Nja, jag gillar egentligen tanken på sådana system, men de är för svåra att genomföra eftersom, som Rymdhamster påpekar, belastningen som är rimlig i ett läge är orimlig i ett annat. Belastning som mått på vad en person kan bära med sig på en dags vandring är en sak, vad som är hindrande i strid ett annat. Det krävs alltså flera mått = för krångligt. Men som sagt, i miljöer där det är avgörande tycker jag det är ok att lägga tid på att räkna belastningspoäng m.m.luddwig;n222860 said:Ni som kommenterat ovan är för övrigt förvånansvärt eniga. Alla vill ha ett enkelt system. Ingen vill räkna BEP med decimaler.
Rangertheman;n222893 said:Jag läste det först som bastu-bor och fick inte alls ihop det. Det är väl inte rimligt att ens bära runt på en finne? =)
"Har vi allt vi behöver för att äventyra nu?"Fjodor Pollett;n223039 said:Mitt förslag: det finns många rader att skriva upp saker på. Varje rad rymmer en sak i ryggsäcken.
Den översta saken kan du komma åt omedelbart. Nästa tar en runda. Sedan två. Därefter dubblas tiden för för varje rad.
Funkar förmodligen bättre med en föremålskortlek.
Nu överdriver du! Det skulle bara ta 45 timmar, om en runda är 5 sekunder.Zire;n223055 said:"Har vi allt vi behöver för att äventyra nu?"
"Tar du maten så beger vi oss iväg." *skriver in det på rad 17*
En lägereld senare.
"Skönt att vara ute i vildmarken igen, har du maten?"
"Ja, men du får vänta en stund, det tar en vecka att plocka fram den."
Jag ser iofs att jag glömde att första raden var gratis men då blir det väl 2^16 * 5s = 327680s = 3,8 dagar? (Det artonde föremålet tar en vecka.) 45 timmar låter nästan rimligt för att hitta det torkade köttet!Gurgeh;n223061 said:Nu överdriver du! Det skulle bara ta 45 timmar, om en runda är 5 sekunder.
?Inte lika roligt, men det är en något bättre lösning än att det tar flera dagar.Rymdhamster;n223120 said:Man kanske inte behöver dubbla antalet rundor varje gång, utan det räcker med 1 runda för varje rad från start föremålet befinner sig. 18 rundor för att få upp något från botten av ryggsäcken låter inte helt orimligt i mina öron.
Om någon upptäcker det kvarglömda föremålet beror på föremålets nivå av synbarhet (NAS) i kombination med individens "Finna tappade ting", inte att förväxla med "Finna dolda ting". Den som är dåligt på att "Gräva i ryggsäck" kan alltså kompensera för detta genom att vara bra på att "Finna tappade ting" och samtidigt hålla sig med föremål med hög NAS.DeBracy;n223122 said:Det tar givetvis slumpmässigt lång tid baserat på ryggsäckens volym och fylldhetsgrad (FHG). Ett lyckat slag för "Gräva i ryggsäck" halverar tidsåtgången. Vid fummel kommer något föremål ha trilla ut under letandet och glömmas kvar.
Eller "Dölja funna ting" som används av skitstöveln i gänget som norpar det tappade tinget men fortsätter hjälpa till att leta.luddwig;n223163 said:..."Finna tappade ting", inte att förväxla med "Finna dolda ting". ...