Nekromanti Bredsvärd

Tavili

Veteran
Yep du har för dig aldeles rätt. Har sett en smälla av mot några pappfigurer på olika avstånd från minan. Många håll blev det.

Re: Mystiska Eon-namn?

Finns ett ställe i Jargien som heter Erat.
Till ett vanligt standrard-fantasy spel (som EON är en variant på imo) så tycker jag det är helt OK och sno lite namn

Helmgast
Knights of Legend [OT] (dock intressant)

Eftersom Ymir inte låst ännu, så:
Tråd ett, <a href="http://forum.rollspel.nu/showthreaded.php?Cat=&Board=Eon&Number=4881&Forum=Eon&Words=eyren%20zolod%20knights&Match=And&Searchpage=0&Limit=25&Old=allposts&Main=4881&Search=true#Post4881" target="_blank">tråd två.
</a>
Namnlåneriet i Eon är större än vad ni trott.

Big Marco

Läskig
Njae, det var väl lite hårt - jag skulle snarare se det som en underlig formulering. Syftningen tror jag är refererad till vår verklighet och inte "Mundanas traditionella bredsvärd".

Men otydligt är det. Sedan är ju det inte direkt så att alla stridssvärd ser ut som på bilden, eller har exakt den längd, vikt, balans, hjalt, parerstång, osv som alla andra.

Jag tror inte att ISO-standarden har fått så stort gehör på Mundana faktiskt. =)

(Och ang Lelldorin (i allmänhet), i tråd längre ned, så kan jag säga att det är en kombination av gôteborsk humor och hunsande av tjänstefolk - mer säger jag inte - här ,-)

Krille

Super Moderator
"Syftningen tror jag är refererad till vår verklighet och inte "Mundanas traditionella bredsvärd"."

Snarare till alla andra rollspels missuppfattning av bredsvärd.

Nedanstående är bredsvärd av den typ som finns i verkligheten:

Den är från ca 1690, dvs en bit utanför medeltiden. En rätt bra bit utanför, faktiskt. Orsaken till att den kallas för bredsvärd är att klingan är bredare än rapirer och värjor som annars används.

Det som normalt menas med "bredsvärd", dvs en som på bilden nedan, kallas helt enkelt för "svärd" vid tiden då de används, i alla fall i verkligheten. Antingen är de lika breda som alla andra svärd, eller så är de smalare. Att kalla ett fullt normalt svärd för bredsvärd är helt enkelt knas.

Meldert

Veteran
förlåt men jag måste... OT

Vilket jävla gnäll alltså!
Så länge man inte får taskiga associationer så är det ju lungt.

Det var endast en person som faktiskt visste att Tolkien snodde nästan vartenda namn i Bilbo (inklusive Gandalf som egentligen är en dvärg) från den "äldre Eddan".

Ber åter igen om ursäkt för mitt OT-övetramp.

/Mattias

- som känner spelare vars RP hetat Ulan Bator och Jolib Idos - men i sista fallet protesterade vi andra.

Helmgast
Re: förlåt men jag måste... [OT]

Jag tycker det är helt ok. Tyckte att trådarna var värda att nämnas när vi var OT på det sättet.

Står man för namnlånen och förklarar varför (som Marco gjorde) så är det helt ok, enligt mig.

Vindhand

Myrmidon

Står man för namnlånen och förklarar varför (som Marco gjorde) så är det helt ok, enligt mig.

Nu tog det ju ett visst tags förnekanden, motangrepp och sidospår innan man kom så långt. Frågan var uppe redan i det _riktigt_ gamla forumet (typ 1999). I det längsta verkade den officiella linjen vara att inget namnlån förekommit, att det var ett sammanträffande eller möjligtvis undermedveten påverkan. Det ändrades först när någon grävde fram manualen och visade lånets vidd...

/Vindhand - historiens väktare :gremsmile:

Krille

Super Moderator

"I det längsta verkade den officiella linjen vara att inget namnlån förekommit, att det var ett sammanträffande eller möjligtvis undermedveten påverkan."

...huvudsakligen en linje som var företrädd av mig personligen, som aldrig ens spelat Knights of Legend eller tittat i manulen förrän någon plockade fram den, och som trots detta skrev Alver och Dvärgar. Marco och Calle var knappt ens närvarande vid tiden om ens alls. Så det finns en förklaring på den biten också, utan att behöva hänfalla till konspirationsteorier om mörkläggning.

"/Vindhand - historiens väktare"

Sköt jobbet ordentligt, och vaka även på de delar som inte passar din anti-Neogameska världsbild. :gremwink:

Vindhand

Myrmidon

Marco och Calle var knappt ens närvarande vid tiden om ens alls.

Det är inte riktigt sant... Jag kommer ihåg Marco från det förra forumet... och definitivt från tiden då den här tråden utspelade sig.

Så det finns en förklaring på den biten också, utan att behöva hänfalla till konspirationsteorier om mörkläggning.

Vem har sagt något om mörkläggning eller konspirationer? Jag påpekade bara att det tog ett tag innan den reaktion avatarex berömmde dök upp och att det var andra reaktioner (som beskrivna i mitt inlägg) först. Det är ett enkelt faktapåstående.

Sköt jobbet ordentligt, och vaka även på de delar som inte passar din anti-Neogameska världsbild.

Som du brydde dig om att kontrollera fakta innan du försvarade NG? :gremwink:

Nåväl, ser jag faktafel till neogames nakdel så påpekar jag även det.

Krille

Super Moderator

"Jag kommer ihåg Marco från det förra forumet... och definitivt från tiden då den här tråden utspelade sig."

...då kanske du också minns inläggsfrekvensen från mannen ifråga? Låt oss säga att Marcos inläggsfrekvens är som den brukar; sporadisk och låg i bästa fall. Calles är ännu lägre, i princip när han vill påpeka nya produkter plus lite till. Att det gick månader mellan Marcos besök var inte ovanligt, utan snarare regel.