Stämning
Viktigt:
Att SL kan bryta off snack och prat om tidigare karaktärer mm.
Stämingsfull musik, gärna lågt och utan sång. Enkelt, gärna soundtracks till skräckfilmer/thrillers funkar bra (SPHERE) mfl.
Hålla spelet igång. Action, även om det är ett tänkaspel, så måste det hända saker hela tiden.
Hoppa över de tråkiga detaljerna. Båtresor, dagar då det inte händer ngt. Sammanfatta dem på sin höjd, om det nu inte skall hända något på båten.
Bryt trender i karaktärsgenerering, äventyrsupplägg.
Ge spelarna möjlighet att använda sin bakgrund till någon nytta.
Få spelarna att känna sig lite duktiga på vad de gör ibland, inte allt för ofta, motgångar är bra för kämpaglöden.
Se till att det inte blir några onödiga pauser för mat, köpa godis mm.
Ha en sammanfattning till varje äventyr (om vad som hände förra gången). Det är då lättare att ta upp tråden igen.
Snåla inte med ledtrådar. Det värsta som finns är när man måste försöka läsa SLs tankar för att lösa ett problem med bara en utväg, som är krånglig att komma på. Och om ledtrådarna blir för lätta för spelarna, släng i så fall in omkullkastande falska ledtrådar så att spelarna blir osäkra.
Kasta inte in onödiga hurry ups, de är bra då stämingen är lite dålig, men ett frekvent användande är inte någon bra lösning.
Sitt bekvämt, kök är bra eftersom spelarna blir slöa och lata i soffor som de kan sjunka ned i. Ett köksbord med stolar håller dem uppe och hängande över kartorna på bordet.
Se till att det inte är så många andra hemma. Grannen inte har fest. Ta en paus under spelets gång för att få lite frisk luft.
Tja, här är några tips om vad man kan göra för att få lite bättre stämning. Och ändå kan jag skriva mer, men detta börjar bli långt.