Medan jag satt här och försökte komma på vilka grundegenskaper som borde finnas, insåg jag att jag tänkte från fel håll. Jag gick igenom egenskaper från andra spel och försökte anpassa dem till min vision, istället för att utgå ifrån denna vision och se vilka egenskaper den faktiskt skulle leda till. Detta säger jag utan att skämmas, eftersom jag är nybörjare på det här och helt enkelt inte visste bättre
I alla fall så har jag brainstormat lite från rätt håll nu, och här är en tanke som kanske skulle må bra av att filtreras genom någon annans hjärna. Kommentarer mottages med pussar och kramar
RELIGIÖSA EGENSKAPER
I den här världen har alla minst en gud - den som tagit sig an ens ras. Man kan dessutom ha en gud som man själv har valt, på grund av dennas krafter eller personlighet. Egentligen borde jag ha lämpliga ord för dessa två varianter, men jag har inte kommit på några ännu...
I alla fall så tänkte jag att man borde kunna ha ett par grundegenskaper som visar hur nära kontakt man har med sina gudar. Siffran kan ligga inom vissa gränser, beroende på vem det gäller - somliga gudar är väldigt intresserade av sitt folk, medan andra är för distraherade av annat. Vid behov kan man sedan slå ett slag per dag/vecka/månad eller något, för att se om guden kan hjälpa en. Det är förstås lite upp till SL också, om han har bestämt att just den guden är extremt upptagen eller så.
Egenskapsvärdet kan givetvis höjas om man gör sig till vän med guden, eller sänkas om man bråkar för mycket. Värdet för rasens gud kan aldrig sänkas till noll; han måste acceptera alla rasens medlemmar. Men siffran kan sägas vara ett mått på hur han prioriterar just dig.
Exempel:
Vilja Fara av stivafolket är gift med stäpptrollet Ejiras Fara Dracáry. Tack vare sin ras har Vilja alltid haft Stiva som gudinna, och när hon började umgås med troll valde hon Gind som sin andra gud. Eftersom hon inte var särskilt religiös, och Stiva dessutom har ganska fullt upp, så har hon bara 7 i den egenskapen. Men Gind har hon träffat personligen och gjort gott intryck på, så hon har kontakt 13 med honom.
I alla fall så har jag brainstormat lite från rätt håll nu, och här är en tanke som kanske skulle må bra av att filtreras genom någon annans hjärna. Kommentarer mottages med pussar och kramar
RELIGIÖSA EGENSKAPER
I den här världen har alla minst en gud - den som tagit sig an ens ras. Man kan dessutom ha en gud som man själv har valt, på grund av dennas krafter eller personlighet. Egentligen borde jag ha lämpliga ord för dessa två varianter, men jag har inte kommit på några ännu...
I alla fall så tänkte jag att man borde kunna ha ett par grundegenskaper som visar hur nära kontakt man har med sina gudar. Siffran kan ligga inom vissa gränser, beroende på vem det gäller - somliga gudar är väldigt intresserade av sitt folk, medan andra är för distraherade av annat. Vid behov kan man sedan slå ett slag per dag/vecka/månad eller något, för att se om guden kan hjälpa en. Det är förstås lite upp till SL också, om han har bestämt att just den guden är extremt upptagen eller så.
Egenskapsvärdet kan givetvis höjas om man gör sig till vän med guden, eller sänkas om man bråkar för mycket. Värdet för rasens gud kan aldrig sänkas till noll; han måste acceptera alla rasens medlemmar. Men siffran kan sägas vara ett mått på hur han prioriterar just dig.
Exempel:
Vilja Fara av stivafolket är gift med stäpptrollet Ejiras Fara Dracáry. Tack vare sin ras har Vilja alltid haft Stiva som gudinna, och när hon började umgås med troll valde hon Gind som sin andra gud. Eftersom hon inte var särskilt religiös, och Stiva dessutom har ganska fullt upp, så har hon bara 7 i den egenskapen. Men Gind har hon träffat personligen och gjort gott intryck på, så hon har kontakt 13 med honom.