Nekromanti Bra svenskt ord för Cantrip

Landrim

Warrior
Säkert någon som redan frågat detta, men vad skulle kunna vara ett bra svenskt ord för Cantrip? Jag känner bara till att det är ett gammalt skotskt(?) ord för trollkonst.

Visst man kan kalla det "Trollkonst", men något med det ordet har lite dålig klang i mina öron. Speciellt när man kallar all annan magi för Besvärjelser, ett ord som jag däremot är väldigt förtjust i.

Vad skulle man annars kunna använda för översättning på cantrips?

Landrim

Warrior
slanfan;n158195 said:
magiskt trick, minimagi, trick.
Trick är lite som Trollkonst i mina öron, tycker det låter mer som något man gör i underhållningssyfte med kort, näsdukar eller mynt som man drar fram ur någons öron.

Ursäkta om jag upplevs lite negativ, det är inte meningen. Bra förslag för övrigt!

Landrim

Warrior
slanfan;n158202 said:
Aperitifurgi. inte svenska, men ett helt nytt ord.
Intressant, vilket språk är det och vad betyder det? Var tvungen att googla det, men fick inget bra sökresultat

slanfan

Hero
Landrim;n158203 said:
Intressant, vilket språk är det och vad betyder det? Var tvungen att googla det, men fick inget bra sökresultat
aperitif (var tydligen svenska, från franska), som i fördrink, och sedan (tamat)urgi, som i "magi".

Landrim

Warrior
slanfan;n158205 said:
aperitif (var tydligen svenska, från franska), som i fördrink, och sedan (tamat)urgi, som i "magi".
Ah good one! ^^

Sapient

Swashbuckler
Utifrån slanfans råd, men mer generellt: Har du något annat att så att säga "hänga upp" ordet på? Någon allmän term, som det är lätt(-are) att hitta en synonym till, möjligen via ett annat språk?

Tex som det i Eon vad jag förstår är så att alla magiskolor heter något på -tropi. Och det ordet antar jag (med det lilla jag vet om Eon) syftar på "vändning". Då skulle en möjlig avledning kunna vara -taxis (som i medicinska och biologiska sammanhang betyder något snarlikt). Tex "pyrotaxis" som enkla spells kopplade till "pyrotropi".

Jocke

Man med skägg
Det ska ju vara ett ord som känns som något litet, efter som det rör sig om typ ett "trick" vilket ju också är många av definitionerna på cantrip. Men jag kan absolut förstå att du vill ha nått annat än trick. Så jag tänker mig att ett ord med få bokstäver som låter lite mystiskt skulle passa (nu är i och för sig cantrip ganska långt.) Och som alla illusionister vet så är ett trick nått helt annat. https://media.giphy.com/media/11omUJDceq8u5O/giphy.gif

Mym är mitt första förslag, det likt en cantrip - är ett palindrom, det betyder idag ingenting och det låter lite mystiskt.
Gesk - efter en känd svensk kvinna, Geske, som åtalades för häxeri och dömdes 1597

Fossegrim

Veteran
Jag gillar också minimagi. Det är väl ingen jättebra direktersättning (eller översättning) av ordet cantrip men som samlingsnamn för alla lägre level 0 magiker i d&d tycker jag det funkar. Annars kanske du kan göra något på formler - trollformler, det låter ju iaf lite mer magiskt än trollkonster.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jocke;n158209 said:
Det ska ju vara ett ord som känns som något litet, efter som det rör sig om typ ett "trick" vilket ju också är många av definitionerna på cantrip. Men jag kan absolut förstå att du vill ha nått annat än trick. Så jag tänker mig att ett ord med få bokstäver som låter lite mystiskt skulle passa (nu är i och för sig cantrip ganska långt.) Och som alla illusionister vet så är ett trick nått helt annat. https://media.giphy.com/media/11omUJDceq8u5O/giphy.gif

Mym är mitt första förslag, det likt en cantrip - är ett palindrom, det betyder idag ingenting och det låter lite mystiskt.
Gesk - efter en känd svensk kvinna, Geske, som åtalades för häxeri och dömdes 1597
Mym låter bra i mina öron. Det skulle jag gärna använda om jag än en gång skulle skriva ett fantasyspel.

da_bohz

Swordsman
Landrim;n158190 said:
Visst man kan kalla det Trollkonst, men något med det ordet har lite dålig klang i mina öron. Speciellt när man kallar all annan magi för Besvärjelser, ett ord som jag däremot är väldigt förtjust i.
Eftersom du ville använda Besvärjelser för övrig magi letade jag lite inspiration via Wikipedia:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Besvärjelse

Signelser kanske? (Ger dock sken av att magin kommer ge en positiv effekt)
Galdrar? (Funkar bäst i fornnordisk miljö)

Eller om man ska hålla sig till temat med att svärja/svära kanske man ska ha något i stil med att lova (tror dock det blir svårt att få det att låta bra).
Belöftelser? (Case in point)

zonk

muterad
da_bohz;n158307 said:
Eftersom du ville använda Besvärjelser för övrig magi letade jag lite inspiration via Wikipedia:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Besvärjelse

Signelser kanske? (Ger dock sken av att magin kommer ge en positiv effekt)
Galdrar? (Funkar bäst i fornnordisk miljö)

Eller om man ska hålla sig till temat med att svärja/svära kanske man ska ha något i stil med att lova (tror dock det blir svårt att få det att låta bra).
Belöftelser? (Case in point)
Signeri var nån annan variant jag hittade i en synonymordbok, kanske på samma rot som signelser?