Nekromanti Brev

han göte

Warrior
fick en liten ide att istället för ren fakta eller som introduktion till städer och länder att man använder ett brev. altså någon i spelvärlden befinner sig i den staden eller landet och skickar ett brev till en vänn eller nått och berättar om staden/landet så man får en bild hur staden/landet är. va tycker ni om den iden? de kansek e någon som redan har de i något rollspel?

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Detta är ett utmärkt sätt som jag använde på sidan 73 i Oktoberlandet -- Hammaren & Trollspöt. I boken finns exempel på många andra texttyper som du kan använda på liknande vis.

Hälsar

Christian

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Ett vykort kanske? Som inledning till ett äventyr, kasta ett vykort framför spelarna, bilden på framsidan visar hur äventyrsområdet ser ut, texten på baksidan presenterar någon händelse och lite beskrivning. Och så naturligtvis det obligatoriska "Älskar dig! Ses snart!".

Sedan är det bara som SL att säga, "Det här kom för två veckor sedan, men sedan har du inte hört ett ord från henne/honom.", äventyret skriver sig självt.

Sodivra

Champion
Det funkar utmärkt. Fråga inte oss, testa själv, för tusan! :gremsmile:

Här är några brev vi skrivit, ta en titt på hur det kan se ut: http://staden.org/wiki/ow.asp?StadensAnnex

Och precis som wilper skriver så är det bra hand-outs. Man kan beskriva en plats in character, kortfattat och bara hinta åt hemligheterna.

Feliath

Swashbuckler
Vi har ju en packe vykort mer eller mindre färdiga också; jag måste bara få tummen ur och konsolidera dem till en PDF (eller snarare, tvinga någon annan att göra det :gremwink:).
(Det vi har är en bunt bilder av Igge Reilly och en packe tillhörande texter av mig. Det som behöver göras är att fixa ett par varianter på vykortsbaksida, skriva ut dem, göra handskrivna baksidor, och sedan scanna dem och matcha till bilderna i en PDF. I'll try and get to work on that.)

/Feliath — slowest man on Earth, like magical sloth!

MrG

Swashbuckler
I scenariot "Bröderna af schmidts förskräckliga expriment" senast på LinCon hade vi en turistbroschy i fyrfärg på dålig engelska och tyska som introduktion. Kändes som väldigt schysst grej och funkis, i alla fall som spelledare.

Om det inte var helt Niklas idé skulle jag tro att jag snott den från GothCons "Turister på villovägar"