Nekromanti Brainstorm: kunskaper o färdigheter i modern fabel

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Alltså, vilka färdigheter och kunskaper och egenskaper etc är relevanta i en värld som innehar följande karaktärer (nutid gäller):

Rockstjärnor, galna forskare (och, givetvis, de "goda" forskarna), snåla tjocka kapitalister, radikala fulla studenter, pedantiska poliser, smarta detektiver, fattiga uteliggare och gatubarn, mystiska voodoomän och -kvinnor, små fula troll (typ elaka, låg intelligens som lever under jorden, under gravhögar och berg), revolutionärer, övertygade religiösa fanatiker/fundamentalister (kristna, muslimer, buddhister, hinduister, hare krishna, livets ord, jehovas vittnen, you name it), skäggiga psykoanalytiker, lösdrivande bovar av alla slag, snurriga proffessorer, feta operasångerskor, dåliga poeter, upprörda konstnärer och filosofer (på caféer, of course), drop outs, anarkister/punkare + diverse stränga gränser mellan subkulturer, fabeldjur (dvs, alla däggdjur är humanoider, och _ja_, alla människor är inte vegeterianer (och givetvis inte alla djur) = ganska bisarr metaplot), arbetare och trasproletäriat, omöjliga byråkrater, Göran Persson och dylika förljugna politiker, kungen och adliga PLUS sist men kanske ändå inte minst, fjortisar.

Nå. "Let´s do it", som dr Phil säger, och tack på förhand.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,169
Location
The Culture
Bra fråga?

Alltså, vilka färdigheter och kunskaper och egenskaper etc är relevanta i en värld som innehar följande karaktärer (nutid gäller):

(Lång lista bortklippt!)
Tja, det är en bra fråga? Eftersom fokusen för spelet inte verkar vara att gå runt i dungeons och mosa monster borde olika typer av sociala färdigheter och kunskapsfärdigheter vara det viktiga, snarare än fysiska egenskaper och stridsfärdigheter. Framför allt borde man ha färdigheter som visar vilka man känner, vilka relationer man har till olika grupper och hur bra man är på att snacka med folk. Vad sägs om en färdighet i stil med: Medlem i Hells Angels 8, som kan användas för alla former av kontakter med gruppen i fråga.

Det enda generella tipset jag kan ge är följande: Ta alla rollspel du någonsin har spelat. Skriv ner alla deras färdigheter i en lång lista. Se om du kan hitta på ännu fler som du tycker saknas. Gå igenom listan och stryk eller slå samman färdigheterna tills du tycker att du har de som du tror kommer att behövas i ditt spel.

Egenskaper är jag för tillfället emot, de är bara onödiga. De bör hanteras som alla andra färdigheter.

Förresten, här är en lista på de färdigheter som kommer att förekomma i nästa version av Millennium som är ett rollspel som utspelar sig i nutid med övernaturliga inslag. Det kanske kan vara en inspiration. Ett "x" i en färdighet innebär att man måste välja en specialisering i den, till exempel "Språk svenska".

Färdighetslista till Millennium
Besätta, Bluffa, Datorer, Dimensionskännedom x, Djurvän, Ekonomi, Elektronik, Hemligheter, Humaniora x, Hypnos, Idrott x, Inflytande, Informationssökning, Intelligens, Juridik x, Kontakter, Kroppsbyggnad, Kultur x, Köra fordon x, Magi, Medicin, Militärträning, Motorer, Naturvetenskap x, Närstridsvapen, Ockultism, Omdöme, Områdeskännedom x, Rida, Rikedom, Rykte, Sjöfart, Skjutvapen, Slagsmål, Smidighet, Smyga, Språk x, Status, Stjäla, Stridserfarenhet, Styrka, Subkultur x, Telepati, Undvika, Uppmärksamhet, Vildmarkskunskap, Viljestyrka, Yrke x, Övertala.

/tobias
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,662
Location
Fallen Umber
Fysisk aktivitet verkar ju inte direkt vara i fokus, så jag skulle föreslå att alla fysiska egenskaper som Styrka, Smidighet, Tålighet och liknande bakas ihop till en, lämpligast benämnd Fysik eller Kropp eller något. Däremot ska det ju finnas många mentala och sociala egenskaper: jag kan tänka mig Konstnärlighet (finns det något bättre namn? Kreativitet är ju inte riktigt samma sak), Status, Ångest och annat. Kanske något sorts Anpassningsvärde som anger hur bra man passar in i samhället? Och så bör nog mental förmåga spaltas upp i en flummig och en analytisk del, om det inte räcker med Konstnärlighet ovan.


/Dimfrost, flummar friskt
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
8,005
Location
Barcelona
Det låter som en rollspelsvärld där karaktärerna har *bredd* snarare än *djup*. Då tycker jag du ska satsa på en liknande uppbyggnad på färdigheterna. Gör många, breda färdigheter, och gör det möjligt för spelarna att själva hitta på färdigheter.

Var generös i din definition av begreppet "färdighet". Tillåt färdigheter som inte är riktiga färdigheter, utan snarare beskriver rollpersonens relation till sin omvärld. En rockstjärna vill gärna ha färdigheten "känd", en tjock kapitalist kanske "rik", revolutionärer "kontaktnät: revolutionär organisation" och så vidare.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Term?

Fast att vara känd är mera en egenskap än en färdighet... det beror ifs på hur "färdighet" definieras. Finns det ingen term som innehar både färdigheter och egenskaper?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,169
Location
The Culture
Re: Term?

Fast att vara känd är mera en egenskap än en färdighet... det beror ifs på hur "färdighet" definieras. Finns det ingen term som innehar både färdigheter och egenskaper?
Om du bestämmer att den term du använder omfattar allt som en rollperson kan, oavsett vad det är för något, kommer du nog undan med godtycklig term. Jag tycker att "färdigheter" funkar bra.

/tobias
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag tycker framförallt att det låter som om du har en enorm bredd på kunskapsfärdigheter och sociala grupperingar. Därför tänker jag föreslå ett snilledrag som jag lånar från Chronopia:

Fria kunskapsfärdigheter.

Alltså, i Chronopia fanns det en sorts färdigheter som kallades Kunskapsfärdigheter (som alltså är teoretiska kunskaper) som alla började med "Kunskap om..." och sedan fick man hitta på precis vad man ville att kunskapen skulle handla om. "Kunskap om religion" är en klassiker, "Kunskap om gömställen" samt "Kunskap om genvägar" är två andra sköna färdigheter, osv. På så vis kan man låta rollpersonerna kunna precis vad de vill. Man kan sedan låta allmänna områden såsom "Kunskap om biologi" få vara betydligt sämre än "Kunskap om entemologi" om man nu ska se vad rollpersonen kan om en viss insekt.

Fria färdigheter är underbara. Man kan bredda det, och införa fria sociala färdigheter också. Typ: "Kontaktnät i undre världen", "Kontaktnät i Hare Krishna", "Kontaktnät i avant garde-kretsar" och "Kontaktnät i trollgängen i Stockholms tunnelbana", whatever. Spelgruppernas spelstil kommer avgöra hur detaljerade specialiseringar som kommer behövas.

Friheten är rolig, eftersom man då kan göra en professor i mykologi eller något annat tokigt hur lätt som helst, vilket aldrig skulle gå i ett anat rollspel utan att det skulle behöva bli helt ospelbart och dränkt i småfärdigheter.

Fria färdigheter är enkla att lära sig, och roliga att använda.

Sedan behöver du förstås några mer aktiva färdigheter också, men de behöver faktiskt inte skilja sig så mycket åt från de som finns i andra nutidsrollspel.

/Rising
 
Top