Nekromanti Brainstorming sökes

Ekorren

Warrior
Jag gjorde nyss en framsida för ett eventuellt skräckrollspel. Jag har några vaga idéer kring ett koncept men det är för tidigt för att säga något ännu.

Vad jag söker är brainstorming till vad för typ av spelvärld ni föreställer er genom att titta på den här bilden. Jag ska utgå från ett grundkoncept men vill gärna se lite brainstorm som kan inspirera till något originellt.

http://img188.imageshack.us/img188/3158/mementos.jpg

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag får vibbar av de plastkonserverade människorna som dök upp som rekvisita i den tyska skräckfilmen Anatomie.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tänker... lite burlesk skräck. Lite... cabaret. Plus odöda. Kanske lite clockwork orange inblandat också? Kanske handlar det om folk som är monster - under huden? Att man spelar skin walkers, typ? Fast med Clockwork/burlesk/cabaret-stuk?

Jag såg lite... gamla medicinska journaler, svartvita hålkamerabilder på människokroppar upphänga på tork i övergivna, vitkalkade salar. Övergivna sjukhuskomplex från tidigt 1900-tal ungefär. Eller snarare mentalsjukhus, eftersom hatten ger det hela en touch av makaber humor.

En Jack the Ripper-liknande seriemördare från historiens mörker springer upp en natt, och för att kunna få fast honom måste några djärva själar söka sig tillbaka i dammiga arkiv och sotiga krematorier för att leta upp sanningen, typ.

Ekorren

Warrior
Oh, tack för svaren. Har redan börjat få lite mer inspiration. En av grundtankarna var att det skulle utspela sig huvudsakligen i en stad (tänk London, 1800-tal) med ett ökänt mentalsjukhus (lite Arkham Asylum). En pest/förbannelse vilar över landet (mer galenskap finns på gatorna i staden än i mentalsjukhuset). Dock vet jag inte om jag ska försätta det i 1800-talet eller i en fiktiv alternativ tid inspirerad av 1800-talet.

Använder en variant av samma bild till min Noir-krönika. Mycket inspiration kommer därifrån:
http://img23.imageshack.us/i/scenario.jpg/

Att den galenskapsbringande pesten som drabbar staden kommer från ett sjukhus av något slag verkar ju logiskt, eller åtminstone är det en stämningsfylld plats för rollpersonerna att utforska. Den där pesten är ju ett klart övernaturligt fenomen (såvida du inte vill vara lite sådär Sci-fi och förklara det genom "luftburna mikroorganismer" eller nå't), och då tycker jag nästan att en fiktiv värld passar bättre.

Personligen använder jag mest vår värld som kampanjvärld om jag planerar att ha med element av storpolitik eller om någon historisk person/plats/byggnad/artefakt/händelse utgör en viktig del av storyn. Visst, det är en stämningsfylld grej att flänga fram en äkta karta av Whitechapel anno 1888 och låta rollpersonerna gå i Jack uppskärarens fotspår, men i min erfarenhet måste spelare vara ganska rejält pålästa för att det skall alls ha någon uppiffande effekt. Kontra det med friheten man får av en helt fiktiv värld, så tycker jag valet är ganska klart.

Ekorren

Warrior
En alternativ 1800-talsvärld låter inte helt fel faktiskt. Också slänger man inte lite morbid Frankenstein-teknologi för att väga upp det lite. Kanske några teknologiska genombrott som känns avancerade i dagens standard men ändå präglas av den tidens teknologi (Jule Vernes Tidsmaskinen är ett exempel). Mer olje- och gasindustri, avancerad urmakeri och demondyrkan.