Nekromanti Brave new world (civ V)

Big Marco

Läskig
Re: Brave new world - Uppgörelsen

Lu-kaazh said:
Korea är bruten bra på tech medans, babylon är obrutenbra på på tech.

Aztekerna blir brutna om man satsar på tidig expantion eftersom deras specialbyggnad (shines som ger +2 tech) är läskigt bra i början av matchen. man kan bygga upp ett försprång som är omöjligt för andra spelare att hinna ikapp med
Jag tycker att det är lite underligt att förbjuda vissa civs för att de är bra om man spelar på dess fördelar. Allt har blocks och counters, det gäller bara att spela på ett sätt som möter sina fienders styrkor. Är jag granne med hunnerna så ser jag till att ha mycket archers + Tradition eftersom battering rams är klena. Mot aztekerna gäller Liberty + expansion för att skära av dem, etc.

Recca

Femme Fatale

Marco Behrmann said:
Lu-kaazh said:
Korea är bruten bra på tech medans, babylon är obrutenbra på på tech.

Aztekerna blir brutna om man satsar på tidig expantion eftersom deras specialbyggnad (shines som ger +2 tech) är läskigt bra i början av matchen. man kan bygga upp ett försprång som är omöjligt för andra spelare att hinna ikapp med
Jag tycker att det är lite underligt att förbjuda vissa civs för att de är bra om man spelar på dess fördelar. Allt har blocks och counters, det gäller bara att spela på ett sätt som möter sina fienders styrkor. Är jag granne med hunnerna så ser jag till att ha mycket archers + Tradition eftersom battering rams är klena. Mot aztekerna gäller Liberty + expansion för att skära av dem, etc.
Är inte warriors en mycket bättre counter mot battering rams? 1. battering rams kan inte slåss i melee.
2. battering rams har typ +33% defence mot archery.

Big Marco

Läskig

Recca said:
Är inte warriors en mycket bättre counter mot battering rams? 1. battering rams kan inte slåss i melee.
Warriors blir fortfarande skadade i melee och Str 8 mot Str 6,7 innebär att rätt hårda motträffar. Även med Cover 1 så har de -33% Defence generellt.

Givetvis är det viktigt att ha några klistriga melee units som blockar access till staden men de brukar vara dödens, medan pilregn efter pilregn decimerar fienden.

Dessuton, möter man hunnerna så bygger man inte sina städer på slätten, utan försöker få till så mycket diff terrain som det går.

Recca

Femme Fatale

Marco Behrmann said:
Recca said:
Warriors blir fortfarande skadade i melee och Str 8 mot Str 6,7 innebär att rätt hårda motträffar. Även med Cover 1 så har de -33% Defence generellt.

Givetvis är det viktigt att ha några klistriga melee units som blockar access till staden men de brukar vara dödens, medan pilregn efter pilregn decimerar fienden.

Dessuton, möter man hunnerna så bygger man inte sina städer på slätten, utan försöker få till så mycket diff terrain som det går.
En sak dock, då måste man alltså föregå Hunn-spelaren genom att gissa vad hunnen planerar och därmed anpassa sitt spel efter hur man fruktar (samt hoppas på, för att när man börjat bygga sina trupper så vill man ha användning för dem) att hunnen ska spela. Så man får tänka preemptively så att säga, vilket naturligtvis har ganska stora konsekvenser speciellt i early game. Så jag tycker inte att det här låter som en simpel "det är bara att göra så här"-lösning.

Big Marco

Läskig

Recca said:
En sak dock, då måste man alltså föregå Hunn-spelaren genom att gissa vad hunnen planerar och därmed anpassa sitt spel efter hur man fruktar (samt hoppas på, för att när man börjat bygga sina trupper så vill man ha användning för dem) att hunnen ska spela. Så man får tänka preemptively så att säga, vilket naturligtvis har ganska stora konsekvenser speciellt i early game. Så jag tycker inte att det här låter som en simpel "det är bara att göra så här"-lösning.
Jag säger så här - har du en motspelare som har valt att spela hunnerna och du får denne som granne och du sedan väljer att inte bygga försvar - då är det ditt eget fel när dina städer brinner. =)

Recca

Femme Fatale

Marco Behrmann said:
Recca said:
Jag säger så här - har du en motspelare som har valt att spela hunnerna och du får denne som granne och du sedan väljer att inte bygga försvar - då är det ditt eget fel när dina städer brinner. =)
Det kan jag köpa. :gremtongue:

Så när ska vi dra igång det här projektet då och spela flera stycken?

Brynolf

Dum fan

Recca said:
Well, vilka tider på dygnet kan folk i allmänhet? Är nätter ett alternativ?

Lukas

Mannen i Gult

Brynolf said:
Recca said:
funkar för mig

Patient Beta

Swordsman

Brynolf said:
Recca said:
Jag borde vara tillgänglig mellan 20 och 02 de flesta vardagar, kan jag inte så förvarnar jag. Så jag är rätt flexibel.

Robban

Hero

Jag jobbar juh natt dårå. Men jag är tillgänglig vissa lördagkvällar om det ska spelas på natten. Det är för övrigt den enda tid jag egentligen är tillgänglig för spel på, så det är nästan enklare att peta på mig om ni drar ihop för spel och se om jag kan spela än att jag säger att jag kan en specifik dag. Fördelen med Civ är ju att man kan ändra storlek på karta relativt enkelt beroende på hur många som spelar.

Big Marco

Läskig

Kul med en ny match på G!

Jag är ledig i ca en månad med flexibelt schema. Kommande vecka vet jag dock att jag är upptagen tis och onsdag kväll, samt söndag em.

Recca

Femme Fatale

Marco Behrmann said:
Kul med en ny match på G!

Jag är ledig i ca en månad med flexibelt schema. Kommande vecka vet jag dock att jag är upptagen tis och onsdag kväll, samt söndag em.
Jag kan väl typ de flesta kvällarna nu i veckan tror jag.

Brynolf

Dum fan

Jag brukar kunna vara vaken till typ 2. Vad tror vi om måndag kväll?

Robban

Hero

Till och med jag kan på måndag kväll, någon gång efter 20 iaf.

Recca

Femme Fatale

Jag är oxo på. Shit va spännande.

När ska vi börja, vad ska vi spela för karta och sånt?

Korpen

Hero
Glöm inte att ta lite screenshots och lägg upp här så vi andra kan se hur det gick för er! :gremsmile:

Brynolf

Dum fan
20 var lite tidigt men ska försöka vara redo tills dess.

Ja, vilken map type blir bäst? Kan det rentav vara läge att köra pangea så ingen hamnar utanför?