa spelomgång och själv kan du läsa deras svar till spelomgången därefter.. Själv skulle aldrig orka göra det, men nu när jag föreslagit det kanske jag borde testa det.. :gremtongue:

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker man är en god spelledare när man kan ha en åsikt om allt och en utvecklad spelledare när man ibland kan leverera "egna" svar tiden som står ut från de andras

Zire

Swashbuckler
Jag ställer frågan:
"Vad ska jag göra bättre nästa gång?" för att få veta vad jag ska förbättra.

De förolämpar inte mig genom att svara sanningsenligt på den frågan, och de kan säga vad som helst.

Tycker de t.ex. att jag gör för otydliga miljöbeskrivningar så kan de säga det mer eller mindre rakt ut. Det viktiga är bara att formulera frågan så att det inte handlar om att jag eventuellt kanske behöver bättra nått, utan att jag vet att något skall förbättras till nästa gång, jag vill bara veta vad. Sedan är det bara att följa spelarnas råd och förbättra sig stegvis.

- Zire