Hej alla!
Här kommer steg för steg för bilden ovan.
Tänkte att från den fina feedbacken för porträtten jag gjorde, kunde det vara passande med en liten "tutorial" här med.
Så!
HÄR!
Som ni ser så börjar jag med en enkel, grov skiss. Jag visste från början i stort sett vad jag ville ha i huvudet denna gång. Andra bilden är lager no.2 eller så, där jag har skrapat fram lite vassare karaktär bara.
Bild 3.
Här har jag börjat blaffa på med svärta. Den röda pilen markerar där solen kommer stråla ner senare, något jag ändrade när jag började lägga färg, för här är det skugga på de platser det senare blir ljus. Jag tycker man får en bättre översikt om komposition om man egentligen bara täcker över bilde med en standard-svärta som man kan ljusa till eller svärta ner efter behov. Det hela är ju digitalt här, så det är bara att leka på med lager.
Bild 4.
Med en bred pensel färglägger jag hela bilden med en grundfärg, likande en klassisk "wash" i olja eller akvarell. Det hjälper mig att bestämma färger och toner. Jag har ju tänkt att det ska vara lite torra, solstänkta klippor och använder därför en brun färg istället för en, säg blå, om det hade varit fullmåne kanske. Det är bara att stänka på här, med lageregenskapen "multiply".
Bild 5.
Här händer det mesta, helt plötsligt.
Jag väljer en stark hudton nästan, till klipporna och tonar neråt klippan med hellre orange än bara svagare hudtoner, för att betona ljuset som studsar runt därnere. Det ska vara varma färger, helst. Här skulle man kunna göra något grymt och blanda i kalla färger någonstans, då jäflar hade det blivit sprätt på bilden. Men det gör jag inte här
Notering 2 visar reflektion på klippans skuggsida. Jag tycker det ger dimension. Testar även med lite rosa och gula där nere vid karaktären. Och vips har svärdet blivit en reservoarpenna.
Bild 6.
Jag färglägger kappan med lageregenskap "overlay" tror jag. I vilket fall blir den mörk grön, som jag sedan puffar upp lite. Jag försöker tänka hur ljuset reflekteras på klipporna och bidrar till lite ljus på sidorna och undertill, även om det blir rätt mörkt där nere. Highlightar konturerna på vänster arm och låter det mesta vara brunt och gyllenbrunt för att antyda läder. Hela bilden ska vara mysig att titta på. Väljer att använda en rosa färg till molnen och jag tycker den passar väldigt bra och ger ett stort djup i bilden. Hjärnan arbetar för fullt och undrar vad som döljer sig bakom klippkanten däruppe? Lite konturer är roligt i förgrunden, men inget jag lägger ner tid på.
Bild 7.
Behåller som sagt de bruna färgerna till i stort sett hela bilden. Reservoarpennan är lite mörkröd och jag är noga med att låta lite ljus reflektera på dess skuggsida. Likaså på den vänstra botten på skölden har jag en ljusbrun hint och detsamma under kappan, även om den kanske inte passar 100% där.
Öh, det är nog det jag hade att skriva om min målning från igår. Hoppas ni finner det intressant o har ni frågor är det bara att skriva på.
Bai!