Nekromanti Brave new world (civ V)

Recca

Femme Fatale
Re: Brave new world - Uppgörelsen

Marco Behrmann said:
Brynolf said:
Låter som en kul omgång. Hur lång tid tog det hela ungefär?

Jag har bara kört multiplayer i co-op, men är gärna med o testar lite världskrig nån gång när man har tid.
Jag har inte riktigt koll på tiden, slår det mig. =) Men jag tror att det var 5+4h (lördag och söndag em/kväll).
Fast vi körde quick match också och small world. Och det som tog tid var ju Marcos rundor i princip. Maken till segare spelare... *Skakar på huvudet.* :gremwink:

Man kan ju pröva att köra med att rundorna är tidsbegränsade men då blir ju turism nästan omöjligt att satsa på eftersom det kräver en massa micromanagement som tar evigheter.

Recca

Femme Fatale

Robban said:
Och ja, Polen är sjukt starka, definitivt en av de starkaste civilisationerna från BNW, och jag tror den placerar sig rätt högt bland resten också.

Edit: heter... kanske "Azaz" på Steam? Jag är inte helt säker. Det är vad det står på min profil i alla fall.
Azaz var typ omöjligt att söka på på steam.

Har addat Empiricus och Brynolf (det var brynolf11). Kom ihåg att ni måste acceptera vänförfrågan oxo!

Jag heter Recca123 på steam. Har precis gjort profilen synlig för steamanvändare (för er skull!)

Big Marco

Läskig

Recca said:
5% på forskningstiden är det va?
Jag tror att det varierar med kartstorlek och/eller tid (quick->marathon).

Recca said:
Jag läste nånstans att det ändå lönar sig att bygga 20 städer, men jag vet inte vad det byggde på.
Det kanske det gör, men det är ingen picknick att få 20 vettiga städer (typ 150+ happiness).

Recca said:
Jag ska säga att jag nog sällan har spelat så bra som jag spelade det gamet... Och min startplats tillika ett par vettiga fajter i början och att jag turligen fick bygga hanging gardens istället för dig, gav mig en start utan motstycke.
När du fick vettigt motstånd så ansträngde du dig? ;-)

HG är ett bra wonder, men det finns alternativ i BNW. Jag satte upp en trade route via vatten mellan stad #2 och huvudstaden, som gav +6 Food (samma som HG) till huvudstaden. Även stad #3 gjorde samma sak så huvudstaden fick +12 Food. Den enda fördelen med att ha mycket vatten kring städerna numera.

Det ställer till det att spela med andra människor. Mot AI:n har jag vissa öppningar som jag kör med men det fungerade inte alls den här gången.

Recca said:
Tänkte bara påpeka att du råkade skriva turism, och det var inte turism vi bråkade om så mycket utan just delegaterna i världskongressen. Turism är nåt annat i spelet, och jag fokuserade typ inget på turism.
Jag menade turism. Jag visste inte om du skulle köra culture-spåret, men du hade typ 48 Turism per runda mot slutet, så det var ett orosmoment för mig. Jag var sen med Arkeologi också men byggde Louvren mest för att du inte skulle få den. Men jag var också onödigt reaktiv mot slutet.

När kör vi då?

Lukas

Mannen i Gult

Recca said:
Är det någon som vill spela med oss?
Jag är gärna också med. Jag har lagt ner 282timmar i civ 5.
så jag tror inte jag kan kalla mig nybörjare.

Jag är Lavalampa på stream

Patient Beta

Swordsman

Marco Behrmann said:
När kör vi då?
Jag är på tur till stockholm över helgen, men kan vara med på spel från måndag nästa vecka och tills stora dödsmördarrobotar blivit omodernt.

Har sökt vänskap med Brynolf och Lu-kaazh på Steam, och accepterat Recca.

Max Raven

T12-kultist
Jag skulle kunna köra, men är inte superbra än - precis börjat försöka på King, och jag är inte superbra på det.

<.<

Jag är också lite oberäknelig med speltid - det brukar gå bra kvällar och helger, men ibland har jag inte tid/ork för Civ. Skicka ett meddelande så ger jag nicket. :gremsmile:

Big Marco

Läskig

Recca said:
Fast vi körde quick match också och small world. Och det som tog tid var ju Marcos rundor i princip. Maken till segare spelare... *Skakar på huvudet.* :gremwink:

Man kan ju pröva att köra med att rundorna är tidsbegränsade men då blir ju turism nästan omöjligt att satsa på eftersom det kräver en massa micromanagement som tar evigheter.
Jag står för att jag är ... noggrann. Men vi skulle kunna ha en generös timer, typ 3-4 min. För vissa rundor kändes det som att både du och jag hade klickat Next turn och inget hände.

Fast jag tror att det löser sig om man har mik och skriker på slöhögarna. =)

Recca

Femme Fatale

Marco Behrmann said:
Recca said:

Jag står för att jag är ... noggrann. Men vi skulle kunna ha en generös timer, typ 3-4 min. För vissa rundor kändes det som att både du och jag hade klickat Next turn och inget hände.

Fast jag tror att det löser sig om man har mik och skriker på slöhögarna. =)
Det är som en bugg... Om man tar next turn och sen går in och kikar i en stad medan man väntar på de andra så är det inte next turn längre.

Recca

Femme Fatale

Robban said:
Och ja, Polen är sjukt starka, definitivt en av de starkaste civilisationerna från BNW, och jag tror den placerar sig rätt högt bland resten också.
Några som också är sjukt starka i BNW är Alexander. Jag körde just ett game. Hade alla city-states som allierade från medeltiden och framåt. Så lätt seger med world congress. Jag kunde driva igenom allt jag ville och samtidigt tvinga de andra civsen att misslyckas med sina grejer. :gremsmile:

Recca

Femme Fatale

Lu-kaazh said:
Recca said:
Är det någon som vill spela med oss?
Jag är gärna också med. Jag har lagt ner 282timmar i civ 5.
så jag tror inte jag kan kalla mig nybörjare.

Jag är Lavalampa på stream
Marco har 2500 timmar på civ. o_O'

Caligo

Swashbuckler

Recca said:
Robban said:
Några som också är sjukt starka i BNW är Alexander. Jag körde just ett game. Hade alla city-states som allierade från medeltiden och framåt. Så lätt seger med world congress. Jag kunde driva igenom allt jag ville och samtidigt tvinga de andra civsen att misslyckas med sina grejer. :gremsmile:
Alexander verkar bra. Vilken svårighetsgrad?

Recca

Femme Fatale

Sum Caligini said:
Recca said:
Robban said:
Alexander verkar bra. Vilken svårighetsgrad?
Emperor. Jag kör alltid på Emperor (förutom när jag testade BNW första gången). Jag har inte vågat testa svårare än så på BNW än men i originalet blev det helt bisarrt omöjligt på deity/immortal. :gremfrown:

Lukas

Mannen i Gult

Sum Caligini said:
Alexander verkar bra.
Alaxender är bra, men han är hanterbar, som spelare bör man gå ganska hårt mot honom tidigt så brukar man kunna hantera honom.

Två civilisationer som är svåra att kontra om de spelas bra är Inca (Bästa special byggnaden tillsammans med en bra special förmåga) och hunnerna (vars Battering ram är sjukt svår att kontra om den används rätt)

OM de här civerna spelas rätt så är de OP och det är inte för intet jag och mina vänner ha förbjudit dem i våra multiplayerspel

Max Raven

T12-kultist

Inca och Hunnerna?

Huh. Brukar märka att Korea drar ifrån i tech rätt mycket, så de tycker jag kan vara rätt op, men iofs har jag inte spelat mot människor med någon av de där två...

Ond bråd död

Swashbuckler

Jag har aldrig spelat mot människor alls. Hur skiljer det sig mot att spela mot datorn när det gäller krig. Datorn är ju bedrövlig på att kriga så man klarar sig ofta med några pilbågar och att städerna skjuter. Kör folk lätt över varandra när man spelar mot människor eller bygger man upp tillräckligt med trupper för att det inte ska vara lönsamt med krig? Spelet har ju blivit så hårt balanserat att krig sällan är värt besväret med alla lättdödade katapulter den olyckliga befolkningen som nya städer innebär.

Lukas

Mannen i Gult

Max Raven said:
Inca och Hunnerna?

Huh. Brukar märka att Korea drar ifrån i tech rätt mycket, så de tycker jag kan vara rätt op, men iofs har jag inte spelat mot människor med någon av de där två...
Det stämmer glömde nämna korea...

Recca

Femme Fatale

Lu-kaazh said:
Sum Caligini said:
Alexander verkar bra.
Alaxender är bra, men han är hanterbar, som spelare bör man gå ganska hårt mot honom tidigt så brukar man kunna hantera honom.

Två civilisationer som är svåra att kontra om de spelas bra är Inca (Bästa special byggnaden tillsammans med en bra special förmåga) och hunnerna (vars Battering ram är sjukt svår att kontra om den används rätt)

OM de här civerna spelas rätt så är de OP och det är inte för intet jag och mina vänner ha förbjudit dem i våra multiplayerspel
Jovisst kan hunnerna rusha andra spelare i början, det kan jag verkligen tänka mig, battering ram är ordentligt bruten. Tre stycken så tar man en stad utan problem. Men aztecs? Varför har ni förbjudit dem?

Recca

Femme Fatale

Max Raven said:
Inca och Hunnerna?

Är Babylon eller Korea bäst för tech?

Lukas

Mannen i Gult

Recca said:
Max Raven said:
Inca och Hunnerna?

Korea är bruten bra på tech medans, babylon är obrutenbra på på tech.

Aztekerna blir brutna om man satsar på tidig expantion eftersom deras specialbyggnad (shines som ger +2 tech) är läskigt bra i början av matchen. man kan bygga upp ett försprång som är omöjligt för andra spelare att hinna ikapp med

Big Marco

Läskig

Recca said:
Beror på. Korea är lite låst då de får Tech boost av Wonders byggda i huvudstaden. Så de har svårt att bygga annat om de vill nyttja sin UA. Sedan har de sin Caravel utbytt till ett icke-ocean going vessel, vilket är sådär bra om man vill kolonisera.

Babylon har tre early fördelar. Dels en GScientist vid Writing. Jag brukar bygga en Academy med den för att få mina +8 Science så länge som möjligt. Sedan är Walls of Babylon grymt bra och även deras Bowmen som nästan är som Comp-Archers, fast man får dem direkt. Babylon tappar dock mid-late då de inte har något speciellt.