Det här kanske tramsigt. Men! En av mina favorithögtider på året är Luciadagen.Och nu är det mindre än en månad kvar. Ja, det är "bara förspel till jul", men ibland är förspelet det som är bäst. Nåväl! Lusse har ju en massa folktro och symbolik kopplat till sig. Det finns också en mängd olika varianter på firandet, alltifrån stökigt supande och tiggande med ut-och-invända pälsar på till finstämda kyrkokörer och skönhetstävlingar.
Hjälp mig brainstorma rollspelsäventyr med Luciatema! 10 candles, men ljusen sitter på en luciakrona? En ond Lussebrud som orsakar problem i Nordiska Väsen? En strid mot ljusbärande fanatiker som sjunger magiska galdrar i Svärdets Sång? Tärnor och kvinnliga stalledrängar som med sina stjärnsvärd fritar Lucia från patriarkatet i Thirsty Sword Lesbians?
Ni känner till något redan färdigsskrivet som är passande - tipsa!
Hjälp mig brainstorma rollspelsäventyr med Luciatema! 10 candles, men ljusen sitter på en luciakrona? En ond Lussebrud som orsakar problem i Nordiska Väsen? En strid mot ljusbärande fanatiker som sjunger magiska galdrar i Svärdets Sång? Tärnor och kvinnliga stalledrängar som med sina stjärnsvärd fritar Lucia från patriarkatet i Thirsty Sword Lesbians?
Ni känner till något redan färdigsskrivet som är passande - tipsa!
Last edited: