Nekromanti Bra utomhusutforskande äventyr?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,254
Location
Rissne
Jag eftersöker äventyr med element av utforskning "utomhus", alltså inte i första hand grottsystem utan mer att man traskar runt ute i det blå. I en skog till exempel, eller i en ruinstad. I Rotsystem hittade jag ju på en liten topologisk approach med mål, delmål och alternativa rutter och så, men jag är lite handikappad i mitt skrivande av att jag faktiskt aldrig sett utforskning eller resande i rollspel gjort "bra".

Oftast brukar det ju mest -- i min begränsade erfarenhet -- landa i att det blir X timmars restid och så ett slag på slumpmötestabellen varje timme, typ. Finns det andra lösningar? Eller finns det äventyr med extremt bra slumpmötestabeller som man kan inspireras av? Brukar det egentligen spelas så mycket av själva omkringströvandet, eller blir det mer att man har några specifika intressanta platser och "klipper" större delen av tiden det tar att röra sig mellan dem?

Jag vill helst ha äventyr som går att ladda ner och läsa som PDF eller Epub, och jag har inga problem att lägga slantar om det behövs. I sista hand fysiska produkter, men det funkar också.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Terror on the orient express kanske är något att titta på? Spelarna måste slåss både mot klockan (tåget går snart) och äventyrets utmaningar (hitta grejen du letar efter på platsen du är nu).

Fearful passage har också ett par äventyr i sig där resande är en central del.

Med utforskande så är det dock kanske lite värre. Stadsböckerna till Call of Cthulhu har en massa saker man kan upptäcka i städerna som beskrivs, men inte direkt någon drivkraft till att faktiskt upptäcka det annat än att snubbla över grejen.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,630
Location
Malmö
Spelet Lord of the Ring brukar pekas ut som bra på resor. Jag har dock inte läst det själv. Jag tycker det funkar bra att som i Burning Wheel bestämma ett eller ett par slag, navigation, observation och något mer. Missar man navigation så har något gått fel med det, ett rev som man kört på, hamnat fel etc. Om man missar observation så har fiender smugit sig på en eller liknande. Om man lyckas med alla slag så har man kommit fram i tid utan problem. De misslyckade slagen definierar alltså slumpmöten. Jag tänker ofta själv när jag vandrar i fjäll eller skog att jag skulle vilja kunna överföra den känslan till rollspel på något sätt, att titta ut över klippbranter, bada ömma fötter i iskallt smältvatten, att gå genom en väldig bokskog. Men det blir lätt SL-pladder av det. Har sagt innan att jag skulle löst det med Sam-författande (vilket jag vet att du inte gillar) där varje spelare får måla upp varsitt moment av resan, där man på något sätt slumpar eller välja om man då ska zooma in på en av dessa scener och låta det bli ett slump-överfall eller lite kvälls-pladder mellan RP framför brasan. Sen är det kul att på ett vettigt sätt tvingas hålla koll på resurser och kartor, vilket ju du verkar ha löst i Rotsystem.
Nässe said:
Blir inga radbrytningar när jag skriver från mobilen, konstigt.
Magnus Seter said:
Tyvärr är det en bugg. Avsaknad av radbryt från mobiler alltså.
krank said:
Menar du One Ring? Jag läste resedelen i det och förstod nog aldrig storheten. Kändes mest som att man skapat regler istället för att göra det roligt; lite som D&D4's skill challenges...

Men ja, det är väl i princip de varianter jag sett. Skill challenges, slumpmöten, klipp eller SL-pladder...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,660
Weird New World till Lamentations of the flame princess är jäkligt bra;
  • A large full color map detailing a continent-sized arctic area
  • Over forty encounter areas, many of which are suitable for expansion into full adventure scenarios in their own right
  • Rules covering survival in the furthest north
  • The ultimate secret of a fallen race
  • An open-ended sandbox setting that you can insert seamlessly into your Campaign!
http://www.rpgnow.com/product/83001/Weird-New-World?manufacturers_id=2795
chrull said:
Är det? Jag tyckte det verkade rätt trist. Snabb förklaring på varför det är jäkligt bra?
God45 said:
Du har en cool miljö att röra dig runt i som i sig själv är en feature med faror och grejer att hantera. Du använder skepp och traskar till fots. Det finns en historia där... men den ges inte till dig, är inte obligatorisk utan är något man kan hitta om man utforskar efter det. Det finns grejer att göra men det är inte helt packat så det finns tillfälle att sätta ut egna saker också.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,254
Location
Rissne
God45;n26678 said:
Weird New World till Lamentations of the flame princess är jäkligt bra;
Tackar för tipset, köpt och betalt. Får se om det motsvarar förväntningarna =)
Eksem said:
Jag... tycker inte den är något vidare alls... men hoppas du hittar något i den som tilltalar dig. Som fan av både wilderness sandboxes och LotFP så smärtar det mig lite att den är så lam.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,568
Location
Göteborg
Konversationer! På en resa har man mycket tid att prata om saker och ting. Det kan bryta upp SL-pladder. Nu har jag ingen specifik modul att hänvisa till, men vi körde mycket på det när vi spelade Den yttersta marschen till M:UA, och det kändes rätt bra. Växla mellan konversation och små scener. Allt behöver inte vara tärningsslag och utmaningar. Det är också kul att hitta saker och stöta på människor som kan berätta om vägen framåt.
Genesis said:
Även om risken att stöta på människor inte är så stor i Rotsystem, kanske.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,254
Location
Rissne
Eksem;n26902 said:
Talar vi om hexcrawls här, eller något annat?

Jag tänker inte specifikt på hexcrawls, men hexcrawls med färdiga beskrivningar av hexes eller att man slår fram intressanta saker kan jag definitivt tänka mig som en lösning på det problem jag skulle vilja se hur andra löst.

Alltså, mitt problem är egentligen att jag skrivit ett rollspel där folk förväntar sig utforskande äventyr (trots att jag, när jag skrev det, tänkte mig ett annat fokus). Och jag har aldrig sett eller själv spelat ett bra äventyr där det utforskats, eller åtminstone inte där själva utforskningen funkat. Överhuvudtaget har jag svårt att tänka mig äventyr som inte primärt utspelar sig inomhus, av någon anledning.

Så min tanke var helt enkelt att jag ville läsa lite bra utomhusmoduler för att i slutänden kunna dra lärdom av dem och räkna ut hur jag ska kunna skriva bra och intressanta utforskningsmoduler/äventyr till Rotsystem.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
krank;n26909 said:
Så min tanke var helt enkelt att jag ville läsa lite bra utomhusmoduler för att i slutänden kunna dra lärdom av dem och räkna ut hur jag ska kunna skriva bra och intressanta utforskningsmoduler/äventyr till Rotsystem.
Jag tror inte det du gillar eller strävar efter (som jag minns det iaf) riktigt synkar med vad jag anser är bra hexcrawls, men jag tänker väl tipsa om Better Than Any Man och Carcosa (också till LotFP, BTAM är dessutom gratis som PDF).

Vad jag tror inte funkar för dig med dem är att de bygger på att story växer fram under spel snarare än planeras av en spelledare i förväg (om än planteras, särskilt i BTAM). Saker som är features i min mening, så som tunna beskrivningar, en känsla av att saker och ting känns slumpartade och inte så dramaturgiska, att allt hänger mer på hooks och ett gemensamt utforskande; tror jag att du kan uppfatta som nackdelar snarare än något att inspireras av.

BTAM påminner mer om ett typiskt "äventyr", medan Carcosa är mer av en setting, men de är båda framstående exempel på vad sandbox och wilderness exploration kan vara. Kolla in dem på egen risk, för det är mycket möjligt att det är helt bortkastat för dig, men det kan också finnas en poäng med att försöka lista ut varför andra gillar dem, åtminstone.
kloptok said:
Kolla in dem på egen risk, för läser du Carcosa riskerar du att bli av med ett rejält antal sanity points, var nog det Eksem menade.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,254
Location
Rissne
Eksem;n26927 said:
Vad jag tror inte funkar för dig med dem är att de bygger på att story växer fram under spel snarare än planeras av en spelledare i förväg (om än planteras, särskilt i BTAM). Saker som är features i min mening, så som tunna beskrivningar, en känsla av att saker och ting känns slumpartade och inte så dramaturgiska, att allt hänger mer på hooks och ett gemensamt utforskande; tror jag att du kan uppfatta som nackdelar snarare än något att inspireras av.

BTAM påminner mer om ett typiskt "äventyr", medan Carcosa är mer av en setting, men de är båda framstående exempel på vad sandbox och wilderness exploration kan vara. Kolla in dem på egen risk, för det är mycket möjligt att det är helt bortkastat för dig, men det kan också finnas en poäng med att försöka lista ut varför andra gillar dem, åtminstone.
Ja, definitivt. Jag är medveten om att det väl antagligen är som du säger, att vi gillar olika saker -- men jag läser gärna sånt andra tycker är bra även om jag inte gillar't själv. Jag läser ju t.ex. FATE nu, som ju till exempel har sån där metapoängsekonomi jag har för mig att vi hyser ett delat förakt mot, och dessutom väldigt stark author stance där man hela tiden tycks prata om fiktionen snarare än "leva den" så som jag vill. Men det är givande ändå, jag får kreativa impulser och ser element jag kan bygga om eller utnyttja mig av.

Sen gillar jag att LotFP-grejerna generellt 'r ganska billiga. Jag menar, $3.50 för BTAM är ju inga pengar. Om jag gillat fantasy och inte varit en sån PK-tard hade jag nog gillat skiten ur LotFP, det verkar ju vara väldigt bra på många sätt... Inte minst genom mängden material det verkar finnas.
kloptok said:
BTAM får du till och med för hela $0.00 (vilket är smått fantastiskt med tanke på omfattningen), gissar att du syftade på någon annan modul? Mvh, Besserwisser
krank said:
Jag betalar givetvis minst medel när det är "pay what you want". Allt annat vore att bete sig som en kanalpaddlande kanalje och en förbannad tölp. Åtminstone om man har ekonomin till det.
kloptok said:
Det har du rätt i, och nu framstår jag ju som en dylik och får skämmas i tillhörande omfattning. Till mitt försvar får jag säga att modulen är JÄTTEkonstig och att man borde få betalt för att spela den. Mvh, kanalpaddlande murderhobo och förbannad kanalje
 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
Marsklandet till gamla DoD är ju en utforskarklassiker av mått! Sen kanske min egen nostalgi förhöjer mitt min syn på modulen i sig. Men läste igenom den för inte så länge sen och med rätt lite jobb borde den kunna anpassas till vilket spel och setting som helst.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,166
Krank said:
Alltså, mitt problem är egentligen att jag skrivit ett rollspel där folk förväntar sig utforskande äventyr (trots att jag, när jag skrev det, tänkte mig ett annat fokus). Och jag har aldrig sett eller själv spelat ett bra äventyr där det utforskats, eller åtminstone inte där själva utforskningen funkat. Överhuvudtaget har jag svårt att tänka mig äventyr som inte primärt utspelar sig inomhus, av någon anledning.
Jag tänker såhär:
du kan utgå från vad du själv gillar, och göra om det till utomhus-äventyr. Säg till exempel (nu hittar jag på) att du gillar Gumshoe-mysterier. Då har vi färdigheter (rida?), resurshantering (offra en plupp rida för att komma fram dubbelt så fort?) och ledtrådar som följs (spår? stigar?). Säkert går det att göra något av det, och då är kanske det smartaste att kolla hur olika Gumshoe-spel löser resor för jag kan sätta tusen spänn på att Ken Hite och/eller Robin Laws någon gång funderat över det.
Eller om man föredrar drama och konversation (som Genesis var inne på) kan man titta på återhämtningsfaserna i FATE eller Lady Blackbird eller de lugna scenerna i Hell For Leather (finns gratis). En sånt system skulle säkerligen funka lika bra för downtime under resor. Kanske kan resan vara en fördjupning i rollpersonerna: "i den här skogen lekte du som ung..."

eller, så kan du försöka förstå vad andra gillar med utomhusäventyr, och försöka göra om det till något som passar dig. Med "försöka förstå" menar jag absolut inget insinuant. Istället menar jag såhär: Om man gillar sparsmakade hexcrawls är Carcosa superbra, men om man inte gör det kommer modulen inte förklara vad det är man har missat eller försöka övertyga en om att ändra smak. Då är det mycket bättre att läsa författarens kommentarer eller dndwithpornstars. Det ger en djupare och snabbare förståelse av vad som är bra med Carcosa än att läsa igenom hundratals ganska tradiga hex-beskrivningar. Ännu bättre är kanske att bara fråga rätt ut "Eksem! Sälj mig på hexcrawls. Vad är fett, vad ska jag se upp för, vad är speciellt med Carcosa."

Eller The One Ring. Jag kan förklara, och det finns säkert andra också.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,396
Location
Örebro
Toman;n26963 said:
Marsklandet till gamla DoD är ju en utforskarklassiker av mått! Sen kanske min egen nostalgi förhöjer mitt min syn på modulen i sig. Men läste igenom den för inte så länge sen och med rätt lite jobb borde den kunna anpassas till vilket spel och setting som helst.
Oh! Marsklandet! Bra tips det där. Väcker mycket nostalgi hos mig då man la ut kartan på bordet och lät spelarna planera var de skulle ta sig. Härliga blandning mellan slumpmässiga händelser att placera ut och en del händelser som aktiverades då man kom till en specifik ö som fanns utmärkt på spelledarkartan. Även härligt då kartan "ljög" ibland.
 
Top