Nekromanti bra spel till xbox 360?

solvebring

Superhero
Tjosan!

Jag köpte nyligen ett 360 arcade.
Jag har dock inte hunnit köpa några spel än, dock har jag börjat kolla lite. Men det verkar inte vara så himla mycket som intresserar mig. Inte vad jag kan hitta i alla fall.

Jag är för "gamla skolans" myssköna äventyr. Jag gillar Mario, Sonic, Zelda och liknande. Förövrigt gillar jag så klart välgjorda RPG spel, såsom Morrowind, Oblivion, Never Winter Nights, Baldurs Gate... Ja, ni fattar.
... Och, nej, jag lirar inte online. Inte än så länge. Så den detaljen spelar ingen större roll för mig.

Nå, hittar iaf inte så mycket när jag söker på spel dock. Det mesta verkar vara rent mos, slakt och pang-pang, intetsägande snygga skjutspel... Sånt är jag dessvärre fed up with. GTA är väl bland sådant som går ann. Och snygga vampire och theif/assassin-spel. :gremlaugh:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Tja, vad jag har hört och sett själv borde ju Fallout 3 vara något för dig. Enligt de jag känner (som är gamla RPG-rävar) är det något av det bästa inom genren.

Samma killar gjorde dessutom Morrowind och Oblivion.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tja... Mass Effect är väl ett av de få spel som faktiskt lockar mig till 360'n, så det kan jag väl rekommendera...

Jarl

Hero
Mass Effect är ett mycket bra spel, lagom stort för en gångs skull och det har rätt prioriteringar.

Men, det måste nämnas att om man har en hyfsad dator så är det klart bättre än på xbox:en. Grafik, styrning, gränssnitt; datorversionen är helt klart den "riktiga" Mass Effect.

Snow

Swashbuckler
Har det samma kuk-bakvända system som oblivion?

(för att bli bra måste man välja yrkesfärdigheter som är sådana man inte brukar använda).

Jarl

Hero
Snow said:
Har det samma kuk-bakvända system som oblivion?

(för att bli bra måste man välja yrkesfärdigheter som är sådana man inte brukar använda).
Nej, det har ett mer traditionellt XP-system som fungerar mycket bättre. Gillar man miljön så är nästan allt förbättrat jämfört med Oblivion (även om en hel del av Bethesdas vanliga svagheter går att störa sig på här också).

Ovanpå det så är grafikmotorn mycket bättre optimerad och spelet flyter därför klart bättre än Oblivion med samma dator.

Eftersom både Mass Effect och Fallout 3 är nämnda tänker jag säga Fable 2.

Annars vill jag trycka ännu mer på Fallout 3, årets bästa i min mening. VATS-systemet som används för strid tyckte jag var en briljant, snygg och bra lösning. Storyn är inget att hänga i julgranen, men ALLT runt omkring är så J**LA bra, helt enkelt.

solvebring

Superhero
Tja... Jag vet inte. Ur ditt perspektiv får du väl själv bedöma. Jag gillar välgjorda äventyrspel med mysiga eller rättare sagt väldigt stämningsfulla världar/miljöer och roliga och spännande äventyr. Det behöver inte vara en massa blod och köttande. Utan, en spännande story är väl första prio. Det är väl ungefär som min syn på rollspel. Jag gillar Drakar & Demoner, Dungeons & Dragons, CoC, Mutant (främst för den stämningsfulla världen), Star Wars och dylikt.

Gillar dock även relativa slöspel som helt enkelt är kul av okänd anledning, som t.ex. Super Mario.

LuZeke

Veteran
Fable 2?

Har inte spelat tvåan själv men jag gillade verkligen ettan, främst pga att jag inte var taintad av förväntningar om spelet när jag spelade och såg det helt enkelt bara om ett spel och inte "spelet som lovade att bota cancer".

Jag ser på uppföljaren på samma sätt. Det är säkert kul. Myspys fantasy :gremsmile:

Edit// Dangit, såg inte att det redan va nämnt. Oh well :gremtongue:

chrull

Stockholm Kartell
Spel jag själv haft roligt med på 360n:

XBLA spel som alla går att ladda ned från live i en gratis demoversion, så det finns alltså ingen anledning till att inte testa dem...:
Rez HD (galet spel som också din partner kan uppskatta... googla lite så förstår du vad jag menar :gremlaugh: )
Penny Arcade Adventures: On the rain-slick precipe of darkness, episode 1 (har inte hunnit med Ep2 än, men det är lite JRPG stuk fast bättre, och mindre)
Ikaruga (galen bullet-hell shoot em up. )
Braid (2D platformsspel med mariokänsla som sen helt blir något annat, ett av 2008 års bästa spel.)
Schizoid (galet co-op spel som kräver att du har en kompis att nita på käften när han gör fel. GRYMT underskattat)
Geometry wars 2 evolved (två-spaks shooter som ger dig epilepsi och mindrevärdeskomplex när du ser hur mycket bättre alla andra är. men kul)

Retail spel:
Assassins Creed (parcour, lönnmord och korståg, trots att det blev repetativt så njöt jag av det och längtar efter fortsättningen)
Eternal Sonata (JRPG med kawaii-söta karaktärer som handlar om Chopin. Fast ändå inte. Ganska simpelt, lite repetativt men trevligt.)
Mass Effect (Bioware RPG där det enda som är dåligt är hissarna. död åt dom där jävla hissarna. och sidoquestsen som snart blir extremt repetativa. jag gjorde allihopa ändå.)
Gears of War 1 & 2 (3PS och något av 360s huvudnummer. Ihop med halo 3. Jag föredrar Gears och ser dem som bevis på hur mycket bättre det är med tredjeperson än första. Och dessutom hur kul man kan ha med en skitkass story och löjligt stora muskler. Spelas bäst i co-op med kamrat man kan skälla på. på en svårighetsgrad över vad man tror sig klara.)
Army of Two (shooter gjord för co-op. Ännu sämre story än Gears of war men såfort man sitter där med polarn i soffan och en varsin öl så spelar det ingen roll. "vänta bara, jag ska bara pimpa min minigun med en snygg guldlack innan nästa uppdrag")
GTA4 (det är GTA. 4. Eh... )
Star wars: The force unelashed (actionspel mellan episode 3 och 4. som actionspel menat är det lite tunt, vilket kan vara bra om man inte är skitbra på sådant. Att du dessutom får spela Darth Vader i tutorial banan och sen efter det hans lärujunge är en fet bonus. Storyn är det bästa som kommit från SW-universat sedan... eh. glöm det. Någonsin antar jag. Betydligt mer vuxen star wars än något annat. )
Call of Duty 4, Modern Warfare (FPS som är helt sjukt bra. Scenen i flygplanet och den på parkeringen är bland det bästa jag spelat någonsin. Krig har aldrig kännts såhär verkligt men ändå så frånvarande.)
Fallout 3 (no comment)
Mirrors edge (parcour i förstaperson med flera brister. men det var kul ändå.)

nu tar batterierna i tangentbordet snart slut så formatera det snyggare får vänta.

chrull

Stockholm Kartell
Street Fighter IV
Street Fighter IV
Street Fighter IV
Street Fighter IV
Street Fighter IV
Street Fighter IV
Street Fighter IV

zomg zomg zomg.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Mass Effect är ett måste i mina ögon - har spelat igenom det 6½ gångero ch stötte ständigt på nya saker. Det har otroligt hög replay value. Samma med Fallout 3, vilket tidigare sagts.

Gillade du Oblivion kan du ju alltid spela det på igen på din krysslåda då det är släppt dit tillsammans med expansionen Shivering Isles. (Dessutom finns det massor med addons att ladda ned via Market Place.)

Sen är det en drös intressanta spel på gång att hålla ögonen öppna efter, men de är ju inte riktigt här ännu.

Jarl

Hero
Endyamon said:
Mass Effect är ett måste i mina ögon - har spelat igenom det 6½ gångero ch stötte ständigt på nya saker. Det har otroligt hög replay value. Samma med Fallout 3, vilket tidigare sagts.
Kan du ge något exempel? Jag har spelat igenom det en gång, men då kändes det som att man sett det mesta faktiskt (vilket kändes skönt).

Jag är inte rädd för spoilers :gremsmile:

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Okej, här konmmer det med spoilers och allt:

Den övergripande strukturen är givetvis i sig mesta lik. du kan skruva den något beroende på t.ex. Virmire där du kan bli av med två karaktärer i ett. Beroende på hur du väljer hantera problemet Rachni-får du också lite olika saker (det här är en av de sakerna som jag är rätt säker på kommer att förändra handlingen i Mass Effect 2, eftersom val som gjorts i ettan får konsekvenser i tvåan).

Jag tänker framför allt på alla sidouppdragen som fick nya vändningar. Ta t.ex. Cereberus-arken (ytterligare en sak som jag är rätt säker på kommer få konsekvenser i tvåan beroende på hur man hanterar det i ettan). Du kan komma in i den på många olika sätt - och beroende på vad du upplevt innan kan den kännas väldigt annorlunda. Det är här som just att handlingarna får konsekvenser höjer spelet, gentemot t.ex. Oblivion som är väldigt statiskt på den punkten.

Sedan spelar valen av bakgrund och yrke in på vilka sidemissions du kan få. I ena fallet fick man försöka övertala en person att undvika ta självmord, i ett annat fick man tala med sin mor.

Alltså, de stora huvuddragen är inte det osm förändras, utan alla nyanser. Det finns alltid något nytt att hitta.