Nekromanti Bra spel på två personer?

Organ

Out of time, out of mind
Re: Space Hulk

Visst är det coolt!?!?! Jag blev själv inroducerad till det för endast ett par månader sedan och tyckte det var ap-skönt. Det är det enda spel jag stött på som helt och fullt känns som filmen "Aliens". Fast finns det nån SH-fantast som kan förklara den bakgrundskullerbytta som jag utgår finns för att förklara att Marinesen tvingas rensa skeppen för hand istället för att blåsa dem åt skogen med missiler eller dylikt?

/Anders (gillar Space Hulk)

Krille

Super Moderator

"Fast finns det nån SH-fantast som kan förklara den bakgrundskullerbytta som jag utgår finns för att förklara att Marinesen tvingas rensa skeppen för hand istället för att blåsa dem åt skogen med missiler eller dylikt?"

Då blir det ju inget spel. "Slå en tärning. 1-6: du spränger skeppet åt helskotta. Marines vinner." :gremgrin:

...annars skulle man kunna tänka sig att det är för mycket plåt i skeppen för att man ska kunna blåsa bort dem, för att det finns något i dem som man vill ha tag på i helt skick, för att skeppen är dyrare än de terminators som går åt för att rensa dem, eller för att det är kätteri att inte rensa hulks från genestealers.

Och ja, det är mycket Aliens-känsla över Space Hulk. Väldigt mycket!

Snow

Swashbuckler
space hulk på tre

Om man har två uppsättningar...

Det blir tufft om de två spelarna sitter med ryggarna mot varandra och spelar på samma plan mot varandra. Spelledaren sköter lite enkla regler för motionscanners (1T6 för varje blip, 1= osynlig, 2-4=fel plats, 5-6=helt rätt) och ställer bara ut de motståndare som ens gubbar verkligen ser.

Vanliga space hulk är mycket trevligt... detta är en twist som gör det lite annorlunda.

(För övrigt har jag arrangerat "diorama" på Gothcon med hjälp av golvplattorna i space-hulk, det blev mycket tufft)

Björn den gode

Swashbuckler
Nå, börja inte ösa spel som är roliga på två än...
Ingen större risk, dom är nämligen väldigt få. Egentligen tror jag inte det är spelföretagens fel utan att det helt enkelt är oerhört mycket svårare att göra bra spel på två. Framförallt om man är på olika gamer-nivå så kommer samma spelare nästan alltid att vinna (om det är lite slump) eller kännas alltför slumpmässigt. Med flera spelare kan detta motverkas genom att man kan samarbeta eller helt enkelt slå på den som leder. Sen när det gäller två spelare så gäller det att hitta ett spel som passar just dom två spelarna också, själv spelar jag olika spel med olika kompisar. Vi kan ju börja med dom:

Ricochet Robot
Ett riktigt kul spel som fungerar bra på två så länge båda är lika intresserade av det och ungefär lika skickliga. Är det för stor skillnad går det snabbt från jättebra till riktigt kasst på två. (uppfyller dock inte kriterierna är optimalt på fler spelare).

Knightmare Chess
Actionkort till Schack som gör att det händer mycket mer än i vanlig schack. Det här spelar jag framförallt med andra som inte heller är särskilt bra på vanligt schack.

Slaget om Midgård
Som flera redan nämnt så är det här ett klurigt spel som går hyfsat fort och som jag ännu inte känner att jag bemästrar.

RoboRally
Inte heller optimalt på två men med lite husregler fungerar det bra (begränsad tid och kanske tre robotar var eller varianter som RoboBowl).

Hm, det var nog ungefär de spelen som jag spelat hyfsat mycket på två spelare, men vi kan ta några till

Brawl
Faktiskt ett riktigt bra spel (det lilla jag spelat) men det går nästan för fort, här är nämligen ett spel som man skulle hinna spela "först till 21 segrar" eller liknande och fortfarande inte ta mer än 1.5 timme. Problemet är bara att mina motspelare brukar vilja ge sig efter bara fem partier eller så där. Har dock alltid ett par lekar med mig i ryggsäcken.

Carcassone
Ganska tråkigt spel faktiskt. Dock uppfyller det villkoret om att det är optimalt på två, på fler blir det sämre.

Illuminati
Det finns alltså två spel med samma namn från samma företag det ena är ett samlakortspel (Illuminati New World Order, INWO) och det andra det som bara heter illuminati som är ett kort/brädspel som inte är i samlarform. Tyvärr tycker jag även det här spelet lider av SJG-syndromet (bra idé, roliga kort, dåligt spel). Har dock aldrig spelat det på två, kanske blir bättre då.

Fluxx
Visserligen ett roligt lättviktspel men inte särskilt bra på två men visst har man inget annat för sig så (vann en först till tio omgång på två spelare för ett par veckor sen).

Light Speed
I samma anda som Brawl och det enda spelet mig veterligen där man behöver ha en trasig gummisnodd som inte ingår i köpet :gremwink: dock bättre på tre eller fyra.

Slutligen kan man ju alltid hyra en film istället när man gett up :gremlaugh:

Dimfrost

Special Circumstances
Carcassone

Ganska tråkigt spel faktiskt. Dock uppfyller det villkoret om att det är optimalt på två, på fler blir det sämre.
Det första är ju svårt att kommentera, även om jag inte håller med. Men kan du utveckla det andra? På vilket sätt blir spelet sämre på fler än två?

/Dimfrost

Sodivra

Champion

Space Hulk är en höjdare, men förberedelserna är rätt knäckande. En stor spelplan ska placeras ut för varje scenario, vilket tar både tid och plats. Kanske inte så farligt, men det är rätt monotont. Inte så kul om man vill ha spel som är lätta att komma igång med. Det var mer eller mindre det som fick mig att sluta spela. Det, och att genestealers alltid vann. Fast det kanske bara var vi.

Annars är det ett spel med suverän känsla, som verkligen öser över av taktiska avvägningar och beslutsångest. Det gäller att alltid hålla en balans mellan avvaktande och avancerande för bägge spelare, vilket är kul. Samtidigt så är de två sidorna vida överlägsna på sina specialiteter, så den som blir utmanövrerad får lida. Det gör att spänningen är på topp. :gremsmile:

Här finns en datorversion av brädspelet, som gör att man kan testa utan några förberedelser: http://r.vinot.free.fr/spacehulk/
Det funkar i HotSeat och PBEM, men är baserat på andra utgåvan. (Ingen tidsbegränsning, inget användande av Command Points i genestealerrundan, och lite annorlunda skjutasystem)

Olle Linge

Snigel
Det första är ju svårt att kommentera, även om jag inte håller med. Men kan du utveckla det andra? På vilket sätt blir spelet sämre på fler än två?
Jag håller med Dimfrost (för jag antar att du tycker att det är roligare på flera). Carcassone på två pers gör att man tjänar lika mycket på att sabba för motståndaren som att bygga själv och det tycker jag sabbar spelet lite. På flera spelare kan man försöka motarbeta någon det går för bra för. Etcetera. Jag är också nyfiken på varför du tycker det är roligare på flera? :gremconfused:

Joker

Veteran
Jag känner igen det där problemet... Har hamnat stundtals i samma problematik med frugan. Schack och andra kreativa lösningar har redan frammanats... Däremot så är det ingen som har ordat om min personliga favorit, Abalone ...

Abalone är ett lysande roligt strategispel där man puttar kulor och det går ut på att putta motståndarens kulor av spelplanen i något som är en simplare variant av schack/kinaschack. Mycket snabbt att lära sig men mycket underhållande...

/Joker

MrG

Swashbuckler
Fearsome floors, kanon på två (även om det fungerade väl upp till sju spelare). Bra knepig strategi, gick snabbt att lära sig grundreglerna och ändå är det ett komplext spel och en bra speldynamik.