Nekromanti Breda rollspel

Botulf

Hero
Rubriken syftar på att jag funderar på vilka spel som faktiskt kan anses vara breda spel. Först och främst, vad jag menar med "bredhet" menar jag spel som aktivt införlivat ett antal olika moment eller dimensioner av spelet, eller sättningen, som också mycket väl kan ta rejäla avsteg från det traditionella rollspelandet, eller helt enkelt blanda spelgenres friskt. Ett annat exempel; spelarnas handlingars konsekvenser förs av ända upp på metaplanet och inte bara genom direkt påverkan av rps direkta in game status.

Av de spel jag själv läst igenom eller provat så måste det vara Dungeons&Dragons BECMI-serie eller samlingsvolymen Dungeons&Dragons Rules Cyclopedia. Varför i herrans namn skulle jag välja ett D&D spel ?

Spelet följer en logik där man utgår från att spelets dimensioner ska expandera hela tiden, och detta i grundreglerna. Först är det vanlig Dungeon hack´n´slash i så klassisk D&D-anda det bara kan bli. Detta följs sedan upp av utvecklingen till vildmarksäventyrande och stadsintermezzon i standard rollspelsanda. Detta åtföljs sedan av expanderandet av spelet till ett strategiskt fantasy-krigsspel där rollspersonerna också utgör en skillnad på slagfältet genom sin lvl, formler, kanske monstruösa riddjur eller mäktiga magiska föremål. Allt sådant avspeglar sig i regelmotorn. Till en början gäller det fältslag, sedan borgar och belägring. I denna veva så breddas även spelet till att rp har valet och möjligheten att bli borgherre/länsherre/magiker-i-tornet/präst-tempelbyggare/tjuvgillesmästare/klanledare. Först här börjar det hela luta åt en blandning av mangement-spel i utvecklingen spelarens rike, borg, trollkarlskola osv men det är även här som spelet finner en axel av rollspel-strategi-management-diplomati sammanvävda utan att de spretar åt för många olika håll. Äventyret "Red Arrow, Black Shield" framlyfter denna dimension av spelet i sitt rätta element. I den sista fasen av grundreglerna så handlar det först om att nå status som Odödlig/gudom genom episka qeusts men expanderar och fortsätter till att när gudomlig status uppnåtts så fortsätter spelet. Nu gäller det att avancera i gudarnas hierarkier(och faktiskt så skulle man kunna säga att det faktiskt går över till ett helt nytt spel), delta i det politiska maktintrigerna i gudavärlden(Pandius, om man använder sig av den officiella kampanjsättningen), exempelvis dags att rädda universum från chtulhuoida varelser från bortom multiversum i sorts superhjälte Marvel anda, bygga sig sin egen dimension och i stil med Planescape mer obehindrat utforska universum och multiversum.

Även om jag inte hade tänkt gå in på annat än just core-material så kan jag inte låta bli att nämna att nästan varje Gazetteer expanderar grundreglerna på ett sätt som fortfarande är simpelt och översiktligt. Vad dessa moment gör att det tillför ett nytt moment, eller expanderar "spel-i-spelet" både i rollpersonens individuella nivå och i management. Vill man lyckas som darokinsk handelman så gäller det inte att basha kobolds och goblins utan att se till att varor är på rätt plats vid rätt tid, finna de snabbaste och säkraste karavanvägarna osv. En halvling som vill bli klanhövding kommer inte bli det för att denna hittat si-o-så mycket guld eller lvl utan för dennes sociala interaktion med klanan där rollspelande spelar roll och belönas med speciella "fraktionspoäng" i kombination med typiskt questande o.dyl.

Det finns en rad spel som täcker samma saker som jag redan tagit upp som D&D BECMI, men sällan så strömlinjeformat eller spel-smidigt av något jag hittills haft personlig erfarenhet av. Därför anser jag det vara ett spel med stor bredd fast på en mycket kompakt och snabbspelad nivå, samt att allt just är en redan inbyggd del av själva grundspelet.

Har folk några fler exempel att framlägga? Skulle gärna höra om Burning Empires, GURPS osv.....

(BECMI står för Basic, Expert, Companion, Master och Immortal; de olika lvl-indelade grundregelboxarna som sedan fördes samman i D&D Rules Cyclopedia)

Ymir

Liten kantbaron
Eon möjliggör, regelmässigt och spelvärldsmässigt, i stort sett alla sorters stämningar och stilar jag kan tänka mig inom litterär fantasy. Jag säger 'litterär' för att jag aldrig stött på en fantasybok där folk inte dör av att få berg välta över sig, bli tuggade på av kaskeloter, teleporterade in i solen och sådana grejer - det allra mest extrema D&D-stuket pallar Eons regelsystem inte.

- Ymir, föreslår

Craygh

Swordsman
Och är något värt att göras i EON, då är det värt att göras ordentligt!

ripperdoc

Myrmidon
Neogames spel i allmänhet är väldigt breda, även Neotech (och Neotech 3, till viss del) har en sådan prägel. Men det är en balansgång förstås - om an lägger upp ett spel för att vara brett och sedan inte fyller det med information - då har man ett färglöst spel.

Poseur

Swashbuckler
lite Eon OT

Haha nu gav du mig en trevlig idé.
Undrar vilka som skulle göra det bara...
Kamorferna!
Skulle kunna tänka mig att kamorferna ifrån den där "hårdaste" fraktionen teleporterar sina oönskade fångar till solens yta för att försäkra sig om att dom dör och inte återvänder...

Fast det klingar ju ganska fel med mundanas metafysik tyvär.
Jag får ha det som en legend istället, en utav mina RP´s hyser ett olidgligt icke logiskt hat emot kamorfer då hans farfar skrämde honom med dessa när han var liten.

/poseur gillar solteleporter

Botulf

Hero
Vill man börja spela D&D BECMI så är det D&D Rules Cyclopedia man vill ha om man vill ha alla regler samlade i en bok, men då gör man bäst i att kompletera med Wrath of the Immortals för regler om gudar (vilka är mycket bättre än Immortal-set).

Basic-Expert-Companion-Master-Immortal boxarna är dock mer överskådliga i början med men det blir smidiagre med RC senare. Rules Cyclopedia har gjort flera bra regelrevideringar och tilläg med lite världsinformation, världkarta och system för färdigheter (vilket annars fäöljer med i dom flesta Gazetter och först introducerades i Grand Duschy of Karameikos av Aaron Allston). Själv använder jag mig av svenska översättningen av D&D Baslådan&Expertlådan (Röda&Blå) och kopletterar med RC och WotI.

Här är det som hör till classic D&D/BECMI på TSR Archive:
http://home.flash.net/~brenfrow/ddindex.htm

Vill man ha som pdf:er finns nästan allt här:
http://rpg.drivethrustuff.com/index.php?cPath=2057

Botulf

Hero
Ymir:

Har inte läst igennom Eons Härföraren utan bara den äldre Krigarens Väg. Tycker dock den sistnämnda och Sjöfarare&Pirater täcker ungefär samma saker som Drakar och Demoner Gigant, Kopparhavets Kapare och Krigarens Handbok.

Ymir

Liten kantbaron
Re: lite Eon OT

Hehehehehe.

Nej...

som teleporteffekten är skriven kräver det bara, om jag räknat rätt, 10 magnituder att teleportera någon till solen, om vi antar att Mundanas sol är i main sequence och Mundana i den beboeliga zonen. Som en ritual är det definitivt genomförbart, och de allra mest sjukt superlativa kamorfäldste kan säkert rentav göra det där med en flätalstring eller något.

Vilket är typ epic win :gremlaugh:

Däremot skulle jag vilja argumentera för att Teleporteffekten är totalt broken, men det är en helt annan femma :gremsmirk:

- Ymir, redogör

Botulf

Hero
Arfert:

Definitivt. I alla fall om jag skulle spela ett enda D&D (och utan tjogvis med supplement att få välja till) resten av livet, då är RS helt klart vad jag skulle välja. Och det är så jäkla enkelt att modda.

Exempel:
Vill någon inte spela klassen ELF men inte vill köra standard alver (motsvarar fighter/wizard) så är det bara att använda arketypen för wizard och slänga in infrasyn, alvers saving throw och bonus på t6:an att finna dolda grejer och sedan har man en elf wizard (kanske med något snäpp dyrare att gå upp i lvl än vanlig wizard men inte lika dyrt som vanlig alv).

Jag har aldrig spelet AD&D själv(utom dataspelen BG, BG:II IwDa, PS:T förstås) men hajar inte riktigt vad som är mer avancerat med AD&D(bortsett från alla tilläggsböcker) än D&D RC? Att man har fler livsåskådningar att välja på och kan spela det är lättare att multiklassa?

(*till den som inte redan visste; alver, dvärgar och halvlingar är egna klasser/yrken och inte bara raser i classic/BECMI D&D)

Poseur

Swashbuckler
Re: lite Eon OT

Jo jag har också haft mina ränkingar på det där, och visst borde det funka förutom en liten grej med själva effekten(som ja är väldigt broken) . Det att man lär landa "säkert på fötterna" vilket jag har svårt att tro att man gör på solens yta....

Spoiler härefter mina spelare:

Månen däremot skulle kunna fungera alledens utmärkt. Där står man säkert på fötterna.
Blir dock jobbigt med alla lunioner och i mitt mundana då månen nämligen är Antichton i min värld.

/posuer gillar fortfarande teleporteringar