Nekromanti Bra spel / system för att introducera nybörjaren

Doctor_Hell

Veteran
är tacksamm för alla svar fanns en del godbitar bland svaren jag ska kika på,,,,

satt även här och fundera över whfrp i blackindustries tappning ....

dom flesta har läst eller sett sagan om ringen så alla kan relatera till alver , dvärgar och hobber och att slåss mot onda kaosmutanter och demoner tycker nog dom flesta i den åldern dom här killarna är i låter coolt ....

sen är det ett ganska snabbt karaktärsskapande iom att du kan slå fram allt från ras till yrke till namn på din karaktär så det blir inte att karaktärskapandet stoppas upp av att nån ska sitta och tänka i en timme på vad hans dvärg ska heta och vilket yrke han ska ha ....

iofs kan jag ju undvika det genom att dela ut redan färdiga karaktärer men på det här sättet känner spelarna att dom är delaktiga i skapande processen ....

sen är det minimalt med tärningar oxå endast 2st T10 så dom slipper bli förbryllade över t20 , t12 , t8 , t4 osv ...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Min erfarenhet av Warhammer-rollspelet är att man misslyckas rätt mycket. Slår man fram sin rollperson så slipper man i och för sig göra en massa svåra val man inte förstår konsekvenserna av, men man kan få rätt... underliga... rollpersoner.

Sammantaget hade jag inte introducerat nya rollspelare med det spelet, men du känner ju de du skall spela med. Tror du att det skulle passa dem så tuta och kör!

Feuflux

omjonasson.se
Re: Bra spel / system för att introducera nybörja

Genesis said:
Fråga dem vilken typ av filmer och böcker de gillar. Ta sedan ett spel i samma genre, oavsett regelsystem. Diggar de fantasy, välj DoD eller Eon. Diggar de scifi, ta NeoTech eller något annat scifispel du har. Gillar de skräck, välj Call of Cthulhu. Gillar de Anne Rice-böcker, välj Vampire. Och så vidare.

Att systemet är enkelt är en fördel, såklart, men som krank säger är det ingen större skillnad i komplexitet mellan olika traditionella spel, och i vilket fall som helst så spelar komplexiteten en mindre roll än engagemanget. Om de verkligen gillar fantasy kommer det inte att vara några problem med att börja med Eon. Så länge du får dem taggade på fiktionen så spelar regelsystemet mindre roll.
Totalt medhåll.

Nu har jag ju ännu inte spelat (eftersom jag suger) med polaren och hans tjej som ville se vad tusan rollspel var för nåt. Det vi gjorde för att välja spel var att låta henne spana in min samling och så förklarade jag kort vad de olika spelen var och så förkastade hon all onaturlig fantasy, science fiction, magiska ninjor och skräck och så var det bara Viking kvar. Så då blev det Viking.

Och när vi väl spelar nån gång i framtiden så gör jag en brutal förenkling av stridssystemet så att det blir lättspelat.

solvebring

Superhero
För att de är fett out of print, kräver en sjuhelsickes massa jobb och stålars för att hitta på begagnatmarknaden
Tradera, typ 50-150:- om vi snackar de mindre unika utgåvorna. Expert brukar det finnas mycket av, och brukar gå rätt billigt.

och för att det märks att de är mer än tjugo år gamla - och jag menar inte på böckernas förslitning, utan på spelens innehåll och utformning.
Och det skulle vara något negativt? :gremsmile:

Krille

Super Moderator
solvebring said:
och för att det märks att de är mer än tjugo år gamla - och jag menar inte på böckernas förslitning, utan på spelens innehåll och utformning.
Och det skulle vara något negativt? :gremsmile:
Jupp. Hobbyn i allmänhet har kutat om DoD Expert med ett antal kilometer, så om det blir inkörsporten för nybörjaren så lär han upptäcka att han är lika hopplöst omkörd som en vänsterstyrd Volvo PV med gengasdrift så fort han kommer ut i trafiken på riktigt. Det kanske är charmigt på veteranbilsrallyt, men knappast någon annanstans.

solvebring

Superhero
Jupp. Hobbyn i allmänhet har kutat om DoD Expert med ett antal kilometer, så om det blir inkörsporten för nybörjaren så lär han upptäcka att han är lika hopplöst omkörd som en vänsterstyrd Volvo PV med gengasdrift så fort han kommer ut i trafiken på riktigt. Det kanske är charmigt på veteranbilsrallyt, men knappast någon annanstans.
Haha! :gremlaugh: Det var bra sagt, riktigt bra faktiskt, och visst har du en god poäng. Fast jag vill påstå att t.ex. Mutant UA eller Call of Cthulhu inte är särskilt mer modernt än DoD, speltekniskt sett.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
solvebring said:
Haha! :gremlaugh: Det var bra sagt, riktigt bra faktiskt, och visst har du en god poäng. Fast jag vill påstå att t.ex. Mutant UA eller Call of Cthulhu inte är särskilt mer modernt än DoD, speltekniskt sett.
Fast, öh, man kan ju inte direkt bara kolla på regelmekanik. Vad gäller att ha en sammanhållen, internt logiskt och sammanhållen värld så tycker jag nog att både CoC och M:UA spöar bajset av alla DoD-spel innan möjligen Chronopia.

Krille

Super Moderator
krank said:
Fast, öh, man kan ju inte direkt bara kolla på regelmekanik. Vad gäller att ha en sammanhållen, internt logiskt och sammanhållen värld så tycker jag nog att både CoC och M:UA spöar bajset av alla DoD-spel innan möjligen Chronopia.
Fast ändå lider både M:UA och CoC av åttitalstänket - i CoCs fall för att det är ett åttitalsspel, och i M:UAs fall för att det är en nostalgitripp till ett åttitalsspel. Och åttitalstänket är "så länge det finns en radda stats för monster X och vapen Y i spelvärlden Z så räcker det." Det vill säga, man har en uppsättning regler (oftast samma gamla D&D eller BRP eller Rolemaster som man alltid använt), en världsbeskrivning, och en radda monster- och vapenstats som enda limmet mellan de två.

Det var många spel på åttitalet som hade sammanhållna internt logiska världar; de generiska fantasyspelen hade dock som säljande grej att inte ha det, utan att låta spelaren själv skapa sin värld med eller utan hjälp av de legobitar som tillverkaren tillhandahöll. Men logiska världar är verkligen inte nytt. Fortfarande är en av de första, MAR Baker's Tekumel, ett av de främsta exemplen.

Problemet med det är att det inte gör att spelet som helhet inte blir logiskt och sammanhållet: man får då de där otrevliga motsättningarna mellan världen enligt beskrivningen och världen enligt reglerna. M:UA är ett ypperligt exempel på detta.

Nånstans sent åttital-tidigt nittital började ett nytt tänk uppstå, nämligen den att inte ha sin standardregelmotor i botten plus en radda stats, utan att bygga en hel produkt. Star Wars d6, med dess massa småsystem för Kraften, Mörka Sidan och allmänt positiva attityd till hjältedåd, var ett av dem; Pendragon med ett helt subsystem för personlighetsdrag som till och med överskuggade resten av BRP-motorn ett annat; Ars Magica och dess troupe style-spelande och fokus på magi ett tredje, och så vidare.

Steget därefter var att börja fundera på varför man hade regler över huvud taget (friformsrevolutionen på nittitalet) och därefter kom tanken att ha precis rätt regler men inga andra (forge-tänket).

Arfert

Facit
Det är en bra översikt, men jag skulle snarare säga att rollspelen "fork:at", delat upp sig i olika design-genrer... för parallellt görs spel som tillhör tidiga 80-talsstilen, sena 80-talsstilen, sena 90-talsstilen, forgeaktiga saker, och gud vet vad.

En stor trend (i USA då, här märks den knappt) är dessutom skapandet av rena 70-talsspel a la tidig D&D, där man söker en förlorad enkelhet. Men som ändå ofta bygger på senare spelmekanik, som d20 3.5. Förmodligen är den trenden minst lika stor som Forge i sålda spel, om inte större. Men det kanske inte är konstigt eftersom D&D är mycket mer dominerande i staterna.

..sen tycker jag nog att CoC, trots det var tidigt som sjutton, är lika kopplat till sin spelvärld som t.ex. Star Wars-spelen. Det (och Prince Valiant) är för mig de första "moderna" spelen, eller i alla fall startskotten...

...När det gäller Mutant:UA så har du rätt i att det på nåt sätt är nån slags nostalgitrip.. men det spelas ju uppenbarligen av massor med spelare som, kanske merparten, knappt var födda då. Så nånting gjorde tydligen 80-talsspelen rätt, man kan ju ta sig en funderare på vad det var som ger dem en sån attraktionskraft, trots det spott och spe de ofta får utstå så här idag.