Nekromanti Bredren, how yuh coo pon deh deh RPG ina babylon?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Svar

Är ett spel utan en minutiöst detaljerad spelvärld inte komplett eller spelbart?
Jag använde ordet "komplett" i betydelsen "som innehåller" (jag tror att det får användas så, men det hör inte hit).
Jo, ett spel som inte innehåller en detaljerad spelvärld är spelbart i allra högsta grad -- det vänder sig bara till en annan publik. Många rollspelare har inte tid att hitta på egna spelvärldar och vill därför ha allt serverat. (Märkligt nog verkar de ha hur mycket tid som helst att läsa igenom alla expansionsmodulerna.) Sådana rollspel passar för erfarna spelare som vet vad de vill ha. För en nybörjare tror jag att det är bättre med ett mindre spel med bara en antydan till värld så att han får använda sin fantasi för att skapa sitt eget spel och sin egen värld snarare än att låsas in av spelskaparens vision.

Jag tror att min poäng var att det inte är något fel i att det produceras enormt omfattande rollspel, felet är att det INTE produceras små rollspel.

/tobias, latarsle

Troberg

Sinister eater
Re: Medhåll

Dogma är ett underbart initiativ och jag har undrat flertalet gånger om det inte borde släppas en utskriven version efter varje tävling. Jag skulle utan tvekan köpa den! Spelen är ju underbart roliga och dessutom fullt spelbara (lirade Fabeljazz senast 5 dagar sedan). 2 sidor giddamit! Tänk er då hur glänsande och mäktig spelet skulle kunna vara på säg, hiskeliga 24 sidor!
Jag har själv funderat i de banorna (försäljning för att ge intäkter till forumet), men gett upp det av flera anledningar:

- Vem vill ta arbetet? Antagligen ingen.
- Vem vill ta initialkostnaden för att trycka dem? Jag tror inte forumet har pengar till det.
- Jag tog inte upp försäljning, ens för forumets bästa, som något man behövde ge medgivande till i villkoren för att ställa upp. Jag tror iofs inte att någon skulle tycka illa om det, men man vill ha det tydligt och klart, inte bara mina gisningar.

Jag tror att enda sättet det över huvud taget skulle funka är om man dels satte upp regler så att deltagarna ger sitt medgivande till en sådan publicering, dels hittar någon som är beredd att hålla i det (gärna med kontakter som kan trycka det billigt), dels att man får förbeställa (och förbetala när tillräckligt många beställningar gjorts) innan något trycks.

Finns det något system liknande PayPal, fast där man kan förbetala, men pengarna överförs inte förrän man levererar? Om leveransen inte blir av inom en viss tid så går pengar att hämtas tillbaka av köparen. Hade underlättat sånt här mycket!

Om det finns någon som är villig att ta på sig ett sådant ansvar så kan vi kanske genomföra det till nästa utmaning (alternativt med förra också om någon orkar samla ihop godkännanden från alla deltagare...). Ett villkor är naturligtvis att vinsten ska gå oavkortat till forumet.

lirade Fabeljazz senast 5 dagar sedan
Japp, jag hoppas på att han ställer upp med Fabeljazz TRG, The Rock Generation. Ylande hårdrockarvargar, punkiga igelkottar, brummande progbjörnar, glamrockiga poppudlar, påtända långhåriga hippie-"golvmoppshundar". Kan det bli bättre?

Warduke

Warrior

Okej. För den oupplysta massan ska jag först säga att jag föredrar rollspelen som klockar in på runt 300 sidor. (Samtidigt som antalet sidor i sig inte är nån bra måttstock, vi vet ju hur mycket man kan göra med luftig layout, typsnitt, teckenstorlek, bilder och liknande. Sen kan också olika proportioner tas upp av regler och värld.)

Jag har inte läst Usagi, men jag har läst Tellus och en bunt med andra spel som är under 150 sidor.

"Dessutom. Dagens SLs är ett par lata arslen! Hur många kör egna episka äventyr nu för tiden? eller skapar egna kampanjvärldar? eller gör grovgörat (för visst är det precis vad det är) själva? De verkar vara rädda för att arbeta lite extra och göra något som är anpassat för just deras grupp. Jag vägrar tro att SL från 10 år sedan var av annan kaliber!"

De första spelen som kom hade sällan någon värld över huvud taget och i flera år efter det så förväntades spelledaren göra sin egen värld, men precis som fokuset för rollspelandet ändras så ändras också preferenserna för spelare och spelledare. Jag tror inte folk blivit latare, snarare har de blivit vana vid ett annat upplägg. Det är dock intressant att ett par D20spel dykt upp utan en massa världsinfo i, jag blev faktiskt genuint förvånad att Gamma World D20 istället för att beskriva den värld som utvecklats sen det första GW dök upp 1980 valde att ge spelledaren en massa förslag på att bomba sönder sin egen hembygd eller var man nu vill spela. AD&D har aldrig kommit paketerad med en värld utan med byggklossar och råd. (Sen att det klockar in på 600 sidor är en annan sak). D20 Modern har inte heller nån inbyggd värld. Jag vet inte om det är början på en återgång till gammeldags tänk.
Man måste också komma ihåg att i USA så finns det många äldre spelare som nu har jobb och familj som vill ha färdiga världar och äventyr.
Kort sagt tycker jag det finns ett behov av färdiga saker.

"Jag hade hoppats på att det hade varit en annan utveckling av industrin. Rollspel hade mer och mer blivit utvecklade som ett underlag för att rollspela och inte självaste premisen för att kunna rollspela."

Ja, det heter väl rollspela, inte roll-sitta-flera-timmar-i-veckan-och-sätta-ihop-värld-och-äventyr:a?

För den som gillar att skapa: Låt oss som vill ha tjocka rollspel få dem, och skapa era rollspel och världar själva. Vad är problemet?

De kortare rollspel jag läst (här definierat som under 150 sidor) har alltid kännts som de måste skippa en massa information bara för att få plats, och den info som skippas är oftast den som jag tycker är intressantast, världsinfon. Den som inspirerar mig att vilja färdas dit, att vilja göra äventyr för mina spelare, som får mig att vilja utforska dess mysterier tillsammans med dem.
För mig är erfarenheten att 300 sidor är alldeles lagom. De flesta spel jag har har jag bara grundbok eller box till och det räcker utmärkt. För den som vill förkovra sig så är det bra att tilläggsböcker kommer, och det är bra för företagen också som kan få in pengar.

Krille

Super Moderator

"För mig är erfarenheten att 300 sidor är alldeles lagom. De flesta spel jag har har jag bara grundbok eller box till och det räcker utmärkt. För den som vill förkovra sig så är det bra att tilläggsböcker kommer, och det är bra för företagen också som kan få in pengar."

Vilket för mig till en rätt viktig punkt: jag har hellre ett rollspel på 300 sidor som är komplett än ett rollspel på 100 sidor som kräver femtielva splatbooks. På det stora hela så föredrar jag ett komplett rollspel. Vill jag pilla ihop en egen värld så kan jag alltid skriva ett eget rollspel. Eller i värsta fall använda GURPS som bas.

Warduke

Warrior

Jag håller med (men vägrar använda citat) men jag undrar, vilka rollspel, oavsett sidantal, kräver tilläggsböcker? Det enda jag kan tänka mig var första Eon och det är bara ryktesvägen jag hört att det saknade vissa vitala listor.

Foggmock

Myrmidon

Let me get this straight.

Du gillar AD&D. AD&D klockar in på 600 sidor, utan världsbeskrivning.

Du gillar inte de kortare rollspelen. De klockar in på 150 sidor, utan världsbeskrivning.

Och det är världsbeskrivningen du saknar? Är det inte då ungefär fyra gånger värre med 600 sidor som saknar värld än 150 sidor som saknar värld? Skulle jag köpa ett rollspel på 600 sidor då skulle jag förvänta mig ett med MYCKET saftigt innehåll. Ett under 150 sidor, tja, då vet man ju att utrymmet är begränsat och att man inte kan få allt.

Johan Granberg

Swordsman
Å andra sidan...

Men i de 600 sidorna ingår ju faktiskt Monstrous Manual. Man kan köra dom A-Z så behövs ändå ingen värld!

Krille

Super Moderator

"Jag håller med (men vägrar använda citat) men jag undrar, vilka rollspel, oavsett sidantal, kräver tilläggsböcker?"

Frågan är väl hur hårt man sätter "krav"-kravet. Jag har hört ett antal personer hävda att man inte kan spela D&D utan PHB, DMG och MM, ett intryck som förstärks av att när man pekar på brister i PHB så hänvisas man jämt till DMG där just den bristen åtgärdas. Lika ofta hör jag hur de stereotyåa vampyrklanerna i Vampires regelbok mjukas upp i Storyteller's Guide eller Player's Guide, och minsann i splatbook Tjohopsanfräs så står det saker som man måste veta för att kunna spela Talpa-klanen.

Likförbannat så går det att spela både D&D och Vampire med sina respektive grundböcker, men uppenbarligen finns det dem som säger att man i så fall spelar fel. Vare därmed hur som helst: båda är rätt bra exempel på spel som "kräver" tilläggsböcker. Det finns en svaghet i grundboken som gör att någon form av tillägsböcker är bra att ha.

Så har jag något spel som ur den definitionen inte kräver tilläggsböcker? Jorå. Visst har vi det. Pendragon 4th Ed och 2nd Ed klarar sig ypperligt på egna händer. Castle Falkenstein likaså. Albedo RPG är också ett bra exempel, och får jag tänka lite så kan jag nog hitta ett par till.

Warduke

Warrior

Jahaja.

:zeppelinare: på dig säger jag bara :gremwink:

Jag gillar AD&D för det ger rejält med byggklossar, jag gillar nämligen både spel med färdig värld, och byggklossspel.
Det jag ogillar är de spel som inte ger mig tillräckligt av nåt. Till AD&D kan jag köpa en värld (eller 10-15 stycken), en del av fjuttespelen ger mig 150 sidor med 4 sidor värld och sen inge mer då folk inte köper dem eller skaparna anser att jag ska göra resten.

:zeppelinare: på dem också.

Warduke

Warrior
...så gör jag det

Jag kör faktiskt genom Monster Manual i bokstavsordning och Challenge Rating. Hack and slay!!! Wooot!!!*

*Fast jag låtsas att grottan de är i ligger i Oerth.

Warduke

Warrior

Jo, krav-gränsen är personlig, men AD&D/D&D är ju inte hela spelet utan Player's Handbook och Dungeon Master's Guide. Resten är tilläggsböcker.

Sen de som använder "bok x gör att yrke/klan/planet x intressant/bra/1337", ja de struntar jag i. Jag är nämligen av åsikten att ett spel ska vara intressant i grundboken/boxen, för lyckas det inte med det då köper jag inga tilläggsböcker alls. Och eventuella bolag som verkligen gör tilläggsböcker till ett måste, ja, de skulle inte få mig som kund.

Troberg

Sinister eater

Eller i värsta fall använda GURPS som bas.
Det där är ungefär mitt ideal. GURPS Lite som bas (25 sidor?) och sedan hänga på en lämplig världsbok (100-150 sidor), alternativt en egen värld. Enkelt, modulärt och prydligt.

Johan K

Gammal & dryg
Re: översättning

Om rollspel till stor del har fungerat superbt varför ska de då göra rollspel på över 300 sidor? Jag förstår verkligen inte. Och visst, man kan tycka att 300 sidor är bra ändå men det innebär inte att det alltid är det optimala formatet.
Hemm, kan ju hålla med om att det är litwe väl tungt att bläddra sig igenom 300 sidor... Skulle nog tro att man kan dra ner ett X antal sidor... Eller iaf kanske dela upp det på 2 böcker, elelr nått sådant..

Sen avr det ju trevligt med en liten översättning av medelandet.. Fattade inte så mycket av det andra..... :gremblush: :gremgrin: :gremtongue:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Nybörjare och sengångare

Det verkar råda någon slags allmän tro här på forumet att rollspelandets framtid enbart beror på branschens förmåga att klämma ur sig tunna regelböcker, helst ska de vara tunnare och simplare än vanliga skolböcker. Naturligtvis är en intetsägande bok på 600 sidor oduglig till det mesta utom möjligen grytunderlag. Men om det är också fel att påstå att storleken är det enda som räknas. En tonåring idag är inte dummare eller mindre läskunniga än vi själva var i deras ålder. De kan faktiskt sätta sig in i och begripa en regelbok som har mer än 25 sidor. Nästan alla nybörjardiskussioner domineras ironiskt nog av ett gäng tungviktare som tror sig veta hur nyfikna ungdomar fungerar baserat på egna minnen som ibland sträcker sig så långt som 20 år tillbaka i tiden. Det finns ingen patentlösning för att utlösa en rollspelarrevolution, vare sig det handlar om tunnare regelböcker, rollspelsförsäljning i leksaksaffärer eller snorenkla spelkoncept.

Att visa rollspelstillverkare väljer att skriva väldigt många moduler har lika ofta en rent krass ekonomisk bakgrund som att de är fulla av skaparglädje. När jag shoppar rollspelsböcker så är sällan sidomfånget särskilt avgörande för om jag väljer att köpa spelet eller inte.

Krille

Super Moderator
Re: Nybörjare och sengångare

"Nästan alla nybörjardiskussioner domineras ironiskt nog av ett gäng tungviktare som tror sig veta hur nyfikna ungdomar fungerar baserat på egna minnen som ibland sträcker sig så långt som 20 år tillbaka i tiden."

Personligen tycker jag att den domineras av ett antal tungviktare som vet hur marknaden fungerar baserat på mer eller mindre plågsamma erfarenheter med början från ca tjugo år tillbaka i tiden. Det är flugviktarna som pratar tunnare regelböcker.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Personligen tycker jag att den domineras av ett antal tungviktare som vet hur marknaden fungerar baserat på mer eller mindre plågsamma erfarenheter med början från ca tjugo år tillbaka i tiden. Det är flugviktarna som pratar tunnare regelböcker. "

Tja, jag tycker i alla fall att det är beklämmande att det är en galen dalmas och inte ovan nämnda tungviktare som verkligen gör slag i saken och åstadkommer något som är både enkelt, billigt och genomförbart. Den övriga diskussionen har varit väldigt enkelspårig vare sig den har handlat om att förenkla rollspel eller få åt rollspel i leksaksaffärerna igen.

Nightowl

Champion

Så har jag något spel som ur den definitionen inte kräver tilläggsböcker?
Jag har en bunt: Elric!, Mutant: Undergångens Arvtagare, Teenagers from Outer Space och Usagi Yojimbo RPG, t.ex. Förutom de du nämnde.

Nu tycker jag Bronze Grimoire eller Rebellen & Överlevaren är utmärkta böcker, det är inte det, men det går suveränt att spela ändå - Elric! respektive Mutant: UA.

Erik

Troberg

Sinister eater

Personligen tycker jag att den domineras av ett antal tungviktare som vet hur marknaden fungerar baserat på mer eller mindre plågsamma erfarenheter med början från ca tjugo år tillbaka i tiden. Det är flugviktarna som pratar tunnare regelböcker.
Men man måste ställa sig frågan om det är spelkvalitet och spelupplevelser man vill generera eller om det är vinster.

Min åsikt är att ett tjockt spel genererar mer vinst (distribution etc äter mindre av vinsten, lockar köpare mer) men genererar sämre spelupplevelser (på en statistisk skala så klart).

Vad vill man ha?

Troberg

Sinister eater

Tja, jag tycker i alla fall att det är beklämmande att det är en galen dalmas och inte ovan nämnda tungviktare som verkligen gör slag i saken och åstadkommer något som är både enkelt, billigt och genomförbart.
Jag hoppas verkligen att du inte syftar på mig (med dogma-grejan) där! Galen, javisst! Dalmas, aldrig! Jag är skåning, guds utvalda folk!

kalcidis

Hero
who yuh calling a featherweight? (ant)

Tycker personligen att det är ganska naivt att påstå att någon vet hur marknaden fungerar.