Nekromanti Bredsvärd

Zalpurgius

Veteran
Kollade igenom Ridddaren efter Bredsvärdets data. Men blev förskräckt, det finns inte ens med. Men det näms någonstans mellan raderna.

En av spelarna började grina när jag la fram förslaget att bredsvärdet har SI: 2/3.

¨Har någon ett förslag på bresvärds data?

Krille

Super Moderator
"Kollade igenom Ridddaren efter Bredsvärdets data. Men blev förskräckt, det finns inte ens med. Men det näms någonstans mellan raderna."

Bredsvärd finns inte i Mundana. På sin höjd är det en generell term som används för att skilja svärd med bred klinga (storsvärd, stridssvärd etc) från svärd med smal klinga (lelldorin, calanasvärd etc). Men det finns ingen specifik vapentyp som kallas för "bredsvärd".

Krille

Super Moderator
"Som den asturiske bågskytten i Belgariad?"

...va?

Handen på levern, jag har ingen aning om vad du pratar om.

Vindhand

Myrmidon
Handen på levern, jag har ingen aning om vad du pratar om.

Det finns en person som heter Lelldorin i den populära bokserien "The Belgariad" ("Sagan om Belgarion"), av David & Leigh Eddings. Ett lustigt sammanträffande bara :gremsmile:

Ymir

Liten kantbaron
Re: Mystiska Eon-namn?

Lop Nor är en sjö i Xinjiang Uigur Zizhiqu i Kina. Att 'Lopnor' också är ett lustigt sammanträffande har jag följaktligen svårt att tro. Å andra sidan, en bra ripp är det...

- Ymir, undrar om de två namnen 'Lelldorin' kanske kan ha en gemensam förebild av något slag...

Perenna

Swordsman
Bredsvärd finns inte i Mundana. På sin höjd är det en generell term som används för att skilja svärd med bred klinga (storsvärd, stridssvärd etc) från svärd med smal klinga (lelldorin, calanasvärd etc). Men det finns ingen specifik vapentyp som kallas för "bredsvärd".

På sidan 143 nämns, under beskrivningen av stridssvärd:

"Stridssvärdet är ett mellanting mellan det traditionella bredsvärdet och det något längre långsvärdet."

Personligen tycker jag att stridssvärdet passade in på den bild jag hade av bredsvärd innan jag fick veta att det inte fanns något särskilt svärd som kallades så.

Vill man ändå ha ett vapen som kallas 'bredsvärd' (och som skall symbolisera det klassiska enhandade svärdet som återfinns i andra rollspel under samma namn), så kan man väl med tanke på beskrivningen av 'stridssvärd' bara korta ned längden 5-10 cm och låta skadan vara H+Ob2T6. SI-värdet stannar kvar på 3/3.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Hänvisning

...för sådana frågor hänvisas till Rollspelarkultur-forumet.

Men jadå, den är bra.

- Ymir, låser tråden om någon ytterligare svarar på denna OT-linje

Lontryuin

Veteran
"Stridssvärdet är ett mellanting mellan det traditionella bredsvärdet och det något längre långsvärdet."
Långsvärd finns väl inte heller, om inte mitt minne sviker mig fullständigt...

Gibbon

Veteran
se det så här:

kortsvärd = kortsvärd.
stridssvärd = bredsvärd.
slagsvärd = bastardsvärd.
långsvärd = fet jävla claymore.
lyfali, carvelan å dom andra = koblodprylar/penisförlängare.

så ser jag det iallafall.

Så brukar jag också göra.
Min nuvarande karaktär går omkring med ett 'nordashariskt bredsvärd' på ryggen (det är ett andrahandssvärd, han är en lång tvåsvärdsfältare), som jag skamlöst hittat på att det är ett vanligt stridssvärd.

Långsvärd är ett enhandssvärd, ett Claymore är ett klart fall av tvåhandssvärd.
Både bredsvärd och långsvärd hamnar egentligen under stridssvärd, men det har utvecklats lite, så till kommer Långsvärd, Celencald, jargsabel och div. andra

Krille

Super Moderator
"På sidan 143 nämns, under beskrivningen av stridssvärd:

"Stridssvärdet är ett mellanting mellan det traditionella bredsvärdet och det något längre långsvärdet.""

Betrakta det som ett tyrckfel.

Slarn

Excentriker
Re: Mystiska Eon-namn?

Tja.. sen har vi ju Niamh-svärdet som har samma namn som Niamh-passen i Sagan om Drakens Återkomst... Tänkte bara om någon lagt märke till det... Nä, tänkte inte vara elak :gremcool:
Det vimlar ju av namn i olika fantasyvärldar och att två personer kommer på samma är ju inte så konstigt.
Momolans drottning (Ekhbet) Sona'a har ju samma namn som en ras i Star Trek: Insurrection... :gremsmile:
Nä, jag ska lägga av, jag lovar... :gremgrin: