Nekromanti BRAINDEAD rockar röv

LukeFagwalker

Veteran
Är det nån mer än jag som tycker att Braindead är den absolut bästa splattern som gjorts. blev helt frälst och håller nu på att göra ett ZOMBIEsplatterspel där en stor del går utt på att det ska vara så blodigt brutalt och roligt som möjligt.

har nån några tips på splatterfilmer som mot all förmodan skulle knäcka Braindead.

Han som tycker att Han alltid har en träffsäker kommentar i bakfickan och undrar varför i helvete dom lät Peter Jackson gör Sagan om Ringen (inte för att det var en miss men ändå)

LukeFagwalker

Veteran
Men ändå hans tre enda filmer innan Sagan om ringen är de tre B-splatter filmerna Braindead, Bad Taste och Meet the Feebles. så jag undrar hur han gjorde för att övertala filmbolaget att han skulle få göra Sagan om ringen. de borde ju varit skitskraja för att halva filmen skulle bestå av hundratals liter orchblod.

Organ

Out of time, out of mind
Re: BRAINDEAD rockar röv (ANT)

hans tre enda filmer innan Sagan om ringen är de tre B-splatter filmerna Braindead, Bad Taste och Meet the Feebles.
Nej. Han har gjort "The Frighteners" och "Heavenly Creatures" också. Kolla här.

/Anders

Ymir

Liten kantbaron
har nån några tips på splatterfilmer som mot all förmodan skulle knäcka Braindead.
Stacy - Attack of the Schoolgirl Zombies har ett stort problem - den försöker ha nån slags kvasifilosofisk poäng, med ett traumatiskt mediokert resultat. Utöver det...tja, bara sug på titeln.

...men Braindead är bättre.

Guinea Pig 2 är sjuuuk...mycket äckligare än Braindead...

Cradle of Fear har några riktigt schyssta koncept och en eller två riktigt äckliga scener...och gryyym musik...

28 dagar senare har läskigast zombier och börjar skitbra...men faller platt mot slutet, så...

Brainded är fortfarande bättre.

Jag kan bara komma på en enda splatterfilm som spöar den, och det är med nödd och näppe en splatter överhuvudtaget: The Seventh Curse. Chow Yun-Fat som nån sorts vapenfetischistisk ockultistactionhjälte och Maggie Cheung som skrikande våp hos en bisarr blodskult i Thailands djungler som håller sig med flygande mördarspermier och nån sorts mummiefierad Kuei-jin-ancestor...mycket ägigare än så kan det inte bli.

- Ymir, bara älskar

Frixeray

Swordsman
För att han uppmärksammats för att kunna skapa bra film med tuffa specialeffekter, och det med en minimal budget och på hobbybasis (tänker mest på Bad Taste). Att se vad han sen kunde göra med en miljardbudget var nog så intressant...

Samt att han är ett Tolkien-fan som brinner för film (i allmännhet) framför pengar och förhoppningsvis skulle förvalta arvet efter Tolkien väl (vilket han väl kan sägas gjorde).

Tilläggas att han gjorde f.ö. fejkdokumentären "Forgotten Silver" också...

Pom

Swashbuckler
Han har gjort "The Frighteners" och "Heavenly Creatures" också.
Jag kände mest PJ genom hans splatterkomedier, så när det presenterades att han skulle göra Sagan om ringen bestämde jag mig för att se Heavenly Creatures. Jag var helt enkelt tvungen att ta reda på om karl'n var kapabel till annat än gräsklipparslakter.
Och det var han. HC var en rätt utsökt film, om man undantar åksjukan man fick av kamerans hysteriska irrfärder.

Angående ursprungsfrågan: det var många år sedan jag såg Braindead, men då rockade den sannerligen röv för mig. Prästen och gräsklipparen gjorde mig alldeles varm i hjärtat.

Rosen

Myrmidon
Bad Taste is da Buttmaster

Visst, det finns kvantitativt mer splatter i Braindead, men jag blev ändå besviken på den när den kom. Bad Taste har ba såå mycket mer attityd, spunk och stake.

--
Åke

chrull

Stockholm Kartell
Re: Jag är besviken på er...

Jag håller med ugglan. Forgotten Silver är den bästa PJ-filmen. Har svårt att se hur en film om en hårig apa ska slå den dessutom :gremsmile:

Shaun of the dead slår mesiga braindeadsplattret också.

Hunk

Hero
Re: Bad Taste is da Buttmaster

Jag kände ungefär det samma. Braindead är en av de snyggaste filmer i genren som gjorts, men jag tröttnade lite efter drygt halva filmen. Bad Taste är å andra sidan helt briljant. Min rankingordning på Jacksons tidiga filmer skulle i alla fall vara den här:

1. Bad Taste
2. Meet the Feebles
3. Braindead
4. Frighteners

Ingen av dem är dålig och jag skulle nog ge Bad Taste en femma, Meet the Feebles och Braindead en fyra och Frighteners en trea på en femgradig skala. Bad Taste är förmodligen den bästa film som någonsin gjorts och det tycker alla som har någorlunda god smak ! Jag har för mig att jag gillade Heavenly Creatures också, men det var mycket länge sedan jag såg den och den har inte fastnat riktigt i mitt huvud, så så bra kan den inte ha varit.

Saxifrage

Hero
Chopper Chicks in Zombie Town

Underbar b-zombie-film. Utgiven av Troma, så klart. Brudar, sex, motorcyklar och zombies i en härlig blandning, och i grunden en rätt söt historia om att bryta upp från sin trista hemstad. Easy Rider möter Masjävlar, typ, fast regisserat av Romero.

Och om vi pratar splatter rent generellt så är "Surf Nazis must Die" en av mina favoriter.

/Sax, som tycker att de politiska implikationerna av zombier och vampyrer är intressanta (kommunistskräck resp. överklasskräck)

Nightowl

Champion
Re: Chopper Chicks in Zombie Town

Passa på att pissa i de scener när folk ska slåss med zombies i den här filmen. De är nämligen urkassa.

Resten av filmen är däremot ganska kul. Bonus till läderlebban som leder de heroiska knuttorna, den galne skurkens stackars sidekick och en hel skolbuss med blinda barn.

Erik

Saxifrage

Hero
Re: Chopper Chicks in Zombie Town

Kanske allra bäst är reklamsnutten för "Tromeo and Juliet" i början av filmen, med den helt underbara taglinen: "en ny film av gänget som gav oss Toxic Avenger och The Merchant of Venice". :gremsmile:

LukeFagwalker

Veteran
Re: Jag är besviken på er...

Shaun of the dead är faktiskt nästan lika bra. otroligt kul. gillade idéen att ta sig förbi ZOMBIES genom att låtsas att man är en var så jävla bra att man kommer kunna göra så i ZOMBIE rollspelet jag och Lennart håller på med.

LukeFagwalker

Veteran
Re: Bad Taste is da Buttmaster

har tyvärr inte sett Bad Taste än (lugna dig jag kommer se den snart) men meet the feebles tyckte jag faktiskt sög rätt hårt. åtminståne på humorskalan. tyckte mest att den var konstig.